احمدی‌نژادی‌ها با چراغ خاموش آمدند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ۱۶ عضو مانده و اخراجی کابینه قبلی نام نوشتند

اطرافیان محمود احمدی‌نژاد بی‌سروصدا وارد انتخابات مجلس دهم شده‌اند. این یکی از مهم‌ترین نتیجه‌هایی است که پس از مرور لیست کاندیداهای انتخابات مجلس دهم می‌توان به آن اشاره کرد. اطرافیان مردی که پیش از این بارها تاکید کرده بود قصد حضور در انتخابات مجلس دهم را ندارد.

حضور اطرافیان احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس البته محدود به وزرا و مدیران رده‌بالای دولت‌های نهم و دهم نمی‌شود. بسیاری از مدیران میانی این دولت در شهرستان‌های مختلف خود را برای حضور مجلس دهم کاندیدا کرده‌اند. مدیرانی که پیش از این عبدالرضا داوری،‌ از نزدیکان احمدی‌نژاد، پیرامون آن‌ها گفته بود حدود هفت هزار نفر هستند. استان‌داران، فرمانداران و مسئولان استان‌داری و فرمان‌داری‌ها و برخی معاونان و مشاوران وزرا در دولت احمدی‌نژاد از جمله کسانی هستند که برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند.

از میان اعضای کابینه احمدی‌نژاد و اطرافیان وی هم تعداد ثبت‌نامی‌ها کم نیست. پرویز داوودی (معاون اول دوره اول)، محمد حسینی (ارشاد)ُ علی نیکزاد (مسکن و راه سازی)، میرکاظمی (نفت)، عباسی (تعاون و ورزش)، کاظمی (رفاه)، ناظمی (تعاون)، طریقت‌منفرد (بهداشت)، وحید دستجردی (بهداشت)، خلیلیان (کشاورزی)، سلیمانی (مخابرات)، عباسی (سازمان انرژی اتمی)، جوادی (محیط زیست)، سقای بی‌ریا (مشاور در امور روحانیون)، لطف‌الله فروزنده (معاون) و محمدرضا میرتاج‌الدینی (معاون پارلمانی) از جمله افرادی هستند که برای حضور در انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام کرده‌اند.

علاوه بر این افراد، باید اشاره کرد که جبهه پایداری - که گفته می‌شد حدود ۳۰ عضو در مجلس فعلی دارد - هم کاندیداهای خاص خود را برای انتخابات دارد که تعداد نه چندان کمی از آن‌ها حامی احمدی‌نژاد محسوب شده و از منتقدان سیاست‌های دولت فعلی هستند.

علاوه بر جبهه پایداری، جبهه یکتا از جمله جبهه‌های سیاسی فعال در انتخابات مجلس است که توسط نزدیگان احمدی‌نژاد ایجاد شده است. جبهه‌ای متشکل از وزرا و مدیران دولت احمدی‌نژاد که البته خود منکر هرگونه ارتباط تشکیلاتی با رئیس دولت‌های نهم و دهم هستند.

حضور اطرافیان احمدی‌نژاد در انتخابات در حالی رخ می‌دهد که غلام‌علی رجایی، مشاور اکبر هاشمی‌رفسنجنی، گفته است عملکرد احمدی‌نژاد، باعث می‌شود که مجلس آینده از دست اصول‌گرایان خارج شود: “تصور می‌کنم به دلیل پیمان اصول‌گرایان با احمدی‌نژاد و ضربه‌ای که به کشور خورد مردم آن هشت سال مدنظر قرار دهند و به سمت مجلس معتدل بروند… مجلس آینده مجلس معتدلین، مستقلین و اصلاح‌طلبان خواهد شد”.

حضور پررنگ حامیان احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس آینده ممکن است باعث ایجاد انشقاق در میان اصول‌گرایان شود و آن‌ها را بار دیگر از رسیدن به ائتلاف و لیست واحد بازدارد. اختلاف‌هایی که میان علی لاریجانی و جبهه پایداری وجود در حال حاضر از جمله مهم‌ترین موانع رسیدن به ائتلاف در میان اصول‌گرایان است. اختلاف‌هایی که با حضور پررنگ‌ حامیان رئیس‌جمهوری سابق احتمالا پررنگ‌تر هم خواهد شد.

پیش از این جواد جهانگیرزاده، دیگر نماینده عضو فراکسیون رهروان، با اشاره به این‌که در حاضر “نیروهای آقای احمدی‌نژاد در شهرستان‌ها” مشغول فعالیت برای انتخابات هستند،‌ گفته بود که احمدی‌نژاد به شکل علنی در انتخابات مجلس فعالیت نخواهد کرد، چرا که “به دنبال اهداف بلندتری است”، اما “از کرسی‌های مجلس دهم غفلت نمی‌کند چرا که او به دنبال پایگاهی است در مجلس تا فردا بتواند از این پایگاه استفاده کند”.

با وجود آنکه تاکنون اخبار مختلفی درباره فعالیت‌های احمدی‌نژاد و اطرافیانش برای حضور در انتخابات منتشر شده، نزدیکان رئیس دولت دهم چنین اخباری را تکذیب می‌کنند. از جمله یکی از مشاوران احمدی‌نژاد به “روز” گفت که احمدی‌نژاد نه تنها قصدی برای حضور در انتخابات ندارد، بلکه نزدیکان خود را از هرگونه رفتار و موضع‌گیری که شائبه انتخاباتی بودن داشته باشد، منع کرده.

این نقل‌قول از احمدی‌نژاد در حالی منتشر شده که در ماه‌های اخیر مهم‌ترین بحث پیرامون رئیس دولت‌های نهم و دهم، امکان حضور او یا نزدیکانش در انتخابات به شکل یه گروه سیاسی است. مساله‌‌ای که اخبار متناقضی پیرامون آن منتشر شده.

با این حال غلام‌علی جعفرزاده، نماینده مجلس و عضو فراکسیون رهروان ولایت، به ایلنا گفت که “هیچ شکی در حضور تیم احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس ندارم”. به عقیده او “با وجود زمان اندکی که تا انتخابات باقی مانده، قطعا حامیان احمدی‌نژاد قادر به برقراری انسجام میان خود هستند”.

جعفرزاده اضافه کرد که احمدی‌نژاد “توانمندی حرکت دادن توده مردم را دارد و قادر است به شیوه خود، گروه خاصی از مردم را با خود همراه کند”.

پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، برخی اصول‌گرایان گفته بودند که در صورت تداوم رفتارهای احمدی‌نژاد در چهار سال دوم ریاست‌جمهوری، “نظام” به وی اجازه شرکت در رقابت‌های انتخاباتی را نخواهد داد.