نقدی: ما باید غرب را تحریم کنیم

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» "چرا فقط ما آسیب ببینیم؟"

سرتیپ پاسدارمحمدرضا نقدی که تا پیش از این می گفت”دعا کنیم که هر روز تحریم‌ها بیشتر شود” وآن را “بزرگترین نعمت برای اقتصاد” ایران دانسته بود حالا خواستار تحریم کشورهای غربی از سوی جمهوری اسلامی شده و گفته است: “چرا باید ما از تحریم آن ها آسیب ببنیم.”

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در بسیج در جریان مراسمی با عنوان “نشست مسئولین بسیج دانشجویی سراسر کشور” گفت: “امروز روزی است که ما باید غرب را تحریم کنیم و چرا باید ما از تحریم آن ها آسیب ببنیم. امروز باید دانشجویان جلوی واردات بایستند و فقط به مطالبات سیاسی نپردازند.”

سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی اضافه کرده است که “در زمینه مسئله اقتصاد مقاومتی، اگر دانشجویان ما مطالبه نداشته باشند، فایده ای نخواهد داشت و باید مصداق ها مشخص و در این زمینه عملیات داشته باشیم.”

به گفته او “یکی از اصول دیپلماسی این است که باید ابتکار عمل در دست ما باشد و نباید با صحبت ها و گفتن مطالبی، خودمان را تضعیف کنیم و مجلس هم باید در زمینه مذاکرات هسته ای تذکرات لازم را به تیم مذاکره کننده بدهد.”

فرمانده بسیج با گفتن اینکه “امروز دشمن با عقده های انباشته شده از شکست های خود با هم متحد شده و در قالب 1+5 به میدان آمده اند تا ما را شکست دهند” همچنین گفته است: “ امروز خداوند همه قدرت ها را در اختیار ما قرار داده و پیروزی های جهان اسلام پشت سر هم صورت می گیرد و حجتی برای تسلیم شدن در برابر دشمن نداریم.”

گفته های اخیر محمدرضا نقدی در شرایطی است که وی بصورت مداوم از تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی به عنوان “خیر و برکت” یاد کرده است.

از جمله او در آذرماه ۱۳۸۹ در فاصله چندماه پس از صدور قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی گفته بود: “خدا را شکر می‌کنم که کشورمان در تحریم است. دعا کنیم که هر روز تحریم‌ها بیشتر شود.”

او همچنین در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ گفته بود: “تحریم‌ها بزرگترین نعمت برای اقتصاد ماست و ما باید در هرنماز دعا کنیم که تحریم‌ها روز به روز عمیق‌تر شود چراکه این تحریم‌ها باعث پیشرفت ما شده است. به طور مثال بنزینی که تا سی سال پس از انقلاب همچنان نصف بیشتر آن از خارج وارد می‌شد، چگونه شد که تصمیم گرفتیم و توانستیم ظرف یک سال آن را در داخل تولید کنیم. به این دلیل است که در این زمینه ما را تحریم کرده‌اند.”

محمدرضا نقدی حتی در آذرماه ۱۳۹۱ طی یک سخنرانی پیش از نمازجمعه تهران به تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی چنین پیشنهاد کرد: “اگر بنده به جای مسئولان بودم به هیچ‌وجه در مذاکرات هسته‌ای شرط لغو تحریم‌ها را نمی‌گذاشتم بلکه به دشمن می‌گفتم تا می‌توانید ما را تحریم کنید چرا که ظرفیت‌های نهفته خود را در این شرایط خواهیم شناخت.”

او شهریور ماه امسال با نزدیک تر شدن به زمان سفر حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفته بود:“خواست ما از دولت این است که تمام قد در مقابل استکبار بایستد. ما منتظریم که رییس جمهور کشورمان در اجلاس سازمان ملل چنان سیلی به امریکا بزند که همه دنیا صدای آن را بشنوند و همه بفهمند که نظام اسلامی مقابل ظلم خواهد ایستاد.”

فرمانده بسیج البته اضافه کرده بود: “اگر با این وضعی که امریکا پیدا کرده است تحریم ها را به حال خود رها کنیم خود به خود از بین می رود. حرف زدن از سازش و سستی جایی ندارد خواست شهدا و بازاریان این است که دولت در برابر استکبار بایستد.”
او البته در آن اظهاراتش نیز خواستار تحریم “حامیان” اسراییل شده وگفته بود: “اگر بازارهای اسلامی، حامیان رژیم صهیونیستی را تحریم کنند کار آنها تمام است؛ بازار ایران باید به بازارهای اسلامی دست دهد.”

سخنان محمدرضا نقدی برای “تحریم غرب” در حالی مطرح شده که پیش از این نیز، همزمان با تشدید تحریم ها از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی برخی موضوع “تحریم متقابل” را مطرح کرده بودند که البته تاکنون عملی نشده است.

از جمله پس از تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی در مهرماه ۱۳۹۱ از سوی اتحادیه اروپا و افزودن تحریم گاز به تحریم های نفتی و بانکی اعضای مجلس شورای اسلامی طرحی با عنوان “تحریم پیشدستانه گاز” را مطرح کردند که به هیچ سرانجامی نرسید.

از دیگر سو فرمانده بسیج در شرایطی گفته “باید غرب را تحریم کنیم” که حسن روحانی رییس دولت جمهوری اسلامی از سال گذشته تا کنون بصورت مداوم در مقابل اینگونه اظهارات فرماندهان سپاه درباره دیپلماسی و مذاکرات هسته ای واکنش نشان داده و اعلام کرده است که دنبال تعامل سازنده با دنیاست.

از جمله او بدون اشاره به فرد خاصی۱۴اردیبهشت ماه امسال گفته بود: “برخی ها از تحریم خوششان می آید، اما این دولت معتقد است تحریم ظلم بزرگ برای ملت و کشور است. اگر کسی از تحریم خوشش می‌آید استدلالش را بگوید، اما ما می‌گوییم تحریم یعنی نتوانیم جنسی را صادر یا وارد کنیم یعنی رفت و آمد اساتید و حضور در مراکز علمی محدود شود.”

او همچنین تاکید کرده بود: “آنچه من می‌فهم این است که این کشور با تقابل نمی‌تواند در دنیا موفق باشد و راه این دولت راه تعامل سازنده با دنیاست، اما وقتی ما حرف از تعامل سازنده می‌زنیم، می‌گویند می‌خواهید با دنیا بسازید؟ نخیر، پس می‌خواهیم در برابر دنیا خنجر بکشیم.”

مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی با کشورهای عضو گروه ۱+۵ با توافق دو طرف تا ابتدای ماه جولای ۲۰۱۵ (۱۰ تیر ۱۳۹۴) تمدید شده است.

حسن روحانی از ابتدای آغاز به کار در قامت رئیس دولت جمهوری اسلامی و حتی پیش از آن در برنامه های انتخاباتی اش وعده داده است که با “تعامل سازنده” با دنیا تلاش خواهد کرد تا “تحریم های ظالمانه” را که “وضعیت اقتصاد” و “معیشت مردم” را دچار مشکل کرده است رفع کند.

با این حال اما عده زیادی از مقامات سپاه و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی برخلاف حسن روحانی معتقدند مذاکره بی نتیجه است و توافق در مذاکرات هسته ای مشکلات جمهوری اسلامی را حل نخواهد کرد. آنها همچون رهبر جمهوری اسلامی، به ویژه پس از تمدید مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵ بصورت مکرر ادامه این مذاکرات را “عقب نشینی” و بی نتیجه اعلام کرده و خواستار ایستادگی مردم و دولت در برابر غرب شده اند.