معامله سرداران و روحانی

نویسنده
شیرین کریمی

» سپاه انتقاد نمی کند، دولت پروژه می دهد

پاس کاری دولت حسن روحانی و سپاه پاسداران کماکان ادامه دارد. اندک زمانی پس از آنکه رئیس کل نیروهای مسلح زبان به شماتت رسانه های وابسته به سپاه به خاطر تخریب دولت یازدهم گشود، سخنگوی دولت نیز در پاسخ از آغوش باز دولت برای ورود سپاه به حوزه اقتصاد خبر داده است.

روابط عمومی سپاه دیروز خبر داد که محمد باقر نوبخت -معاون راهبردی و برنامه‌ریزی حسن روحانی – در بیستمین همایش سراسری هادیان سیاسی سپاه حاضر شده و در جریان سخنرانی اش گفته است: “سپاه در طول ۳۵ سال گذشته خدمات زیادی به کشور و مردم ارائه کرده و به ویژه در دوران دفاع مقدس و دوران سازندگی این خدمات بسیار شاخص و بارز است.”

وی با ذکر این مقدمه، تصریح کرده : “اکنون سپاه از ظرفیت‌های زیادی برای سازندگی و آبادانی کشور برخوردار است.”

اظهارات نوبخت که همزمان سخنگوی کابینه روحانی هم هست ۴۸ ساعت پس از آن مطرح شد که سردار حسن فیروزآبادی حمایت گرمی از رئیس دولت انجام داد و گفت: “رئیس‌جمهور ما روحانی و تحصیلاتش دینی است، دکتری در سطح بین‌المللی هم دارد و در دوران مبارزات انقلابی و ۳۵ ساله بعد از انقلاب در سنگرهای حساس امنیتی-دفاعی و سیاستگذاری کشور خدمت کرده است.”

وی با تاکید بر اینکه “ما باید به این رئیس‌جمهور افتخار و شکرگذار وجود ایشان(حسن روحانی) باشیم” خاطرنشان کرد: “باید همه همت مان را بگذاریم در پشتیبانی دولت که بتواند در این شرایط حساس، کشتی کشور را پیش ببرد..”

وی سپس بدون اسم آوردن از رسانه خاصی، رسانه های نزدیک به سپاه را تهدید کرد در صورت ادامه حمله به دولت روحانی با آنها برخورد می شود. سردار فیروز آبادی گفت: “حتی رسانه‌هایی که به نوعی به نیروهای مسلح مرتبط اند خطا می‌کنند. برابر مشی و منویات رهبری حرکت نمی‌کنند باید روششان را اصلاح کنند والا ما با آن‌ها برخورد می‌کنیم.”

به نظر می آید خبرگزاری فارس، تسنیم و روزنامه جوان مخاطب اصلی این جملات بوده اند.

 

پروژه های بزرگ متعلق به سپاه است

ظاهرا دولت از این حمایت دلگرم شده است و قصد ادای دین دارد. چرا که دیروز نوبخت تاکید کرد پروژه های بزرگ اقتصادی از آن نهادی نیست جز سپاه : “کارهای بزرگی را که از توان بخش خصوصی خارج است باید سپاه انجام دهد. الآن هم این‌گونه پروژه‌ها را به نیروهای مسلح به‌ویژه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا واگذار خواهیم کرد.”

این در حالی است که ماه گذشته فرمانده کل سپاه نارضایتی خود را از همکاری دولت با سپاه در زمینه های اقتصادی به طور صریح بروز داده و گفته بود: “متاسفانه دولت از پیشنهادات و اقدامات بسیج برای اقتصاد مقاومتی استقبالی نکرده است و امیدواریم دولت از توان موفق بسیج و سپاه و ظرفیت عظیم مردم در این عرصه ها استفاده کند.”

یکی دو هفته پیش از آن، معاون سیاسی سپاه نیز بار دیگر بر اراده سپاه برای حضور در اقتصاد تاکید کرده و به دولت روحانی یادآور شده بود که این نهاد نظامی به بهانه کمک به “نظام و دولت” باید در مناسبات اقتصادی حاضر باشد. رسول سنایی راد اوایل ماه فروردین در گفتگو با پایگاه خبری بصیرت متذکر شده بود: “ما در شرایط نبرد اقتصادی هستیم و سپاه متصل به بسیج، ظرفیت‌های مضاعفی را برای تحقق اقتصاد مقاومتی و کمک به قوه‌ی مجریه و نظام دارد، همانگونه که قبل از این، سپاه با حضور در عرصه‌ی سازندگی در کاهش آثار تحریم نقش مضاعفی داشت.”

در شرایطی که در دولت گذشته، محمود احمدی نژاد با واگذاری وزارت نفت به سردار رستم قاسمی ـ– فرمانده پیشین قرارگاه خاتم-ـ کلید چاه های نفت را یکجا در اختیار سپاه قرار داد، سنایی خاطرنشان کرده است: “به هر حال اگر سپاه در عرصه‌هایی مانند صنعت نفت ورود پیدا نکرده بود تحریم شرکت‌های خارجی می‌توانست ضربات جبران‌ناپذیری را به صنایع نفتی و فعالیت های اقتصادی ما وارد کند.”

واگذاری وزارت نفت به سپاه تابستان سال ۹۰ انجام شد و تحریم‌های اقتصادی از اوایل زمستان‌‌ همان سال آغاز شد. عملکرد سپاه در حوزه نفت حاصلی نداشت جز اینکه میزان صادرات نفت ایران از ۲.۳ میلیون بشکه در روز به حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسید و اقتصاد کشور نیز با سقوط آزاد ریال در لبه پرتگاه قرار گرفت.

 

حمایت روحانی از ورود سپاه به اقتصاد

گفتنی است حسن روحانی، ۲۵ شهریور ماه در بیستمین مجمع سراسری فرماندهان و مسئولان سپاه هم پیشنهاد کرده بود سپاه به جای حضور در “بازی های سیاسی” به عرصه “اقتصاد” تمرکز کند. در حالی که محمود احمدی نژاد به خاطر دست و دلبازی در واگذاری مناقصه های پر سود و میلیارد تومانی و میلیارد دلاری به سپاه به شدت مورد انتقاد کارشناسان اقتصادی مستقل و نیروهای سیاسی منتقد قرار داشت، روحانی هم نشان داد که قصد دارد همان راه را ادامه دهد. او گفته بود: “شایعاتی را که راجع به سپاه مطرح می‌شود اصلا قبول ندارم. می‌خواهند سپاه را رقیب مردم قرار دهند اما سپاه رقیب مردم و بخش خصوصی نیست و پیمانکاری مثل پیمانکاران معمولی نیست و نبوده است. سپاه امروز باید پروژه‌های مهمی که بخش خصوصی توان آن را ندارد برعهده بگیرد.”

آن اظهارات بلافاصله با استقبال سردار شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه مواجه شد. او گفت: “رئیس جمهورعلاوه بر تأکید به استمرار فعالیت های سپاه، به دلیل فشارهای دشمنان در حوزه معیشتی از سپاه مطالبه کرد تا در این بخش و حوزه کار آفرینی و اشتغال، دولت را کمک کند. دکتر روحانی نشان داد به سپاه اعتماد ویژه دارد.”

سردار رمضان شریف همچنین در اظهاراتی قابل توجه سخن از آن گفته بود که سپاه پاسداران مجموعا در ۵ تا ۷ درصد پروژه‌های عمرانی شرکت دارد: “حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد پروژه های عمرانی کشور توسط نیروهای ملی - مذهبی صورت می گیرد، اما معاندان داخلی و خارجی، ‌اصلاً ‌به این موضوع نمی پردازند و این در حالی است که سپاه را به دلیل کارآمدی هایی که دارد تخریب می کنند.”

او توضیحی در خصوص اینکه منظورش از “نیروهای ملی- مذهبی” چه کسانی است نداده بود. اما در سیاست ایران نیروهای ملی ـ مذهبی بخشی از اپوزیسیون جمهوری اسلامی در دو دهه اخیر بوده اند که اکثر رهبران ارشد آن همچون عزت الله سحابی بارها و بارها توسط اطلاعات سپاه بازداشت شکنجه و راهی زندان های طویل المدت شده بودند.