انگشت اتهام به سمت سبزها رفت

نویسنده
نازنین کامدار

» لاریجانی: از ترور با خبر بودیم

یک روز پس از ترور مشکوک استاد فیزیک نظری دانشگاه تهران و اعلام این خبر از سوی علی لاریجانی، رئیس  مجلس شورای اسلامی که “مقامات ایرانی از این ترور خبر داشته اند”، انگشت اتهام، به سوی سران جنبش سبز نشانه رفت و گفته شد: “چرا با رفتارها و بیانیه‌های خود شرایطی را تدارک می‌کنید که فضای وسوسه‌آمیز برای بیگانگان فراهم شود.”

بنا به گزارش ایسنا، علی لاریجانی گفته است: “به ما اطلاعات روشنی از چند روز قبل رسیده بود که سرویس رژیم صهیونیستی با همکاری CIA، دنبال عملیات تروریستی در تهران هستند. شاید تصور می‌کردند با توجه به برخی مشاجرات داخلی، مجال برای چنین اقدامی یافتند و می‌توانند هم اساتید دانشگاه را نگران کنند، هم به کارهای تحقیقاتی هسته‌ای کشور لطمه وارد کنند”.

رئیس مجلس بدون اشاره به اینکه پس از دریافت این گزارش، اقدام پیشگیرانه ای هم از سوی مسئولین امنیتی انجام شده یا خیر، در ادامه سخنان خود، با ربط دادن تروری که از آن «خبر داشته» و بیانیه های میرحسین موسوی و نامه های مهدی کروبی گفته است: “چرا با رفتارها و بیانیه‌های خود شرایطی را تدارک می‌کنید که فضای وسوسه‌آمیز برای بیگانگان فراهم شود. بنده به دلیل سوابق طولانی کاری در مسایل امنیت ملی کشور راحت خدمت سران ماجراهای اخیر عرض می‌کنم، متاسفانه برآیند اقدامات چند ماهه شما به ضرر منافع و امنیت ملی ایران بوده و به هر دلیل بستری را تدارک کرده است که بیگانگان فرصت را برای اقدامات ایذایی برای ملت مغتنم بشمارند. هر چند فرزندان انقلاب اسلامی در کمین‌گاه قرار دارند تا مداخله‌گران بیگانه تروریست را جوابی قاطع دهند و من مطمئن هستم نتیجه‌ی این امتحان الهی، چیزی جز توانمندی جمهوری اسلامی نخواهد بود”.

لاریجانی بدون نام بردن از میرحسین موسوی و مهدی کروبی افزوده است: “اما سخن در این است که شما آقایان که سابقه‌دار در انقلاب هستید چرا از منظر ملی به این رویدادهای چند ماهه نمی‌نگرید؟ لزومی ندارد که حوادث مختلف که به صورت کنش و واکنش درآمده مجددا شمارش شود یا در بیانیه‌ها مندرج گردد، بنده از مسیر همه آنها مطلع هستم”.

لاریجانی بدون اشاره به تکذیب “انجمن پادشاهی” در مورد دست داشتن در ترور مسعود علی محمدی، در ادامه گفته است: “تمسک عجولانه‌  ایالات متحده و رژیم صهیونیستی به چنین گروه بی‌هویتی به عنوان پوشش عملیاتی، خود افتضاح جدیدی برای آقای اوباماست”.

 

نویسنده کیهان؛ متخصص ترور

همزمان پیام فضلی نژاد، از عناصر وابسته به نهادهای امنیتی و نویسنده کیهان در گفت و گو با ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت از پروژه ای به نام “گلادیو” سخن گفت که آنرا در قالب آنچه که  ”آسیب شناسی ترورهای آکادمیک” نامیده، چنین تشریح کرده است: “پس از ناکامی کودتاهای انتخاباتی، سازمان جاسوسی سیا با ترورهای آکادمیک یک پروژه جنگ روانی را کلید می‌زند، و این ترورها مقدمه ورود به فاز جدیدی برای تحقق کودتای مخملی است”.

او می افزاید: “با استنتاج منطقی از فرمایشات مقام معظم رهبری و با استناد به اسناد سازمان جاسوسی سیا، می‌گویم که نظر شخصی من این است که میرحسین موسوی، سید محمد خاتمی و مهدی کروبی مسوول ترورهای آکادمیک و بالاخص ترور شهید «مسعود علی‌محمدی» هستند و باید برای این اتهام نیز تحت تعقیب کیفری قرار گیرند”.

سخنان نویسنده کیهان و همکار سعید مرتضوی  در شرایطی مطرح می شود که پیش ازوی روزنامه کیهان نیز در سرمقاله روز سه شنبه خود با عنوان “۷ بطن فتنه” کوشیده بود تا آنچه را لایه دوم فتنه، یعنی “هاشمی رفسنجانی” و لایه سوم، یعنی “موسوی، خاتمی و کروبی” می داند  با لایه هفتم، یعنی “امریکا و استکبار جهانی” مرتبط معرفی کند.

 

تکلیف دانشمند روشن نیست

در چنین فضایی، هنوز تلاش رسانه های وابسته به دولت احمدی نژاد و نیز مقاماتی چون علی لاریجانی، برای معرفی مسعود علی محمدی به عنوان “دانشمند هسته ای” همچنان ادامه دارد.

لاریجانی در حالی از استاد فیزیک نظری ترور شده به عنوان “محقق و دانشمند هسته ای” نام می برد که شواهد و سوابق علمی دکتر علی محمدی نشان می دهد ارتباطی میان وی و پروژه اتمی جمهوری اسلامی وجود نداشته است.حتی جواد لاریجانی، برادر علی لاریجانی هم که ریاست موسسه فیزیک نظری را بر عهده دارد، در سخنان دیروز خود با واحد مرکزی خبر هیچ اشاره ای به فعالیت های علی محمدی در تحقیقات اتمی نکرده است.

علی اکبر هاشمی رفسنجانی هم در پیام تسلیت خود از علی محمدی تنها به عنوان “دانشمند ارزشمند فیزیک کشور” یاد کرده و نوشته است: “ترور ناجوانمردانه این دانشمند ارزشمند فیزیک کشور، نشان از آغاز خط تازه توطئه علیه نظام اسلامی می‌باشد و مطمئنا مسوولان مربوطه با هوشیاری تمام برای خنثی شدن این توطئه شوم اقدام خواهند کرد”.

 

قدرت انفجاری زیاد

همزمان سایت بی بی سی فارسی نیز در تحلیلی به قدرت انفجاری بمب و نحوه کارگذاشتن آن اشاره کرده و نوشته: “به اعتقاد کارشناسان، ساخت این بمب قدرتمند مستلزم آگاهی فنی قابل توجهی است”.  این در حالیست که رسانه های مستقل در ایران، تصویری از حضور یکی از اعضای دفتر سیاسی حزب الله لبنان در تهران در محل ترور را منتشر کرده و  خواستار توضیح مقامات امنیتی ایران درباره علت حضور وی در صحنه شده اند.گفتنی است، پیش از این نیز تصویر فرد مذکور به عنوان یکی از سران “لباس شخصی ها”  در رسانه های مستقل و وبلاگ ها منتشر شده بود.

در همین حال، خبرگزاری فارس روز گذشته بیانیه ای به نقل از خانواده مسعود علی محمدی منتشر کرد که در آن آمده: “شهادت عزیز ما پرده از چهره کریه و ضد انسانی دشمنان این مملکت برداشت”.

در بیانیه مورد ادعای فارس همچنین به دعوت خانواده علی محمدی به “ادامه تلاش برای رسیدن به قله های رفیع علم و فناوری” و “خنثی کردن توطئه های دشمنان اسلام و نظام” اشاره شده است. جالب اینکه این بیانیه فقط در خبرگزاری فارس و سایت رجانیوز بازتاب یافته و  خبرگزاری های ایلنا و ایسنا آنرا منتشر نکرده اند.

در همین زمینه  یکی از همسایگان خانواده علی محمدی در وبلاگ خود نوشته است: “وضعیت روحی فرزندان و همسر مسعود علی محمدی بسیار وخیم است و آنان در شرایطی نیستند که بیانیه ای طولانی در دفاع از جمهوری اسلامی صادر کرده باشند”.  

یک روزنامه نگار هم در اینباره به روز گفت: “سایت های فارس و رجا نیوز در انتشار بیانیه های جعلی سابقه دارند. این سایت ها هفته گذشته نیز مدعی پاسخ میرحسین موسوی به نامه نوری همدانی شدند که آن نامه نیز هرگز  دررسانه های نزدیک به میرحسین موسوی بازتاب نیافت”.