حمله‌ خامنه‌ای به دولت‌های اسلامی در کنفرانس وحدت

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» همزمان با انتقاد روحانی از عربستان

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، در دیدار با “مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی” ضمن ابراز ناامیدی از “سیاست‌مداران دنیای اسلام” و انتقاد از برخی دولت‌های اسلامی خواستار آن شد که “دنیای اسلام… در جهت پایه‌ریزی شالوده‌ی تمدن نوین اسلامی گام بردارد”. به گفته رهبر ایران مقام‌های آمریکایی “مخالف اصل اسلام” هستند و گرچه “انگلیسی‌ها” نیز در ایجاد “جنگ شیعه و سنی” مهارت دارند، اما “نقشه امروز آمریکایی‌ها خطرناک‌تر است”.

رهبر جمهوری‌اسلامی در این سخن‌رانی آمریکا را به تلاش برای “ایجاد اختلاف” میان مسلمانان متهم کرد و گفت که “فرقه‌های تروریستی هم‌چون داعش” نیز با “پول و کمک‌های سیاسی وابستگان به آمریکا” به وجود آمده‌اند و نباید فریب اظهارات مقام‌های ‌امریکایی “در حمایت از برخی فرقه‌ها را خورد”.
آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان خود اشاره کرد که در حال حاضر “نوبت دنیای اسلام” است تا به سمت “پایه‌ریزی شالوده‌ی تمدن نوین اسلامی” گام بردارد، اما در این‌باره “امیدی به سیاستمداران دنیای اسلام” نیست و لازم است که “علمای دین و روشنفکران راستین که قبله‌ی آنها غرب نیست” در این زمینه تلاش کنند.
به گفته او “امروز هدف دشمنان ایجاد جنگ داخلی بین مسلمانان است و متأسفانه تا حدودی موفق شدند و کشورها را یکی پس از دیگری ویران می‌کنند”. او ضمن اشاره به درگیری‌ها در کشورهایی نظیر سوریه، یمن، لیبی، بحرین و نیجریه، گفت: “در نیجریه چرا برای آن شیخ مصلح تقریبی مؤمن این‌جور فاجعه‌آفرینی می‌کنند… چرا دنیای اسلام ساکت می‌ماند؟”
 آیت‌الله خامنه‌ای این سخنان را در جمع “میهمانان شرکت‌کننده در بیست‌ونهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی” و برخی از مسئولان جمهوری‌اسلامی بیان کرده است.
با این حال حضور یک میهمان اهل تاجیکستان در این همایش، با واکنش این کشور مواجه و باعث احضار سفیر ایران در تاجیکستان به وزارت امورخارجه این کشور شد. آن‌گونه که وزارت امورخارجه تاجیکستان اعلام کرده، این نهاد ضمن احضار سفیر ایران یادداشتی اعتراضی درباره حضور محیی الدین کبیری، رهبر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، به او تحویل داده.
حزب نهضت اسلامی توسط دولت تاجیکستان متهم به تلاش برای کودتا وفعالیت آن غیرقانونی اعلام شده است. محیی‌الدین کبیری نیز در چند ماه اخیر در تبعید به سر می‌برد.
مقام‌های وزارت امورخارجه تاجیکستان ضمن “قابل قبول ندانستن” چنین اقدام‌هایی، اعلام کردند که این‌ها “به روابط حسنه ایران و تاجیکستان صدمه می‌زند”.
پیش از آیت‌الله خامنه‌ای، حسن روحانی نیز در این مراسم سخن‌رانی کرد. او گفت که اگر “کشورهای بزرگ اسلامی” در این مدت “به فکر عامه مسایل عامه مسلمین” بودند، آن‌گاه “به راحتی مشکلات منطقه حل و فصل می‌شد”. او همچنین بدون این‌که نامی از عربستان سعودی ببرد، به کشوری اشاره کرد که “بیشترین نقش را در کاهش قیمت نفت” داشت، اما در حال حاضر مجبور شده است که “بودجه سال آینده خود را با کسری ۱۰۰ میلیارد دلاری” ببندد و به گفته روحانی همین مساله نشان می‌دهد “کسی که چاه برای دیگران می‌کند اول خود در آن خواهد افتاد”.
بخش مهم سخنان روحانی در این دیدار اما به اشاره‌اش به روز نهم دی ماه باز می‌گشت. شش سال پیش در چنین روزی، حامیان حکومت پس از اعتراض‌ حامیان میرحسین موسوی و مهدی کروبی در روز عاشورا، به خیابان‌ها آمدند و علیه آن‌ها تظاهرات کردند. مقام‌های جمهوری‌اسلامی از این روز با عنوان روز “پایان فتنه” نام می‌برند.
 روحانی درباره این روز گفت: “۹ دی، روز دفاع ملت ایران از خاندان رسالت، دفاع از نظام، قانون و دفاع از ولایت فقیه و ولی فقیه بود”.
این البته نخستین بار نیست که روحانی چنین مواضعی درباره این روز اتخاذ می‌کند. او علاو بر حمایتش در سال ۸۸ از این راه‌پیمایی، از زمان رسیدن به ریاست‌جمهوری نیز در این‌باره اظهارنظر کرده است.
او در سال ۹۲ گفته بود که روز نهم دی “مردم زمانی که احساس کردند به باورها و ارزش‌های دینی و اعتقادی آن‌ها توهین شده و بیگانگان خیال دخالت در حوزه‌های اخلاقی و اعتقادی آنان را دارند به حرکت در آمده، با حضور و اجتماعشان به بیگانگان پاسخ درخوری دادند”.
او یک سال بعد نیز این تظاهرات را نشان‌دهنده “وابستگی و عشق به خاندان رسالت و دلدادگی و وفاداری به انقلاب، خط و راه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری” از سوی مردم ایران دانست.