از هر دری

نویسنده
شهروز وکیلی

باحضور عبدالکریم لاهیجی، حنا مخملباف و گلشیفته فراهانی

اعتراض به سرکوب مردم ایران در جشنواره فیلم حقوق بشر

 

جمعه 14 اسفند ماه، فیلم مستند روز های سبز به کارگردانی حنا مخملباف که پیش از این در چند جشنواره دیگر از جمله ونیز حضور داشت در مراسم افتتاحیه فستیوال سینمایی حقوق بشر ژنو به نمایش درآمد و پس از آن، میزگرد وضعیت حقوق بشر ایران با حضور اریک سوتاس دبیر کل سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، عبدالکریم لاهیجی نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و گلشیفته فراهانی بازیگر سینما، که عنوان داور در این جشنواره حضور داشت برگزار شد.

در ابتدای مراسم افتتاحیه، لئو کانمن و یائل راینهارتز هازان- مدیران این جشنواره در سخنرانی خود به دستگیری اندوهبار و تاسف آور محمد رسول اف و جعفر پناهی در ایران اشاره کردند و آن را یکی از تازه ترین مصادیق نقض حقوق بشر در ایران دانستند. پس از آنها نیز، چند تن از میهمانان برجسته ای که به نمایندگی از سازمان های بین المللی مرتبط با نهاد های حقوق بشری مستقر در ژنو در این مراسم سخنرانی می کردند نیز تاسف خود را از وضعیت پیش آمده برای هنرمندان ایرانی اظهار کردند.

پس از پایان سخنرانی ها، جشنواره با نمایش فیلم روز های سبز به کارگردانی حنا مخملباف به طور رسمی افتتاح شد. این فیلم مستند که به وقایع روزهای مبارزات انتخاباتی و رخداد های پس از آن می پردازد، در بخش رقابتی جشنواره حضور دارد. تماشای این فیلم سوالات زیادی را درباره وضعیت امروز ایران برای مخاطبان غیر ایرانی حاضر در جلسه به وجد آورد، به گونه ای که باعث شد تا به رغم مدت زمان طولانی که از ابتدای مراسم افتتاحیه گذشته بود،  تقریبا تمامی تماشاگران به انتظار شروع میزگرد در سالن باقی بمانند.

در این میزگرد که مدیریت آن را استفان بوسار روزنامه نگار ارشد روزنامه فرانسوی زبان لوتوم به عهده داشت، ابتدا گلشیفته فراهانی بدون ان که از دو کارگردان ایرانی در بند نام ببرد، به وضعیت نابسامان هنر و هنرمندان در ایران اشاره کرد و به سوال هایی در باره نقش زنان در جامعه و روند نقض حقوق آنها در ایران اشاره کرد. او با بیان اینکه زن بودن در ایران خود به خود به معنای معترض بودن است، از تلاش مداوم زنان در طی سی سال گذشته سخن گفت و اعتراض به حجاب و مخالفت تدریجی اکثریت زنان با آن را عامل مهمی  در روند تغییر شکل حجاب در دهه گذشته دانست.

عبدالکریم لاهیجی نیز، به بحث در خصوص ریشه یابی دلایل سرکوب اجتماعی و سیاسی  مردم ایران پرداخت و مذهب سیاسی و تعصبات مذهبی را یکی از دلایل مهم سرکوب ها دانست. او با بیان این که در شهری مثل تهران چندین کلیسا و کنیسه وجود دارد، اما شهروندان سنی در این شهر حتی یک مسجد نیز ندارند، به تبعیض های مذهبی ونقش شیعه حکومتی در سرکوب ها اشاره کرد.

اریک سوتاس دبیر کل سازمان جهانی مبارزه با شکنجه دیگر سخنران این میزگرد بود که با استناد به گزارشات تهیه شده از سوی سازمان مطبوعه اش، رشد میزان شکنجه در ایران را بی سابقه و تاسف آور دانست.او با اشاره به سابقه فعالیت های بین المللی اش در باره ایران، حجم روز افزون شکنجه در ایران را غیر قابل تصور برشمرد و از وضعیت نامطلوب زندانیان سیاسی از جمله دکتر ابراهیم یزدی اظهار نگرانی کرد.

جشنواره فیلم حقوق بشر ژنو که  فیلم دیگری از ایران را به نام “ چقدر دره مان سبز بود” به کارگردانی فرشته جغتایی  در برنامه نمایش دارد، روز یکشنبه 23 اسفند ماه به کار خود پایان می دهد.