بخشنامه محرمانه سرگشاده

نویسنده
ابراهیم نبوی

‏‎ navusa.jpg

جورج بوش در حالی به دنبال یک پیروزی در سیاست خارجی خود است که امید به ‏برقراری صلح منطقه ای، او را به اولین سفر در مقام ریاست جمهوری به اسراییل و کرانه ‏غربی فلسطین ترغیب کرده است.


در عین حال او به هم پیمانان عرب نظیر عربستان سعودی نیز اطمینان خاطر خواهد داد که ‏ایالات متحده هر گز آنها را در برابر آنچه او “تهدید هسته ای ایران” خواند، تنها نخواهد ‏گذاشت.


تصویری که آمریکا از ایران به عنوان تهدید منطقه ای به نمایش گذاشته است، با آرایش ‏شناورهای ایرانی به دور سه ناو جنگی ایالات متحده در تنگه هرمز و تهدید به منفجر کردن ‏آنها رنگ و بوی واقعی تری گرفت. به گفته پنتاگون این اتفاق آخر هفته گذشته رخ داده ‏است.


دولت ایران تلاش کرد اهمیت این موضوع را به عنوان یک “اتفاق معمولی” در تنگه هرمز ‏کم کند. این تنگه، شاهراه تامین انرژی دنیاست که برای حدود ‏‎20-25‎‏ درصد نفت خام دنیا ‏از مبداء کشورهای خلیج فارس یک معبر محسوب می شود.


اما یک سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه به ایران قویاً هشدار داد از دست زدن به “اقدامات ‏تحریک آمیز که می تواند وقایع خطرناکی را در آینده به دنبال داشته باشد” پرهیز کند.


بر اساس برنامه قرار است بوش از چهارشنبه تا جمعه را صرف گفتگوها با رهبران اسراییل ‏و فلسطینی نماید. مرحله بعدی سفر شامل دیدار از کویت می باشد که انتظار می رود دیدار ‏با افراد مسوول امور نظامی و سیاسی ایالات متحده در عراق نیز در آن گنجانده شده باشد.


این سفر در ادامه به دیدار از بحرین، امارات متحده عربی و عربستان اختصاص می یابد و ‏سپس با سفر به مصر در 16 ژانویه به پایان می رسد.


بوش به تلویزیون العربیه گفت: “من به آنجا می روم تا به مردم بگویم، من اعتقاد دارم ایران ‏یک تهدید است؛ ما برای برخورد با این موضوع استراتژی داریم، و ما می خواهیم با شما ‏همکاری کنیم.”


او گفت: “من معتقدم می توانیم این مشکل را از راه دیپلماتیک حل کنیم. از طرف دیگر همه ‏گزینه ها باید روی میز باشد تا مطمئن باشیم دیپلماسی موثر واقع می شود.”


تمرکز بوش بر روی موضوع ایران تحت الشعاع برآوردهای امنیتی ماه گذشته قرار گرفته ‏است. این برآوردها از توقف برنامه تسلیحاتی ایران در سال 2003 خبر می داد و به این ‏ترتیب، اتهامات دو سال گذشته ایالات متحده علیه اهداف هسته ای ایران را پوشالی جلوه می ‏داد.


اما بوش در مصاحبه با روزنامه اسراییلی یدیوت اهرنوت گفت: “برآوردهای سازمان امنیت ‏ملی به هیچ وجه تهدید ایران را کمتر نکرده، بلکه این تهدید را شفاف تر نشان داده است.”


بوش بنا دارد کنفرانس صلحی را که در ماه نوامبر گذشته در آناپولیس و با حضور محمود ‏عباس و ایهود باراک، رهبران اسراییل و فلسطین، پایه نهاد در جهت توافق آنها تا پایان سال ‏‏2008 پیش ببرد.


فلسطینی ها روز دوشنبه از بوش درخواست کردند در جریان دیدار از اسراییل آنها را برای ‏توقف فعالیتهای اسکان اراضی تحت فشار بگذارد. این موضوع در آستانه سفر بوش، سبب ‏درگیری هایی شد که به کشته شدن سه فلسطینی مسلح انجامید.


موضع اشغال اراضی اعراب در جریان جنگ شش روزه سال 1967- که توسط جامعه ‏جهانی غیر قانونی شناخته شده- برای دهه های متوالی موضوع مورد مناقشه در خاورمیانه ‏بوده است.


عباس بارها تکرار کرده است که حل و فصل این مناقشه تا زمانی که اسراییل از اسکان این ‏اراضی دست برنداشته امکانپذیر نمی باشد. اما بوش از این موضوعات در مصاحبه قبل از ‏آغاز سفرش به عنوان “مشکل” نام برده است.

به هر حال اطمینان رییس جمهور آمریکا از در دسترس بودن صلح کمتر نشده است. او به ‏العربیه گفت: “حالا من فکر می کنم همه گردانندگان را به خط کرده ایم.“‏


منبع: خلیج تایمز – 8 ژانویه ‏

‎ ‎