هیچ جا مانند ایران نیست

نویسنده

» مقاله نیوزویک درباره ماجرای جاسوس ایرانی

مارک هسنبال- مازیار بهاری

شهرام امیری قبل از آنکه به ایران پرواز کند و سپس ادعای ربوده شدن و شکنجه شدن توسط عوامل آمریکایی شود، یکی از مشتری های مرکز عملیات ملی اسکان (ان- آر- او- سی) در سازمان سیا بوده است. ممکن است این تجربه، نحوه رفتار او در قبال آمریکا را تغییر نداده باشد. ان- آر- او- سی به عنوان دفتر زیرمجموعه سازمان خدمات مخفی سازمان سیا، مسؤول راضی و خشنود نگهداشتن عوامل خارجی تا سر حد امکان است و از آنجا که این عوامل تحت فشار عصبی زیادی هستند، دل خوشی از این اداره نخواهند داشت.

چیزی که مسؤولیت های این مرکز را دشوارتر می کند، این است که از دید افسران عالیرتبه سیا، به عنوان چیزی شبیه بچه داری از خارجی های حساس و عاطفی نگریسته می شود. مقامات اطلاعاتی سابق می گویند ان- آر- او- سی اغلب توسط بازنشستگان، پیمانکاران و جاسوسانی اداره می شود که قبلاً روزهای بهتری داشته اند.

لازم به ذکر است که مقامات امنیت ملی آمریکا، اتهامات ایران را تکذیب می کنند. یک مقام آمریکایی آشنا به پرونده امیری که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود، گفت: “امیری ربوده نشده بود و تحت اجبار قرار نگرفته بود.” از سوی دیگر، یک مقام ایرانی که او هم به دلایل آشکار نخواست نامش فاش شود گفت به خانواده امیری گفته شده بود اگر وی به ایران بازنگردد، آنها سختی فراوانی خواهند کشید. مقامات آمریکایی می گویند: “او راه احمقانه ای را برگزید و درباره آنچه برایش در اینجا اتفاق افتاده دروغ گفت تا بتواند برای خود اعتباری در کشورش دست و پا کند.”

محاکمه امیری به جرم جاسوسی هسته ای ایران به معنای پذیرش وجود یک برنامه هسته ای خواهد بود. با این حال، بهترین شیوه مراقبت از او و خانواده اش در برابر انتقام جویی و مرگ، شرکت در تبلیغات جمعی از طریق متهم کردن سیا به سوء رفتار با وی است. مقام آمریکایی گفت: “ایمنی امیری به ادامه داستان سرایی وی در باره فشار و شکنجه بستگی خواهد داشت. چالش پیش روی او متقاعد کردن عوامل امنیتی ایران است به اینکه او هرگز با ایالات متحده همکاری نکرده است. البته این کار سختی است. او بر روی حماقت آنها حساب باز کرده است.”

در عین حال، مقامات آمریکا نیز چیزی به شانس امیری اضافه نمی کنند. آنها تأیید می کنند که وی در ابتدا و حتی یک سال پیش، یعنی قبل از آنکه به آمریکا برود، اطلاعاتی را در اختیار سرویس امنیتی آمریکا گذاشته است. یک مقام آمریکایی دیگر که او نیز نخواست نامش فاش شود گفت ممکن است امیری یک منبع بحث انگیز برای تهیه برآوردهای سازمان امنیت ملی در سال 2007 باشد.

در گزارش این سازمان آمده بود ایران در سال 2003 کار بر روی برنامه تسلیحات هسته ای را متوقف کرده بود. انتظار می رود گزارش جدید این سازمان، که آن هم بر اطلاعات امیری تکیه دارد، به ازسرگیری کار طراحی بمب هسته ای توسط ایران دلالت کند، آن هم درحالیکه تهران هنوز تصمیم به عملی کردن طرح تولید بمب نگرفته است.

مقام ایرانی به نیوزویک می گوید امیری خودش را بیش از ارزشی که دارد به سیا فروخته است، اما این سازمان اطلاعات وی را ارزیابی کرده و تا سقف 5 میلیون دلار به وی پرداخت کرده است. البته امیری این پول را در آمریکا جاگذاشت. یکی از مقامات آمریکایی می گوید: “به لطف تحریم های جدید علیه ایران، امیری هرچقدر هم که دریافت کرده باشد، اکنون خارج از دسترس اوست. او رفته است اما پول هنوز اینجاست.”

 

منبع: نیوزویک- 17 ژوئیه