نفوذ جریانی مشکوک در سیاست های فرهنگی دولت

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» اعتراض کیهان به وزارت ارشاد

نشان درجه یک هنری امسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد و معاونان هنری و مطبوعاتی وی و همچنین یکی از معاونین وزارت خارجه به بهروز غریب پور رئیس سابق خانه هنرمندان اهدا شد. مریم زندی عکاس نام آشنای کشور نیز یکی دیگر از منتخبین وزارت ارشاد برای دریافت این نشان بود اما همان گونه که وی پیشتر اعلام کرده بود به دلیل اتفاقات پس از انتخابات پر مساله ساله گذشته و برخورد گسترده امنیتی و قضایی با شماری از هنرمندان هوادارجنبش سبز، از شرکت در این مراسم و دریافت این نشان خودداری کرد. انتخاب بهروز غریب پور و مریم زندی برای دریافت بالاترین نشان هنری کشور با واکنش خشم آلود روزنامه کیهان همراه شد

کیهان طی یادداشتی به همین بهانه، سیاست های فرهنگی دولت مستقر احمدی نژاد را به باد انتقاد گرفته و انتخاب چهره های سرشناس هنری کشور نظیر بهروز غریب پور برای دریافت بالاترین نشان هنری را ناشی از نفوذ جریانی مشکوک در صحنه سیاست های فرهنگی دولت احمدی نژاد دانسته است. کیهان همچنین از مسئولان وزارت ارشاد خواسته است که این نشان هنری را از رئیس سابق خانه هنرمندان پس بگیرد چرا که به تعبیر این روزنامه، غریب پور از عوامل “کودتای مخملی” و پروژ “ناتوی فرهنگی”  بوده است.

در یادداشت کیهان ابتدا با اشاره به اینکه چه هنرمندانی صلاحیت دریافت بالاترین نشان هنری کشور را دارند، آمده: “یکی از شرایط دریافت این نشان، کوشش در جهت «پیرایش جامعه از فرهنگ منحط بیگانه» و «گسترش فرهنگ غنی ایرانی اسلامی» است و دارنده آن را از امتیازات ویژه ای برخوردار می کند.”

روزنامه تحت نظر آیت الله خامنه ای، سپس اتهامات تکراری خود علیه هنرمندان مستقل را نیز یک بار دیگر به بهروز غریب پور نسبت داده و با شرح مختصری از فعالیت های وی، این اقدام وزارت ارشاد را زیر سئوال برده و نوشته: “اهداء «نشان درجه یک هنری» به بهروز غریب پور در حالی صورت می گیرد که از سال 1385 نقش مؤثر وی در پروژه کودتای مخملی افشا شده است و همین افشاگری ها سرانجام به استعفای اجباری وی در سال 1386 از مدیریت عامل خانه هنرمندان ایران انجامید. غریب پور که در عصر اصلاحات، مشاور فرهنگی «غلامحسین کرباسچی» (شهردار تهران) و مدیر «فرهنگسرای بهمن» به شمار می رفت، سال ها در پوشش برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری با سفارتخانه های کشورهای سوئیس، فرانسه، هلند، لهستان، چک و… ارتباطات گسترده ای داشت. از سال 1383 وی از «رامین جهانبگلو» (جاسوس تابلودار CIA) برای برگزاری جلسات سیاسی- فرهنگی در خانه هنرمندان دعوت کرد و این جلسات که گاهی با حضور سفیر لهستان برای تئوریزه کردن «استراتژی جنگ نرم» تشکیل می شد، تا هنگام بازداشت جهانبگلو نیز به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» ادامه داشت”.

کیهان اما در بخش دیگری از یادداشت خود، اهدای بالاترین نشان هنری کشور به غریب پور را نشان از “نفوذ یک جریان مرموز و مشکوک در پشت صحنه سیاست های هنری و فرهنگی” دولت احمدی نژاد دانسته که هنوز ابعاد عملکرد و شناسنامه این جریان مشکوک افشا نشده است.

کیهان این “جریان مشکوک و بدون شناسنامه” را جریانی با تابلوی “اصولگرایی” معرفی کرده که “پروژه کودتای ایدئولوژیک” علیه انقلاب اسلامی را پیش می برند.

بر همین اساس نویسنده کیهان از وزیر ارشاد دولت مستقر احمدی نژاد خواسته تسلیم این جریان مرموز و مشکوک نشود و اجازه ندهد “عناصر نفوذی آن، آنان را ناخواسته به سوی لیبرالیسم فرهنگی و حمایت از کارگزاران پروژه ناتوی فرهنگی و جنگ نرم بکشانند!”

این ادعای کیهان به بهانه اهدای نشان هنری به بهروز غریب پور در حالی مطرح می شود که از یک سو دور دیگری از اختلافات بین گردانندگان اصلی کیهان با نزدیکان و حامیان احمدی نژاد به دنبال اظهار نظر های اسفندیار رحیم مشایی، کلید خورده و از سوی دیگر طی سه ماه اخیر نشانه های از تسلط اطرافیان احمدی نژاد بر سیاست های فرهنگی وزارت ارشاد وارد حوزه عمومی شده که باز هم بنا به نوشته اکثر منابع خبری اصولگراهای منتقد و حتی حامی دولت، نقش مشایی به عنوان رئیس کمیته فرهنگی دولت در آن غیر قابل انکار است.

اگر چه در ادعای دیروز روزنامه کیهان مبنی بر نفوذ یک جریان مرموز و مشکوک در پشت صحنه سیاست های فرهنگی دولت، صراحتا اسمی از مشایی به میان نیامده، اما به توجه به مواضع مشایی در قبال ادعاهای کیهان و برعکس، به باور برخی صاحب نظران جریان مشکوک مورد نظر کیهان به اقدامات و تحرکات چند ماهه اخیر مشایی برای جلب رضایت برخی از هنرمندان ناراضی و کسب مشروعیت برای احمدی نژاد در جامعه هنری و ادبی کشور ختم می شود که به دنبال حوادث پس انتخابات پر مساله ساله گذشته بخش قابل توجهی از آنها در مراسم و برنامه های دولتی حضور چندانی نداشته اند.

اقدامات و تحرکات رحیم مشایی به عنوان رئیس دفتر احمدی نژاد و رئیس کمیته فرهنگی دولت تاکنون موجب شده که محمود احمدی نژاد برخی از اختیارات هنری و سینمایی وزارت ارشاد را محدود کند. اعلام تشکیل کمیته ای با نام کمیته سینمایی دولت به ریاست خود احمدی نژاد در جلسه هفته گذشته هیات دولت که به کلی اختیارات و تصمیم گیری های وزارت ارشاد در حوزه سینما را از وزارت ارشاد می گیرد، اولین اقدام جدی احمدی نژاد در ادامه اقدامات و تحرکات چند ماهه اخیر مشایی در حوزه فرهنگ و هنر به شمار می آید.

این اقدام احمدی نژاد بعد از آن بود که رحیم مشایی طی چند ماه اخیر بدون اطلاع وزیر ارشاد اقدامات فراوانی در جهت کسب رضایت هنرمندان ناراضی داخل و خارج کشور انجام داد که با موج مخالفت دیگر حامیان دولت از جمله روزنامه کیهان همراه شد. ادامه این مخالفت ها هفته گذشته و تنها چند روز بعد از اعلام تشکیل کمیته سینمایی تحت ریاست شخص احمدی نژاد در جلسه هیات دولت، با واکنش مشایی روبرو شد. مشایی طی اظهارات خود با حمله به مواضع روزنامه کیهان علیه وی و احمدی نژاد، گفته بود: “یک روز احمدی نژاد به من گفت که تا یک سال دیگر من کافر می شوم و این ها مرا کافر خواهند خواند. دریک سال آینده مردم متوجه می شوند که شریعتمداری با احمدی نژاد مشکل دارد.”

او همچین با بیان اینکه دلیلی برای عدم نقد شریعتمداری و روزنامه کیهان نمی بیند، افزوده بود: “برای خیلی ها، شریعتمداری مظهر حمایت از دولت است. اما ایشان اصلا احمدی نژاد را قبول ندارد. من این موضوع را اثبات می کنم. یک سال دیگر خواهید دید این که ایشان نماینده رهبری هستند دلیل نمی شود که ما ایشان را نقد نکنیم. شما در خیابان به خیلی از کسانی که نسبت شان به رهبر انقلاب بیشتر از ایشان بوده است فحش دادید. این دلیل نمی شود که به خاطر این نسبت وی را نقد نکنیم.”

قابل ذکر است که به دنبال این اظهارات مشایی، یکی از اعضای اصلی روزنامه کیهان نیز با انتقاد از احمدی نژاد و طیف اطراف وی از ظهور جریانی سخن به میان آورد که به گفته وی “می خواهد طیفی از حزب الله را مقابل آیت الله علی خامنه ای قرار دهد”.

مهدی محمدی کارشناس مسایل سیاسی و دبیر سیاسی روزنامه کیهان در جلسه انصار حزب الله اعلام کرده بود: “در کشور جریانی در حال ظهور است که می‌خواهد بگوید من از رهبری انقلابی‌تر هستم. جریانی که در صدد است طیف حزب‌اللهی‌ جامعه را مقابل آقا قرار دهد و نسبت به ایشان مسأله‌دار کند. این جریانی است که نمی‌خواهد کشور روی آرامش به خود ببیند و حتی‌المقدور می‌خواهد دور آقا را خلوت کند و فقط خودش بماند و زمانی که چنین شد بگوید حالا که من فقط مانده‌ام، باید اختیارات را تفویض کنید. چرا که من ۲۵ میلیون رأی دارم”.

گفتنی است روزنامه کیهان در یادداشت دیروز خود از وزیر ارشاد خواسته است با توجه به رویه قانونی موجود، این نشان هنری را از بهروز غریب پور پس بگیرد.