دیگر خبری از جنگ به گوش نمی رسد

لوپوئن
لوپوئن

» گزارش لوپوئن از دستاوردهای مذاکرات

روز سه شنبه محمد جواد ظریف، رییس دیپلماسی ایران، گفت که به لطف پیشرفت های انجام شده در مذاکرات اتمی میان تهران و قدرت های جهانی، دیگر کسی نمی تواند بر “طبل جنگ” بکوبد.

آقای ظریف همچنین خاطرنشان کرد که تصمیم تهران برای ازسرگیری مذاکرات و رسیدن به توافق، که از چند سال پیش عملاً متوقف شده بود، به شکلی قابل توجه از تنش های بین المللی کاسته است. و این حرکت قابل بازگشت نیست.

ولی وزیر خارجه ایران این مسأله را تکذیب کرد که هیأت اش در مذاکره با گروه شش کشور “چانه زنی” کرده.

آقای ظریف در تلویزیون دولتی گفت: “ایران به لطف این مذاکرات قدرتمندتر […] و آسیب ناپذیرتر از قبل شده.”

او در برابر دانشجویان افزود: “دیگر هیچ کس نمی تواند بر طبل جنگ بکوبد […] و فضای خصمانه ای که علیه ما به وجود آمده بود ازبین رفته. جهان به این مسأله رسیده که درک متقابل و منافع مشترک می تواند ما را به توافق برساند.”

ایالات متحده و اسراییل خاطرنشان کرده اند که تمامی گزینه ها، ازجمله گزینه نظامی، در صورت شکست در مذاکرات امکان پذیر خواهد بود.

قدرت های جهانی از ایران خواسته اند که توان اتمی خود را کاهش دهد تا روزی به بمب دست نیابد. تهران نیز به نوبه خود خواستار حق خود برای داشتن یک برنامه کامل اتمی صلح آمیز و لغو تحریم های اقتصادی غربی شده است.

ایران به دنبال ازسرگیری مذاکرات در سال ۲۰۱۳ و علی رغم “موضع گیری های نادرست” غربی ها نسبت به شیوه گفتمان هیأت ایرانی، بار دیگر مورد احترام قرار گرفته.

آقای ظریف گفت غربی ها “فکر می کردند که هیأت ایرانی درحال وقت کشی و چانه زنی است تا امتیازاتی را در دقیقه آخر به دست آورد”.

او افزود به دلیل همین تعبیرهای اشتباه “ما نتوانستیم به اهداف مان دست یابیم”. وی همچنین خاطرنشان کرد که دو طرف نیاز به زمان دارند تا “جزئیات” توافق را مشخص کنند و به یک دهه بحران بین المللی خاتمه دهند.

رییس جمهور حسن روحانی که به شمال کشور سفر کرده نیز به نوبه خود بر این نکته تأکید کرد که چالش ایران، بهبود وضعیت اقتصادی کشور است که متحمل تحریم های شدید بین المللی شده.

او در شهر گرگان گفت: “جامعه بین المللی برای امنیت منطقه و جهان و همچنین ایجاد رونق اقتصادی به ایران نیاز دارد.” او در این سفر خط راه آهن ایران به قزاقستان را که از ترکمنستان می گذرد افتتاح کرد.

لوپوئن، ۵ دسامبر