انقلاب سوریه به نفع دموکراسی ایران

نویسنده

» نگاه میدل ایست آنلاین به مواضع اخیر شیرین عبادی

شونا تندون

شیرین عبادی برنده ایرانی جایزه صلح نوبل روز شنبه با ابراز امیدواری نسبت به تظاهرات در سوریه گفت، سقوط متحد عربی اصلی ایران یک پیام محکم برای رژیم اسلامی خواهد فرستاد.

عبادی در جریان دیدار خود از واشنگتن گفت: “دموکراسی در کشورهای اسلامی و عربی خصوصاً در سوریه به طور قطع بر دموکراسی در ایران تأثیر خواهد گذاشت. اگر سوریه تبدیل به یک کشور دموکراتیک شود، ایران عروسک خیمه شب بازی خود را از دست خواهد داد.”

گفته می شود نیروهای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، بیش از 80 نفر را در روز جمعه کشته اند و در تازه ترین نا آرامی ها علیه حاکمان مستبد در خاورمیانه، عزاداران کشته شده های اخیر را در روز شنبه به گلوله بستند.

عبادی، قاضی و مدافع حقوق بشر، که در سال 2003 به عنوان اولین زن مسلمان موفق به دریافت جایزه صلح نوبل شد، رهبران ایران را به دلیل حمایت از سوریه و سایر مداخلات خارجی مورد انتقاد قرار داد.

وی گفت: “مسلمان ها صرفنظر از آنکه کجا هستند، باید به یکدیگر کمک کنند اما فراموش نکنیم در ایران حدود 20 درصد مردم در زیر خط فقر زندگی می کنند. آیا نباید اول مردم گرسنه داخل ایران را اول سیر کرد؟”

خانم عبادی گفت: “هرچند سنگال یک کشور اسلامی است، اما ایران برای کمک به مخالفان و ایجاد جنگ داخلی، و کشتن مسلمان به دست مسلمان، به این کشور تسلیحات می فرستد. سنگال برای ایران چه اهمیتی دارد؟”

خانم عبادی با اشاره به منطقه آشوب زده شینزیانگ چین گفت: “از این گذشته، چرا وقتی چین مسلمان ها را می کشد، دولت ایران ساکت می ماند؟ چرا وقتی مسلمان های چچن کشته می شوند، دولت ایران سکوت پیشه می کند؟”

عبادی از زمان انتخابات 2009 ریاست جمهوری به ایران باز نگشته است؛ انتخاباتی که نتایج بحث انگیز آن سبب به راه افتادن تظاهرات عظیم بر علیه رژیم دینی کشور شد و سرکوب متعاقب آن با کشته شدن ده ها معترض همراه شد.

وی ابراز اطمینان کرد که سرانجام به خانه باز خواهد گشت و ایرانی ها دوباره برای ایجاد تغییر به پا خواهند خواست. او گفت: “ایران مانند آتش زیر خاکستر است.”

عبادی پیش بینی کرد اعتراضات آینده صلح آمیز باشد و گفت ایران از خشونت پس از انقلاب 1979، جنگ خونین هشت ساله با عراق و خفقان مستمر سیاسی به تنگ آمده است.

وی گفت: “این برای یک نسل بیشتر از حد تحمل است. بنابراین رفتار مردم ایران خیلی صلح آمیز است و آنها به خشونت متوسل نخواهند شد. متأسفانه دولت از این صلح طلبی سوء استفاده کرده است.”

عبادی  در کتاب جدیدی تحت عنوان “قفس طلایی” که توسط انتشارات کیلز وابسته به دبلیو بلیو نورتون منتشر شده، به کند و کاو تفکر ایرانی ها می پردازد.

عبادی که با فعالیت های حقوقی و اظهارات سیاسی خود شناخته می شود، در این کتاب به شیوه ای داستانی متوسل شده و با بهره گیری از ماجرای سه برداری که هریک راهی متفاوت در پیش می گیرند، با تاریخ مدرن ایران ارتباط برقرار می کند.

یکی از برداران تبدیل به یک افسر نظامی وفادار به شاه تحت حمایت غرب می شود. برادر دیگر خوی طغیانگری دارد و به گروه های زیرزمینی کمونیستی می پیوندد، درحالیکه برادر سوم  ریش می گذارد و اسلامگرا می شود.

عبادی می گوید این برداران را از نزدیک می شناسد اما اسامی را تغییر داده و یکی از شخصیت ها را که پری، خواهر این برداران است، خردمندتر به تصویر کشیده است.

وی در حالی که پیش بینی می کرد زنان یک نقش برجسته در توسعه سیاسی کشور ایفا خواهند کرد، گفت: “پری نماد شخصیت زن ایرانی است.”

عبادی در این کتاب تجربه خود را، پس از آنکه گرفتار زندان شد، تحت عنوان “شکنجه سفید” روایت می کند که همان زندانی شدن در یک سلول انفرادی و کثیف بدون آگاهی از زمان و حریم خصوصی است. 

مقامات رژیم دینی ایران همین اواخر به دلیل دفاع عبادی از هفت تن از رهبران آیین بهاییت، وی را هدف انتقادهای تند  قرار دادند. این رهبران بنا بر اتهاماتی از جمله جاسوسی برای خارجیان، هر یک به 20 سال زندان محکوم شده اند.

عبادی در جریان مصاحبه خود عهد کرد عقب نخواهد نشست.

وی گفت: “من تمام پرونده ها را خوانده ام و هیچ مدرکی برای اثبات این اتهامات وجود ندارد. بنابراین چرا نباید به دفاع از آنها ادامه دهیم؟”

ایران پیش و پس از انقلاب اسلامی، محدودیت شدیدی علیه آیین بهاییت وضع کرده است. روحانیون شیعه این فرقه را که در قرن 19 پایه نهاده شد و همبستگی روحی را ترویج می کند، از مظاهر کفر و بدعت در دین می دانند.

منبع: میدل ایست آنلاین- 24 آوریل 2011