کشتی های چینی به تحریم آمریکا پیوستند

نویسنده

» گزارش رویترز از وضعیت حمل و نقل کالای ایران

دو خط حمل و نقل دریایی چینی، پس از اجرایی شدن تحریم‌های جدید آمریکا، روابط خود را با ایران محدود و ایران را بیش از پیش به سوی تاسیس شرکت‌هایی صوری و حمل و نقل زمینی سوق دادند.

بیشتر اقلام وارداتی ایران از راه دریا، بصورت مستقیم یا از طریق کشورهایی مثل امارات به این کشور می‌رسد و تحریم‌های جدید می‌تواند وضعیت اقتصادی ایران را وخیم‌تر کند.

ایران بیشتر به تجارت زمینی وابسته شده که باعث بالا رفتن فزاینده قیمت‌ها می‌شود. یکی از تولیدکنندگان داخلی ایران می‌گوید: “قیمت مواد غذایی خیلی بالا رفته. نمی‌دانم مردم چطور می‌خواهند از پسش بربیایند. قیمت‌ها نسبت به قبل حدود سه برابر شده.”

اقدامات اخیر آمریکا بر تحریم‌های قبلی بخش بانکی و صادرات نفت افزوده می‌شود تا تهران را وادار به مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای خود کند. ایران می‌گوید این برنامه تماما صلح‌آمیز است اما غرب بیم آن دارد که این برنامه هدفی نظامی داشته باشد.

با این‌که تحریم‌ها دارو و غذا را مستثنی کرده است اما شرکت‌های حمل و نقل برای جلوگیری از دردسر از حمل این کالاها کنار کشیده‌اند.

چین از متحدان اصلی ایران است اما شرکت‌های حمل و نقل این کشور نیز پا پس کشیده‌اند. شرکت CSCL چین که یکی از ده شرکت برتر جهان در حمل و نقل است، از جدیدترین شرکت‌هایی است که ایران را ترک می‌کند.

شرکت COSCO که مقام پنجم جهان در حمل و نقل را داراست نیز از ایران رفته است. یکی از مقامات این شرکت می‌گوید: “تمام روابط این شرکت با ایران به حالت تعلیق درآمده است.”

شرکت‌های دیگری نیز از تایوان، سنگاپور و کره جنوبی نیز روابط خود را قطع کرده‌اند.

مارک والاس از گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای که حمل و نقل دریائی را برای جلوگیری از تحرک های ایران رصد می کند می‌گوید: “خروج شرکت‌های بین‌المللی حمل و نقل از جمله شرکت‌های چینی و تایوانی نشان می‌دهد که محاصره ایران در حال افزایش است. این نشان می‌دهد که ایران دوستان کمی در جامعه بین‌المللی دارد که علاقه به تجارت با این کشور را داشته باشند.”

علیرضا چشم‌جهان، معاون لجستیک شرکت تایدواتر میدل ایست که در شش بندر ایران فعال است و در سال 2011 در لیست سیاه تحریم ها قرار گرفت می‌گوید بقیه چهار خط کشتیرانی نیز روابط خود را با بندر بزرگ رجایی قطع کرده‌اند. وی هفته گذشته به خبرگزاری ایسنا گفت: “انتقال غذا و بار توسط شرکت کشتیرانی ایران انجام خواهد شد.”

خزانه‌داری آمریکا و اتحادیه اروپا گفته اند، شرکت دولتی کشتیرانی ایران که بزرگترین شرکت حمل و نقل این کشورست سعی کرده با تغییر پرچم و استفاده از شرکت‌های صوری تحریم‌ها را دور بزند.

منابع خبری می‌گویند شرکت کشتیرانی ایران به سختی می‌تواند به بنادر بین‌المللی راه یابد و این امر باعث می‌شود ایران بیشتر به حمل و نقل زمینی از طریق مرز عراق و پاکستان وابسته شود که انتقال کالاها را کندتر از گذشته می‌کند.

یک منبع دیگر صنایع حمل و نقل می‌گوید: “طبیعتا کشتی‌ها در اولین قدم سعی می‌کنند کالا‌ها را تا جای ممکن به ایران نزدیک کنند و از آنجا دیگر باید بداهه‌پردازی کرد.”

منبع: رویترز - 1 ژوئیه 2013