پریشانی اردوی اصولگرایان تا حد گاو و بی عقل

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» رسائی از کینه شتری همگنان به احمدی نژاد می گوید

درگیری‌های داخلی میان جناح اصول‌گرای جمهوری اسلامی، هر روز بیش از پیش خود را نشان می‌دهد: استعفای علی مطهری، بازداشت موقت مدیرمسوول سایت رجانیوز در پی شکایت علی لاریجانی، “گاو” و “بی‌عقل” خواندن منتقدان از سوی اعضای جبهه پایداری و سرانجام اذعان یکی از سایت‌های وابسته به سپاه پاسداران به این نکته که احمدی‌نژاد و اطرافیانش جایگاهی در میان مردم ندارند.

ادامه این درگیری‌ها باعث شده است که حمید رسایی، از نمایندگان مجلس هشتم، برخی اصول‌گرایان را دارای “کینه شتری” نسبت به احمدی‌نژاد بداند و یک سایت نزدیک به قالیباف، خواستار “حفظ آبروی حزب‌الله” در دعواهای انتخاباتی شد که “می‌گذرد”.

شکاف میان اصول‌گرایان در حالی هر روز عمیق‌تر می‌شود که محور اصلی این اختلافات محمود احمدی‌نژاد و اطرافیان وی هستند. سایت جوان، با اشاره به تحرکات انتخاباتی اطرافیان احمدی‌نژاد نوشته است: “این جریان از کمترین اقبال ممکن برخوردار بوده و مجموع تلاش های این جریان برای ارتباط با نخبگان، بدنه جریان فتنه و گروه های مرجع بی تاثیر بوده است”.

این در حالی است که یک عضو جبهه پایداری – که از سوی برخی نزدیکان احمدی‌نژاد برای حضور در انتخابات مجلس هشتم تاسیس شده – با اشاره به اختلاف میان رییس دولت و رهبر جمهوری اسلامی، خانه‍نشینی احمدی‌نژاد را باعث سرخوردگی “حجمی از ظرفیت اجتماعی” دانست و تشکیل جبهه پایداری را برای آن دانست که اجازه ندهد “ظرفیت موجود، معطل باقی بماند یا توسط گروه منحرف و یا جریان‌های ضدانقلاب جذب شود”. وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تهدید احمدی‌نژاد، گفت: “جبهه پایداری به این دلیل تشکیل شد که اگر احمدی‌نژاد که پرچم را در دست گرفته در کنار جاده و در خاکی ماند، این پرچم توسط خود مردم به دست گرفته شود… اگر این دولت یک ذره خط خود را از تبعیت از رهبری جدا کند عقد اخوتی با احمدی‌نژاد نداشته، نداریم و نخواهیم داشت”.

این سخنان از سوی علی‌اصغر زارعی در حالی بیان شد که مصبح‌یزدی – پشتیبان اصلی جبهه پایداری – نیز تلویحا با انتقاد از احمدی‌نژاد، ضمن اشاره به “رواج مفاسد اخلاقی در شریف‌ترین مکان‌ها” اعلام کرد: “بند را آب برده است”.

همه این‌ها در حالی است که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در یک سخنرانی در کرمانشاه، خبر از آن داده بود که در صورت مشاهده “انحراف از مسیر انقلاب و نظام”، نیروهای بسیج مقابل این انحراف خواهند ایستاد.

اصول‌گرایان برخی جریانات نزدیک به احمدی‌نژاد – افراد حول اسفندیار رحیم‌مشایی – را “جریان انحرافی” می‌خوانند و وی را مسوول مشکلات دولت می‌دانند.

این حملات به احمدی‌نژاد و اطرافیانش در حالی انجام می‌شود که سجاد صفارهرندی، فرزند محمدحسین صفارهرندی، سردبیر سابق روزنامه کیهان و وزیر اسبق ارشاد، در یادداشتی رابطه احمدی‌نژاد با جریان انحرافی را “غیرعادی” دانست و “عتماد و حمایت بی‌قید و شرط” احمدی‌نژاد را “عامل اصلی توانایی و برگ اصلی بازی” این گروه دانسته و اضافه کرده است: “گروه انحرافی توانایی تخریبی گسترده­‌ای دارد که تا کنون نیز بخش‌­های مهمی از آن ظاهر شده است. از همین روست که باید برای آن چاره­ اندیشید. فرصت سوزی، ایجاد اختلاف درونی، فرسایش کارکردی نهادهای رسمی و افول کارآمدی سیستم بخشی از آسیب­‌هاست که تا کنون ظاهر گردیده است… چه کسی می‌­تواند بهتر از گروه انحرافی منتسب به احمدی‌نژاد حساسیت نیروهای مذهبی و حزب‌اللهی را در قبال سیاست فرهنگی شبه لیبرالی، تعارض با روحانیت و نافرمانی از ولی فقیه کمرنگ سازد و از این طریق عرصه سیاسی کشور را به صورتی قابل توجه عرفی کند؟”

این حملات به احمدی‌نژاد اما با انتقاد برخی از نزدیکان مواجه شده است. حمید رسایی، نماینده اصول‌گرای مجلس هشتم، این انتقادات را به دلیل “کینه شتری اصول‌گرایان از احمدی‌نژاد” و به دلیل “موفقیت‌های دولت نهم” دانسته و ضمن انتقادهای تند از علی لاریجانی، گفته است: “برخی از اصولگرایان حمله به موسوی را نوعی حمایت از احمدی‌نژاد تلقی می‌کردند البته همان‌ها الان اسم این رفتارشان را می‌گذارند مدیریت درگیری‌های بعد از انتخابات”.

حملات رسایی به علی لاریجانی در حالی صورت می‌گیرد که روزهای پایانی هفته گذشته، مدیرمسوول سایت رجانیوز – که از حامیان احمدی‌نژاد و جبهه پایداری است – با شکایت علی لاریجانی برای مدت کوتاهی بازداشت شد.

اختلاف میان اصول‌گرایان هر روز شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد. آیا تمام این دعواها، تنش‌های انتخاباتی است یا در نهایت منجر به حذف یا تضعیف گروهی در عرصه سیاسی ایران خواهد شد؟ این سوالی است که آینده می‌تواند به آن پاسخ دهد.