اژه ای: اسماعیلی ارتقا یافت، زندانیان تنبیه می شوند

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» قوه‌قضاییه طلبکار شد

غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور به مناسبت در اختیار داشتن سمت سخنگویی قوه‌قضاییه به طور مرتب با خبرنگاران دیدار می‌کند؛ این هفته اما به واسطه اتفاقاتی که مستقیم یا غیرمستقیم به دستگاه قضایی مرتبط می‌شد، کنفرانس مطبوعاتی سخنگو، پرخبر و پرحاشیه بود.

“پنج‌شنبه سیاه اوین” و ضرب و جرح زندانیان سیاسی با مقاومت زندانیان همچنان در صدر اخبار شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور قرار دارد. در داخل اماروزنامه ابتکار به دلیل پرداختن به همین موضوع، حکم توقیف گرفت. سخنگوی قوه‌قضاییه ترجیح داد پیش از آغاز سئوالات خبرنگاران، به طور مفصل به این موضوع بپردازد.

او از غائله آفرینی “جریان ضد انقلاب خارج نشین و رسانه‌های مغرض بیگانه با هماهنگی جریان فتنه و برخی از جریانات داخل” صحبت کرد و بازرسی از بندهای زندان را متداول و معمول دانست. محسنی اژه‌ای همچنین تاکید کرد: “اگر فردی که بازداشت شده است اشیای ممنوعه را وارد زندان یا بند کند جرم مرتکب شده و قابل تعقیب است.”

به گفته سخنگوی قوه‌قضاییه، “حتما برای کسانی که غائله‌ آفریدند و چه در داخل و چه در خارج زندان حرف‌های خلاف زدند و اقدام به تخریب اموال زندان کردند، پرونده تشکیل خواهد شد”.

او همچنین گفت که “قوه قضائیه ایران به قانون پایبند است و اگر در داخل یا خارج زندان کارمند یا زندانی طبق مقررات عمل کند از او حمایت شده و اگر خلافی مرتکب شود با او برخورد می شود اما به هیاهوهای دشمن و رسانه های مغرض توجهی نخواهد شد”.

این مقام قضایی زندانیان بند ۳۵۰ را متهم کرد که اجازه بازرسی نداده و اقدام به “ بد گفتن، تعرض و شیشه شکستن” کرده‌اند.

محسنی اژه‌ای بار دیگر توضیح داد که بحث برکناری رییس سازمان زندان‌ها مطرح نبوده و “جابجایی” صورت گرفته است: “گزینه‌های مختلفی برای ریاست دادگستری تهران وجود داشت، ولی به لحاظ شایستگی که آقای اسماعیلی داشت ایشان انتخاب شد و هفته‌ها قبل از مسئله اوین برای این موضوع در نظر گرفته شدند. منتها این امر با مسئله اوین مصادف شد. ممکن است کسی بگوید باید این جابجایی را عقب می‌انداختید ولی چرا ما باید این جابجایی را عقب می انداختیم؟ ما به خاطر غوغاسالاری افراد نمی‌توانیم کار خودمان را عقب بیندازیم؛ زیرا ممکن است باز هم بهانه های دیگر گرفته شود.”

به گفته او این جابجایی، با توجه به وظایف، اختیارات و جایگاه رییس دادگستری استان تهران، “ارتقاء” محسوب می‌شود.

در ادامه جلسه یک بار دیگر نیز این بحث مطرح شد و خبرنگاری درباره دلیل توقیف روزنامه ابتکار پرسید. اژه‌ای توضیح داد: “وقتی یک خبر جریان کشور را ملتهب می کند و تبعات سو دارد باید به صورت قاطع با آن برخورد کرد.” او همچنین تهدید کرد که در موارد مشابه “قطعا با همین سرعت برخورد می شود.”

 

محاکمه غیابی اهالی فتنه

وزیر اطلاعات اسبق که تاکنون چندین بار در مورد ایرانیان خارج از کشور و امکان بازگشت آنها صحبت کرده و به دعوت‌های دولت این تبصره را اضافه کرده که بازگشت “اهالی فتنه” بی‌دردسر نخواهد بود، این بار از محاکمه غیابی هم خبر داد. به فته محسنی اژه‌ای، “چهار نفر از افراد فتنه که به خارج از کشور متواری شده‌اند” در این هفته محکوم شده‌اند، او اما به دلیل قطعی نبودن حکم، نام آنها را اعلام نکرد. او همچنین از ممنوع‌الخروجی تعدادی دیگر خبر داد.

 

تهیه مشروب در حد معمول!

خبرنگار روزنامه شرق سئوالاتی درباره حوادث زندان اوین داشت و از جمله یادآوری کرد که طبق ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی زندان‌ها، استفاده از کتاب، روزنامه و وسایل ارتباط جمعی به صورت ۲۴ ساعته آزاد است و در تبصره این قانون استفاده از وسایلی مانند تلفن همراه و کامپیوتر نیز مجاز دانسته شده. دادستان کل کشور در پاسخ گفت: “اینکه چه چیزی با زندانی به داخل زندان ببرد و چگونه ببرد جای حرف دارد. زندانی می تواند نوشته ای را به بیرون ببرد اما چگونه؟ این نوشته حتما باید با نظر سازمان زندانها به بیرون از زندان برده شود نه آنکه مخفیانه و غیر قانونی از زندان خارج شود. ورود و خروج خیلی از وسائل به داخل و خارج از کشور آزاد است اما شرایط دارد اگر از طریق گمرک نباشد به آن کالاها قاچاق گفته می شود و با آن برخورد خواهند کرد.”

خبرنگار ایلنا از صحت و سقم ادعای یکی از نمایندگان درباره کشف مشروب الکلی از زندان اوین پرسید که محسنی اژه‌ای آن را تایید کرد: “برخی زندانیان وسایلی را به صورت مخفیانه و در طول مدت زمان به داخل زندان برده و این وسایل را به یکدیگر وصل کرده و از آن وسیله‌ای غیر مجاز در داخل زندان به وجود می آورند. بعضی بند‌ها با استفاده از میوه در طول مدت زمان مشروب در حد معمول تهیه می‌کنند و البته خیلی‌ها نیز موفق به این کار نمی‌شوند. این به آن معنا نیست که مشروب را از بیرون به داخل زندان برده یا پاتیل ساخته‌اند. این مطلب نقل شده از سوی نماینده مجلس دروغ نیست.من از میزان آن اطلاعی ندارم اما کشف آن را در صورت جلسه دیده‌ام.”

 

در مورد حصر تصمیم جدیدی گرفته نشده

سرانجام حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی و پاسخ دستگاه قضایی به اعلام آمادگی کروبی برای حضوردر دادگاه از دیگر سئوالات مطرح شده در این جلسه بود. سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به خبرنگار روزنامه فرهیختگان گفت: “در انتخابات ۸۸ عده ای به کشور و مردم ظلم کردند و اموال دولت و مردم را تخریب کردند. این افراد مساجد را آتش زدند و حتی افرادی از میان مردم و بسیجیان کشته شدند. آنها آب به آسیاب دشمن ریختند که این موارد قابل مجازات است. البته نظام با رافت به این افراد نگاه کرد و هنوز تصمیم جدیدی در خصوص این افراد گرفته نشده است.”

او سپس عنوان کرد که اگر عده‌ای خواستار رفع حصر سران فتنه هستند در مقابل بسیاری از مردم هم خواستار برخورد با این افراد شده‌اند و طومار امضا شده توسط آنان در قوه‌قضاییه موجود است.

 

فیلم‌هایی که اژه‎ای باید ببیند

درباره دو فیلم جنجالی هم صحبت شد. اولی، مستندی به نام “من روحانی هستم” که مورد انتقاد رییس مجلس هم قرار گرفته و آن را دروغ‌گویی برای تخریب رییس‌جمهوری دانسته است. خبرآنلاین از محسنی اژه‌ای پرسید که آیا دستگاه قضا قصد ورود و تشکیل پرونده به دلیل نشر اکاذیب و توهین به رییس جمهوری را دارد یا خیر. او جواب داد: “من خودم هنوز فیلم را ندیده‌ام و به یکی از آقایان گفتم سی دی را بیاورید تا من ببینم. اگر چنانچه مطالب خلاف پخش شود و جنبه عمومی داشته باشد، دادستان وارد می شود، اگر چنانچه جنبه عمومی نداشته باشد، اگر توهین نسبت به مقامات باشد، آنجا نیز مدعی العموم وارد می شود.”

همچنین سخنگوی دستاه قضا درباره فیلم مراسم زنانه روز زن در کاخ ریاست‌جمهوری که یکی از نمایندگان مجلس تهدید به افشای آن کرده گفت: “هنوز که پخش نکرده‌اند. هر وقت پخش شد تصمیم می‌گیریم.”

عکس آرشیوی و مربوط به حضور رییس قوه‌قضاییه در مراسم ترحیم برادر دادستان کل کشور است