گشت های ارشاد به تهران برمی گردند

نویسنده
نازنین کامدار

» نگرانی محافل امنیتی و نظامی

همزمان با هشدار رسانه های حامی دولت مبنی بر لزوم “مراقبت از نظام در صورت بروز مجدد فتنه”، “لزوم کور کردن کامل چشم فتنه” و عباراتی مشابه که نشانگر نگرانی محافل امنیتی و نظامی حامی دولت از آغاز مجدد اعتراضات مردمی است، خبر اجرای مجدد طرح امنیت اجتماعی در تهران با برخی نارضایتی ها همراه شده است.

مرتضی تمدن، استاندار تهران که بنا به نوشته سایت جنبش راه سبز از جمله متهمان پرونده جنایت کهریزک است، از راه اندازی مجدد گشت های ارشاد در غالب طرحی به نام “طرح جامع امنیت تهران” خبر داده و از “نوآوری”هایی در اجرای آن سخن گفته است.

طرح موسوم به “امنیت اجتماعی” که از سال 86 در تهران به اجرا در آمد، در مرحله نخست به بروز نارضایتی های فزاینده در بین شهروندان منجر شد تا حدی که مورد اشاره میرحسین موسوی در جریان مناظره تلویزیونی با محمود احمدی نژاد در خرداد گذشته قرار گرفت و احمدی نژاد نیز با وجود حمایت های آشکار خود از این طرح، هر نوع اطلاع  از مراحل اجرایی آن را تکذیب کرد.

این طرح درسال اول اجرای خود، با “طرح ضربتی جمع آوری اراذل و اوباش” همراه بود. در این مرحله برخی از شهروندان در مناطق جنوبی شهر تهران در نیمه های شب مورد هجوم  یگان های ویژه پلیس امنیت قرار گرفتند و پس از بازداشت و ضرب و شتم، پلیس با انداختن آفتابه بر گردن متهمان، آنها را به “سوله کهریزک” منتقل کرد. نام سیلوی کهریزک دو سال بعد و پس از اعتراضات هواداران جنبش سبز  به “بازداشتگاه مخوف کهریزک” تغییر کرد و بنا به گزارش سازمان های مستقل حقوق بشری جنایات بی سابقه ای در آن رخ داد. در این بازداشتگاه غیر قانونی تاکنون 4 مورد شکنجه منجر به مرگ مورد تایید مقامات رسمی حکومت قرار گرفته و پزشک وظیفه این بازداشتگاه، رامین پوراندرجانی نیز چند هفته پس از افشای این جنایات به دلایل نامعلومی درگذشته است.

اینک در شرایطی که حجم نارضایتی شهروندان از این طرح و حوادث سال گذشته بازداشتگاه کهریزک و نیز نقش نیروهای پلیس در سرکوب اعتراضات مردم چشمگیر است، ارگان اینترنتی نزدیک به سپاه پاسداران هم خواستار “رعایت نکات مهم” در اجرای مجدد این طرح شده است.
سایت “جوان آنلاین” درباره احتمال اجرای این طرح در سال جاری نوشته است: “آنچه که در حال حاضر قابل توجه و اهمیت است و به عنوان علامت سئوال بزرگی ذهن و افکار کارشناسان و جامعه شناسان مختلف را درگیر خود کرده، مربوط به اجرایی شدن این طرح در سال جاری است. ‌با نگاهی دقیق‌تر به مراحل و چگونگی اجرای این طرح و خواسته‌ها و دغدغه‌های عمومی جامعه می‌توان به صراحت به نقاط ضعف و کاستی‌هایی دراجرای آن اشاره کرد؛ نقاط ضعفی که در صورت ادامه یافتن این طرح در سال 89 بهتراست برای ارتقاءامنیت اجتماعی توسط سازمان‌های دست اندرکارمورد توجه قرارگیرد”. ‌

ارگان اینترنتی نزدیک به سپاه “حساسیت های عمومی نسبت به نیروی انتظامی” را از جمله مشکلات اجرای این طرح دانسته و نوشته است: “‌‌به عقیده بسیاری از کارشناسان اجتماعی ادبیات نیروی انتظامی در کشور از جمله پیچیدگی‌های مسائل امنیت در کشوراست که باید با مطالعه دقیق وکارشناسی به آن پرداخت اما از آنجا که ادبیات ماموران نیروی انتظامی در مواجه شدن با مردم و حتی مجرمین نقش بسزایی در ارتباط وتعامل بیشتر مردم با پلیس دارد، ‌‌نمی‌توان از این موضوع و اهمیت آن صرف نظر کرد. ‌‌از طرف دیگر درجامعه ایران با توجه به ساختار اسلامی و اخلاقی، ‌‌مباحثی تحت عنوان حقوق شهروندی مطرح می‌شود که این موضوع یکی از مطالبات و خواسته‌های به حق و قانونی یک جامعه است”. ‌

جوان آنلاین در ادامه “گزارش ویژه” خود به ارائه آنچه که “راهکارهای اجرایی” نامیده، پرداخته و افزوده است: “به نظر می‌رسد برای اجرای طرح‌های مهمی همچون امنیت اجتماعی باید بیش از گذشته از تکنولوژی روز به جای نیروی انسانی در ماموریت‌های خود بهره گرفت. ‌‌همانطور که در گذشته هم اقدامات کنترلی همچون نصب دوربین‌های کنترل سرعت در جاده‌ها و راه‌های اصلی نقش بسزایی در کاهش جرایم رانندگی داشته است. ‌‌‌‌پلیس باید برای هماهنگ شدن با این وضعیت از تکنولوژی‌های جدید در فعالیت‌های خود استفاده کند”.

هشدار این ارگان نزدیک به سپاه به نیروی انتظامی در حالی بیان مطرح شده که فرمانده نیروی انتظامی در آخرین اظهارات خود در جمع خبرنگاران از عبارت “قهرمان سال 88” برای توصیف نیروی انتظامی استفاده کرده است. نیرویی که در کنار عوامل بسیج و لباس شخصی سپاه پاسداران، اصلی ترین نقش را در سرکوب، بازداشت و شکنجه متهمان بر عهده داشته است.

در همین حال، بنا به گزارش خبرگزاری های داخلی، سیاست های تهدیدآمیز و محدودکننده پلیس در سال جاری تنها به طرح امنیت اجتماعی محدود نمانده و بنا به نوشته ایسنا به دامنه مسافرت های خارجی و نیز حوزه ترافیک نیز کشیده شده است.

ایسنا در گزارشی که روز گذشته به نقل از رئیس پلیس گذرنامه ناجا منتشر کرد از شهروندان ممنوع الخروج که “رقم قابل توجهی دارند”، خبر داده است. شهروندانی که بنا به گفته سرهنگ صدوقی “بهتر است وضعیت ممنوع الخروجی خود را از ادارات گذرنامه سئوال کنند تا در پای پرواز تازه متوجه ممنوعیت خود نشوند”.

همچنین ایلنا، در گزارش دیگری از “طرح ساماندهی موتورسیکلت ها در تهران” توسط نیروی انتظامی خبر داده است که از اول اردیبهشت ماه به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد و بنا به ادعای معاون  اجتماعی ناجا، هدف آن “نظارت بیشتر بر تردد موتورسیکلت ها “است.

طرح های محدود کننده نیروی انتظامی در آستانه فصل گرما در ایران درحالی علنی شده است که حجت الاسلام رهبر، نماینده حامی دولت در مجلس در جلسه هفتگی انصار حزب الله در انتقاد از پلیس و آنچه که “افزایش بی حجابی” خوانده، گفته است: “روند بد حجابی‌های جامعه را در مسیر بی‌حجابی است. ماهواره‌ها که به خیلی از خانه‌ها راه پیدا کرده غیر از بدآموزی‌های سیاسی و آن مسائلی که جاسوسان و دشمنان بیان می‌کنند بدترین چیزها را یعنی مساله ترویج فساد را به عهده دارند”.

وی افزوده است: “این ده سانت روسری که برخی زنان روی سر می‌اندازند و از این طرف و آن طرف موها بیرون ریخته و یک لباس چسبان مثل رقاصه‌ها و آرتیست‌های هالیوود، کجایش به حجاب اسلامی می‌خورد”.

بنا به اعتقاد برخی آگاهان، اعلام استاندار تهران مبنی بر راه اندازی مجدد گشت های ارشاد، علاوه بر جنبه های امنیتی طرح امنیت اجتماعی، بی ارتباط با اینگونه ابراز نارضایتی  ها هم نیست. نکته ای که به نوشته فارس در سخنان حجت الاسلام رهبر به وضوح دیده می شود: “علما گلایه شدیدی داشتند که چرا در جامعه حجاب لوث می‌شود و بسیاری از دختر و پسرها در دانشگاه‌ها، فضای فیلم و سینما، خیابان و پارک‌ها اصلا حدود شرعی را رعایت نمی‌کنند. پس حکومت چه کار می‌خواهد بکند؟”.