احمدی نژاد: دگرگونی قریب الوقوع در راهست

نویسنده
شیرین کریمی

» استقبال سرد از رئیس دولت کودتا

اولین سفر استانی محمود احمدی نژاد در دور دوم انتصاب وی به مقام ریاست جمهوری، دیروز در حالی به پایان رسید که نمایش محبوبیت مردمی وی بی نتیجه بود و رئیس دولت کودتا در شرایطی از “دگرگونی قریب الوقوع” در عالم خبر داد که بیش از یک چهارم صحن حرم امام هشتم شیعیان خالی مانده بود.

 احمدی نژاد از روز پنجشنبه اولین سفر خود به استان های کشور را که به “سفر استانی” شهرت دارد از مشهد و با تدابیر ویژه ای جهت حضور  بیشتر مردم در سخنرانی عمومی اش آغاز کرد.

این سفر در حالی از خراسان رضوی آغاز شد که همزمان با  میلاد امام رضا، هر ساله در این روزها افراد زیادی برای زیارت “حرم رضوی” به مشهد سفر می کنند.

در این سفر استانی تدابیر ویژه ای برای استقبال از احمدی نژاد اندیشده شده بودتا هنگام سخنرانی او در “حرم رضوی” و زمانی که از مواضع منتقدان خود در باره سیاست هسته ای دولت انتقاد می کند و نیز جملاتی درباره “دگرگونی قریب الوقوع عالم” و “نقش مردم ایران در مدیریت آینده جهان” بیان می کند، مورد تشویق هزاران تن قرار گیرد.

از جمله تدابیر ویژه برای استقبال مردمی از رئیس دولت دهم، برگزاری مراسم ازدواج ۱۲۰۰ زوج “شاهد و ایثار گر”، اختصاص ۱۵ پرواز ویژه به مقصد مشهد، دو روز قبل از حضور احمدی نژاد در این شهر و راه اندازی کاروان های زیارتی سازمان بسیج  دانشجو آموزی  بود. روابط عمومی سازمان بسیج  دانشجو آموزی  در بیانیه ای که چهارشنبه گذشته در این باره  منتشر کرد، خبر داده بودکه:“در روزهای هفتم و هشتم از دهه کرامت، دانش‌آموزان عضو مجامع سازمان بسیج دانش‌آموزی و هلال احمر با برنامه‌های فرهنگی، هنری، غبارروبی و عطر‌افشانی به استقبال  ولادت امام رضا در مشهد مقدس می‌روند”.

همچنین بر اساس برنامه ریزی  قبلی قرار بود سخنرانی احمدی نژاد همزمان با نماز جماعت انجام شود که معمولا صحن حرم مملو از جمعیت است؛ اتفاقی که روی نداد و به همین علت این نماز جماعت با نیم ساعت تاخیر برگزار شدتا جمعیت به تعداد مورد نظر گردانندگان برنامه برسد.البته گفته شده که تاخیر در برگزاری نماز با اجازه علم الهدی، امام جمعه مشهد، بوده اما همگان می دانند که علم الهدی از حامیان پرو پاقرص دولت کودتاست.
شاهدان عینی نیز در گفت و گو با “روز” از پخش پلاکارد هایی با عنوان “درخواست از رئیس جمهور” در بین زوار و شهروندان مشهدی خبر دادند.براساس نوشته روی این پلاکاردها از مردم خواسته شده بود با حضور در محل سخنرانی احمدی نژاد، درخواست های خود را در پاکت های آبی تدارک دیده شده در اطراف حرم بیاندازند.

این سفر اولین سفر استانی دولت دهم پس از انتخابات جنجالی 22خرداد ماه بود که بنا به سابقه گذشته هر دو هفته یکبار با حضور احمدی نژاد و کابینه وی به یکی از استان های کشور انجام می شود.

اما احمدی نژاد برای دومین بار بود که پس از ۲۲ خرداد به مشهد سفر می کرد، اما اینبار نیز همچون سفر اول او در تیرماه، آیت الله واعظ طبسی، روحانی پر نفوذ استان خراسان و تولیت آستان قدس رضوی حاضر به استقبال از رئیس کابینه دهم نشد.

برخی کارشناسان علت عدم استقبال رسمی مقامات استانی و البته مردم از احمدی نژاد را علاوه بر انتقادات موجود درباره نحوه برگزاری انتخابات و حوادث پس از آن، عدم تحقق وعده های دولت او در دو سفر استانی قبل، طی چهار سال گذشته می دانند.

در همین ارتباط محمد رضا خباز، نماینده مشهد در مجلس در گفت و گویی با ایلنا از “انجام نشدن مصوبات دور اول سفرهای استانی دولت” خبر داده است.

برپایه این گزارش، خباز گفته است: “مردم از عملی نشدن وعده‌های دولت ناراحتند و جای سوال دارد که چرا در حال حاضر حتی مصوبات دور اول سفرهای استانی هم به انجام نرسیده است”.
وی با اشاره به هزینه‌های سرمازدگی در این استان، افزوده: “در حالی که در آستانه ماه هشتم سال هستیم، دولت هزینه‌های سرمازدگی سال گذشته را هم جبران نکرده است”.

انتقادات خباز از احمدی نژاد در حالی بیان می شود که وی در مشهد از موفقیت مصوبات سفرهای استانی ادوار قبلی سخن گفته است.

 

بسیجیان همراه و 300 میلیارد تومان

همزمان با این سفر، همایشی نیز با عنوان “همایش بسیج و رسانه” در مشهد برگزار شد که چهره هایی چون سردار محمد رضا نقدی، رئیس جدید سازمان بسیج مستضعغین و همچنین حمیدرضا مقدم‌فر، مدیر عامل خبرگزاری فارس در آن حضور داشتند و در سخنان مشابهی بر “لزوم آمادگی برای جنگ نرم” تاکید کردند.

بسیجیان درحالی در کنار رئیس دولت محبوب شان، برای شرکت در همایش “بسیج و رسانه” به مشهد رفته بودند که غلامحسین کلولی دزفولی، رئیس صندوق تعاون بسیج در همان روزی که همایش برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار فارس، از اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به “بسیجیان فعال” در سراسر کشور خبر داد.