دولت متخلف توصیه به اخلاق مالی می کند

نویسنده
اردلان صیامی

» احمدی نژاد در فکر رعایت بیت المال

احمدی نژاد پس از آنکه هفته پیش در یاسوج گفت دست کسانی راکه میلیاردی از بیت المال برداشت کرده اند قطع می کند، دیروز هم به فرمانداران سراسر کشور گفت:” شما باید مراقب باشید تا بیت‌المال حیف و میل نشود”. رئیس دولت مستقر در حالی  چنین توصیه ای می کند که در طول چهار سال دولت وی، منتقدین بسیاری از جمله احمد توکلی وسایت الف بسیاری از سیاست های دولت وی را حیف ومیل بیت المال(بودجه عمومی کشور) ارزیابی و از جمله به سفرهای استانی احمدی نژاد استناد کرده اند. دو نهاد نظارتی هم گزارش هایی از تخلفات شدید مالی دولت در عرصه های گوناگون منتشر کرده اند.

 

هر سال حیف ومیل بنزین

حیف ومیل نکردن بیت المال در حالی از سوی رییس دولت بیان می شود که در طول 4سال مالی از سال 85تا 88،دیوان محاسبات کشور، به عنوان نهادی قانونی، هر ساله گزارش هایی از تخلف دولت و خرید غیر قانونی بنزین وارزان فروشی و خلاف مصوبه مجلس گزارش  داده است. با توجه به اختلاف زیاد قیمت بنزین در داخل با قیمت آن در خارج، این رفتار دولت نوعی اسراف منابع از سوی منتقدین تلقی شده است، ولی احمدی نژاد یا منتقدین خود را “بزغاله” نامیده یا به سیاسی کاری متهم کرده است.

در تازه ترین گزارش رئیس کل دیوان محاسبات کشور نیز به تخلفات دیگری از این دست اشاره شده است.رحمانی فضلی گفته است: “اختلاف حسابی بین وزارت نفت و خزانه داشتیم که در سال 88 و 87 تسویه نشده است؛ عدم واریز درآمد ناشی از میعانات گازی به خزانه‌ و همچنین معوض های سوختی  موضوع دیگری است که قرار شد امسال حل شود.”

رئیس کل دیوان محاسبات تصریح کرده: “برخی پرداخت‌های وزرات نفت به اشخاص حقیقی و حقوقی هم بدون مجوز و غیرقانونی بود و این اقدام مجوز قانونی نداشته است.”

 

سفرهای استانی

دولت احمدی نژاد به گفته خودش دولتی مردمی است وبین مردم حضور دارد؛برای اثبات این مدعاهم طرح سفرهای استانی دولت  ریخته شد.سفرهایی که عموما طی آن در چنددقیقه ده هامصوبه برای هر استان به تصویب می رسد.آن هم در حالیکه به گفته رییس سازمان بازرسی “برخی مصوبات استانی به 31 سال زمان برای اجرا نیاز دارد.”

پور محمدی گفته است “سفرهای استانی دولت در حال تعقیب است تا گزارش کاملی از این سفرها تهیه شود” چرا که “مصوبات سفرهای استانی، تعهدات بیشتر و خارج از توان دولت است که در اندازه توان مالی و محدوده زمانی تعیین شده نیست و اغلب این مصوبات روی زمین می‌ماند و با تاخیر پروژه‌ها مواجه می‌شود.”

سایت فرارو، نزدیک به قالیباف در نقد این سفرها که عموما با هزینه هایی گزاف وبا خرج وزارت نفت صورت می گیرد، نوشته است: “ظاهرا منطق احمدی‌نژاد برای سفرهای استانی، آشنایی از نزدیک با دردورنج‌های مردم سراسر کشور و دوری از مرکزنشینی (ویلانشینی) است که به اعتقاد وی نظام حجیم بوروکراتیک آن را در پی داشته‌است. درواقع دولت در طول تصدی قدرت سعی کرده‌است اعلام کند که همه راه‌ها به تهران ختم نمی‌شود. “

این سایت در ادامه افزوده است: “دستگاه بوروکراسی در کشور ما به‌شدت ناکارآمد بوده و با اینکه شعار توسعه بیش از هر کس توسط همین دستگاه در بوق‌وکرنا می‌شود، لیکن بزرگ‌ترین مانع در راه در توسعه همین نظام هیولایی بوروکراتیک کشور است. درواقع ما به نوعی با یک استبداد بوروکراتیک سروکار داریم که از قِبل شعار توسعه فقط حجیم‌تر و ناکارآمدتر شده و چشمان نیمه‌باز مسئولان مرکزنشین را به جای کاملا باز کردن می‌بندد.”

ودر ادامه: “در کشوری که سطح آموزش قبل و حین خدمت کارمندان دولت، غیرقابل‌مقایسه با کشورهای صنعتی باشد و هم‌چنین امکانات رفاهی در نظر گرفته‌شده برای کارمندان دولت به گونه‌ای باشد که آن‌ها در پی شغل دوم و احتمالا استفاده از رانت دولتی برای ورود به عرصه بازار خصوصی باشند، صحبت از نظارت شدیدتر و ترساندن این مجموعه جز پیچیده‌تر شدن شبکه‌های نیمه‌مافیایی بوروکراتیک و شکل‌گیری یک مافیای تمام‌عیار پیامد دیگری نخواهد داشت.”

 این انتقادها در حالی مطرح می شود که نتایج ملموسی از این سفرها و تحقق وعده های بسیار دولت وهزینه های گزاف صورت گرفته به افکار عمومی ارائه نشده است؛تحقیق وتفحص مجلس در این خصوص وبررسی تحقق مصوبات قبلی هم ناکام ماند وبه سنگ خورد.البته رئیس دیوان محاسبات کشور از تهیه گزارشی درباره سفرهای استانی و ارسال آن به مجلس و ریاست جمهوری خبر داده و گفته: “در این زمینه برخی مصوبات محقق شده،وبسیاری  محقق نشده و برخی هم نیمه‌کاره مانده است.”

 

رعایت بیت المال در زمان انتخابات؟

گفته های رییس دولت در خصوص رعایت بیت المال در روزهایی بیان می شود که یک سال از مبارزات انتخاباتی نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری  می گذرد وهنوز ابهامات افکار عمومی در خصوص تخصیص امکانات دولتی برای پیروزی احمدی نژاد رفع نشده است. به عنوان نمونه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، خبرگزاری سازمان ملی جوانان، روزنامه ایران، وطن امروز و چندین سایت خبری و سامانه ارسال پیامک برنا و روزنامه جوان از بازوهای رسمی فعالیت برای تبلیغات انتخاباتی احمدی‌نژاددر انتخابات بودند که هر روز برای وی تبلیغ می کردند. در حالی  که احمدی‌نژاد در مناظره‌اش با کروبی، مدعی اختصاص بیست میلیارد تومان توسط ستاد انتخاباتی شیخ اصلاحات برای خرید پیامک از مخابرات شده بود، ولی به این پرسش پاسخ نداد که با چنین استدلالی،با حجم بسیار زیاد پیامک به نفع وی، ستاد خودش حتما  بودجه ای پنجاه میلیاردی برای فرستادن پیامک اختصاص داده بود.

یک نمونه دیگراز حیف و میل بیت المال، به گزارش تابناک، استفاده تام و تمام ستاد احمدی‌نژاد از خبرگزاری متعلق به سازمان جوانان است که از سوی تیم جوان رسانه‌ای ستاد وی، شبانه‌روز خود را صرف بازتاب کوچکترین فعالیت‌های احمدی‌نژاد و دولت نهم کرد. استفاده احمدی‌نژاد از هواپیمای شخصی و بالگرد اختصاصی هم از دیگر موارد استفاده از بیت‌المال در سفرهای انتخاباتی اش بود. برگزاری اجلاس‌ها و سمینار‌های گوناگون برای احمدی‌نژاد از سوی نهادهای دولتی وشرکت کردن وزرا در آن، پرداخت مطالبات معوقه کارکنان دولت و افزایش حقوق و افتتاح دست و پا شکسته طرح‌های ناتمام برای بهره‌برداری تبلیغاتی هم روی دیگر سکه رعایت بیت المال در دوران انتخابات از سوی احمدی نژاد بود.

 از این دست موارد رعایت حدود بیت المال ودرست مصرف کردنش از سوی این دولت بسیار می توان یافت.