ایران گندم بیشتری می خرد

نویسنده

» گزارش وال استریت ژورنال

تهران در نشانه ای از نگرانی از تحریم های بیشتر و یا حتی رویارویی نظامی، در حال خرید حجم عظیمی گندم و افزایش واردات گندم از کشور های مختلف، از جمله از آمریکاست.

به گزارش ناظران بازار و ارقام رسمی، ایران ظرف ماه های گذشته، از آمریکا، استرالیا، برزیل و قزاقستان گندم خریده  و همچنین در حال مذاکراتی است تا به بزرگترین خریدار گندم هند تبدیل شود.

این اقدام می تواند پاسخ رژیم اسلامی باشد به فشار های فزاینده غرب بر سر برنامه بحث انگیز هسته ای این کشور، ازجمله محدود کردن خرید نفت از این کشور و مسدود کردن راه های مبادلات بین المللی بانک های آن. تحریم های فعلی آمریکا به شرکت ها اجازه می دهد که مواد غذایی به ایران بفروشند.

دسترسی به گندم برای ایران حیاتی است چرا که امکان تامین غذای اصلی جمعیت 78 میلیونی آن را فراهم می آورد. چنین مسائلی در گذشته در ایران و سایر نقاط خاورمیانه به ناآرامی های اجتماعی بدل شده است.

پل سولیوان، متخصص مسائل امنیتی خاورمیانه گفت ایران احتمالا برای تحریم های بیشتر و جلوگیری از کاهش بیشتر ارزش پول ملی آماده می شود. ارزش ریال ایران در برابر دلار آمریکا ظرف شش ماه گذشته 30 درصد کاهش یافته است. آقای سولیوان گفت: «واضح است که آنها در برابر افت ارزش پول خود و یک جنگ بالقوه  نگران هستند.» او گفت: «کشور واقعا تحت فشار قرارگرفته است.»

خشکسالی هم در خرید های اخیر گندم مزید بر علت شده است. ایران محصول گندم را در ماه مه برداشت می کند و نگران کاهش تولید است.

ناظران شاهد افزایش واردات گندم توسط ایران هستند؛ وارداتی که قبلا به میزان اندک صورت می گرفت. این تقاضا به دلیل وجود گندم کافی باعث افزایش قیمت نشده است.

تنها افزایش قیمت گندم معادل 1.1 درصد برای تحویل در سال 2012 بوده که قیمت آن را به 6.59 دلار در هر بوشل (63 لیتر) رساند که به مراتب کمتر از 9 دلار سال گذتشه است.

وزارت کشاورزی آمریکا تخمین می زند ایران 2 میلیون متر مکعب گندم تا ماه ژوئن وارد خواهد کرد. این به معنی ده برابر شدن میزان واردات نسبت به تخمین های ماه فوریه است و میزانی معادل 13 درصد مصرف سالیانه گندم ایران است.

ناظران گفتند ایران در حال مذاکره برای خرید 3 میلیون تن گندم از هند نیز هست.

آمریکا 180000 تن گندم به ایران فروخته است. قبل از سال 2008 ایران تنها زمانی که دچار خشکسالی می شد به وارد کردن گندم اقدام می کرد و تقریبا سه دهه بود که این کشور از آمریکا گندم نخریده بود.

ناظران می گویند میزان ذخیره گندم ایران به میزان کافی است.

بانکداران خاورمیانه می گویند با گسترش تحریم ها، پرداخت پول خرید های خارجی برای ایران دشوارتر شده است. بانک های ایرانی معمولا پرداخت های خود به آمریکا را از طریق اروپا و خاورمیانه انجام می دهند. ولی برخی بانک ها دیگر با ایران معامله نمی کنند.

موسسه سوئیفت در اروپا که تبادلات بانکی را سازماندهی می کند 20 موسسه مالی ایران را از خدمات خود محروم ساخته است. کنگره آمریکا نیز در حال بررسی اعمال تحریم های بیشتر بر موسسات مالی است.

منبع: وال استریت ژورنال – 28 مارس 2012