وزارتخانه های ارشاد و اطلاعات در آستانه تعطیلی

نویسنده
سارا اصفهانی

» بحران به دولت رسید:

بحرانی که دولت احمدی نژاد با انتصاب مشایی به عنوان معاون اول و سپس رئیس دفتر رئیس جمهورگرفتار آن شده، هر روز دامنه بیشتری می گیرد.در همین ارتباط برخی وزرا برکنار شده اند، برخی استعفا داده اند و در آخرین اقدام معاونین وزارت اطلاعات در نامه ای به آیت الله خامنه ای در مورد انتخاب حسین طائب، رئیس کل نیروی مقاومت بسیج به سمت وزیر اطلاعات واکنش نشان داده و انتخاب او را موجب فروپاشی این وزارتخانه عنوان کرده اند.

خبر درگیری لفظی در جلسه رسمی هیات دولت جمهوری اسلامی روز 2 مرداد بر روی خروجی سایت ها و خبرگزاری ها قرار گرفت. در شرح این درگیری آمده بود که تعدادی از وزراء نسبت به عملکرد احمدی نژاد و بی اعتنایی وی به نامه رهبر جمهوری اسلامی در خصوص برکناری اسفندیار رحیم مشایی اعتراض کرده بودند که منجر به درگیری لفظی آنها با رئیس دولت می شود و معترضین نیز جلسه را ترک می کنند.

با این حال انتظار می رفت با برکناری مشایی این بحران در روزهای پایانی دولت نهم به سرانجامی برسد، اما خبر برکنار کردن غلامحسین محسنی اژه ای، بار دیگر نشان داد بحران تمام نشده است.

از سوی دیگر محمدحسین صفار هرندی یکشنبه شب خبر از ابلاغ شفاهی برکناری خود از وزارت ارشاد داد. اگر چه پس از این اعلام این خبر، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری در گفتگو با ایرنا این خبر را تکذیب کرد، اما ساعاتی بعد خبرگزاری فارس مجددا اعلام کرد که صفار هرندی “ابلاغ نخست” رئیس جمهور را جدی گرفته و رسما از سمت خود استعفا داده است.

صفار هرندی در نامه استعفایش خطاب به احمدی نژاد نوشته است: “در پی ابلاغ شفاهی حکم جنابعالی مبنی بر برکناری اینجانب و معرفی سرپرست وزارتخانه که خبر آن روی شبکه ویژه خبری دولت و دیگر سایت‌های اطلاع‌رسانی منعکس شد، خرسند شدم که شانه‌های ضعیفم از زیر بار مسئولیت سنگین این امانت بزرگ رها شده است، اما گویا محظور از نصاب افتادن دولت، موجب توقف این حکم گردید.”

هرندی با این حال اعلام کرد که دیگر در محل کار خود حاضر نخواهد شد.

در کنار این اخبار روز گذشته خبرگزاری مهر به نقل از پرویز سروری، نماینده مجلس هشتم اعلام کرد که 7 وزیر در نامه ای به آیت الله خامنه ای عزل محسنی اژه ای از وزارت اطلاعات رااقدامی ناشایست خوانده اند.این در حالی است که اخبار موثق حاکی از آن است که در پی برکناری وزیر اطلاعات، دامنه بحران به داخل این وزارتخانه نیز رسیده است و دو معاون این وزارتخانه به نام های حبیب الله، معاون فرهنگی و خزاعی، معاونت ضد جاسوسی در اعتراض به عملکرد رئیس دولت استعفا داده اند.

گفته می شود مداخلات اطلاعات سپاه در امور وزارت اطلاعات و همچنین استخدام غیرقانونی برخی نیروهای سازمان اطلاعات استان تهران در یک تشکیلات جدید موازی موسوم به “اطلاعات تهران”، از دلایل اصلی این استعفا بوده است.

از سوی دیگر همزمان با شنیده شدن نام هایی که ممکن است در آینده سکان وزارت اطلاعات را برعهده بگیرند، پنج معاون دیگر وزارت اطلاعات در نامه ای به رهبرجمهوری اسلامی، نسبت به انتخاب حسین طائب رئیس کل نیروی مقاومت بسیج کشور به این سمت واکنش نشان داده و  انتخاب چنین فردی را موجب فروپاشی این وزارتخانه عنوان کرده اند.