نیازی به بمب هسته ای نداریم

نویسنده

رابین رایت

محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران، قبل از عزیمت به سازمان ملل در مصاحبه ای که شب گذشته پخش شد گفت تهران نیازی به یک سلاح هسته ای ندارد. او همچنین ادعاهای مربوط به تجهیز جنگجویان عراقی را از سوی ایران برای هدف قرار دادن سربازان آمریکایی رد کرد.

احمدی نژاد در ضمن گفت تنش های موجود میان ایالات متحده و ایران که به دلیل بلند پروازی های هسته ای تهران و پشتیبانی این کشور از تندروها بالا گرفته است، منجر به یک رویارویی نظامی نخواهد شد.

او در برنامه 60 دقیقه از کانال CBS گفت: “این اشتباه است که فکر کنند ایران و ایالات متحده به سوی جنگ پیش می روند. این ها جنگ روانی است. اگر شما اختلاف نظری دارید می توانید با منطق آنها را حل و فصل کنید.”

این گفته ها شبیه سخنانی است که آدمیرال ویلیام جی فالون، فرمانده مرکز نظامی ایالات متحده، در جریان هفتمین مرحله از سفرش در منطقه خلیج فارس در مصاحبه با الجزیره عنوان کرد. او گفت: “کوبیدن بر طبل جنگ کمک کننده و مفید نیست.” فالون اضافه کرد او پیش بینی نمی کند جنگی میان ایران و آمریکا در بگیرد و “این چیزی است که همه باید برای آن تلاش کنیم.”

احمدی نژاد دیروز وارد نیویورک شد. تا علاوه بر شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در دانشگاه کلمبیا سخنرانی کند.

رهبر تندرویان ایران گفت ایران به بمب هسته ای نیاز ندارد زیرا چنین سلاح هایی امنیت را حتی برای ابرقدرت ها هم تضمین نمی کند. او گفت: “در روابط سیاسی حال حاضر، بمب هسته ای به هیچ کاری نمی آید. اگر فایده ای داشت، باید مانع از سقوط اتحاد جماهیر شوروی می شد. اگر مفید بود باید می توانست مشکلات آمریکایی ها را در عراق حل کند.”

اگرچه ایران نزدیک به دو دهه مشغول غنی سازی اورانیوم بود اما احمدی نژاد می گوید ایران در حال حاضر “چیزی برای مخفی کردن ندارد.”

رییس جمهور ایران اتهامات ایالات متحده علیه ایران در ارسال بمب های جاده ای برای تند روهای عراقی که به “مواد منفجره با قابلیت نفوذ” معروف است را به استهزا گرفت.

او در مصاحبه ای که در ایران ضبط شده گفت: “این خنده دار است که آدم چشمهایش را به روی حقیقت ببندد و دیگران را متهم کند. این کمکی نمی کند. دلیل لبخند من هم این است که واقعیت آشکار است. اما مقامات آمریکایی نمی خواهند آن را ببینند.”

احمدی نژاد گفت عدم ثبات در عراق بر خلاف منافع ما در منطقه است.

منبع: واشنگتن پست – 24 سپتامبر