قطارهای آلمانی در ایران

نویسنده

ghataralmani482.jpg

رییس شرکت آلمانی “اشلگل” واقع در مونیخ روز سه شنبه در مصاحبه ای اعلام کرد این شرکت از سوی ایران مسؤولیت یافته تا امکان ساخت یک خط مغناطیسی ترانس راپید [TransRapid] به شهر مشهد را مورد مطالعه قرار دهد. مسافت این خط 800 کیلومتر برآورد شده است.

به گفته اتو ویسهو، وزیر سابق اقتصاد ایالت باواریا که پس از دیدار خود از ایران در سال 2004 به عنوان یکی از برنامه ریزان این پروژه محسوب می شود “مطمئناً هیچ تحریمی نسبت به پروژه حمل و نقل زائران ایرانی به یک شهر زیارتی اعمال نشده است”. به گفته او: “هیچ تحریم سیاسی در این زمینه وجود ندارد”.

با این حال، ایده ساخت این خط مونوریل [monorail] در ایران باعث شده تا شورای مرکزی یهودیان آلمان واکنش نشان دهد. با توجه به انتشار بیانیه ای از سوی این شورا، “نباید با کسانی که هولوکاست را تکذیب می کنند هیچ رابطه تجاری برقرار کرد”. در این بیانیه همچنین آمده است: “این ترن ها جدا از حمل و نقل زائر می توانند تسلیحات و تروریست جابجا کنند.”

شارلوت کنوبلاوخ، رییس شورای یهودیان، در این مورد می گوید: “آلمان نباید وجدان و شعور دموکراتیک خود را با منافع اقتصادی مبادله کند.”

هارالد اشپت، رییس شرکت اشلگل درخصوص این پروژه می گوید: “ایران یک بودجه یک و نیم میلیارد دلاری را به انجام این پروژه که هنوز مراحل مقدماتی را طی می کند اختصاص داده و امیدوار است که از سوی بخش های خصوصی نیز سرمایه گذاری هایی در این زمینه انجام شود.”

ترن های معلق ترانس راپید قادر خواهند بود مسافت بین تهران و مشهد را در عرض 2 تا 3 ساعت بپیمایند و هدف پروژه این است که بتوان سالیانه تعداد 12 تا 15 میلیون زائر را در این مسیر جابجا کرد.

قابل ذکر است که ترن های ترانس راپید ساخت مشترک شرکت های زیمنس و تیسن کروپ هستند و این درحالی است که این دو شرکت روز سه شنبه هیچ نظری در خصوص انجام این پروژه در ایران ارائه ندادند. یکی از سخنگویان شرکت زیمنس در این زمینه اظهار داشت: “ما هنوز به این پروژه وارد نشده ایم.”

ترن های معلق مغناطیسی که نمونه آشکاری از فنآوری آلمان است تاکنون از نظر تجاری شکست خورده و تنها در یک کشور از آن بهره برداری شده است: مسیر بین شانگهای و فرودگاه آن.

مقامات چینی اخیراً اعلام کردند که پروژه گسترش این خط مغناطیسی را به تعویق خواهند انداخت و دلیل آن اتساع امواج و میدان های مغناطیسی توسط این نوع قطارهاست. شرکت ترانس راپید در این خصوص می گوید: “این پروژه به طور کامل متوقف نشده و مشتریان ما چنین تصمیمی را به ما اعلام نکرده اند.”

ازطرف دیگر، اعتبار قطارهای ترانس راپید به دنبال حادثه ای که در پاییز سال گذشته در شمال آلمان و روی یک خط آزمایشی رخ داد، زیر سؤال رفته است. در آن حادثه، 23 نفر کشته شدند.

مترجم: علی جواهری