درآمدزایی از طریق جریمه کردن بدحجابها

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» مجلس پیگیر طرح "صیانت از حجاب و عفاف"

سخنگوی کمیسیون مشترک طرح “صیانت از حجاب و عفاف” گفته در این طرح مسائل مالی به صورت درآمد- هزینه پیش‌بینی شده است: “خود این قانون، درآمدهایی دارد که هزینه‌هایی را که متوجه آن می‌شود پوشش می‌دهد. در بند ۹ این طرح نیز پیش‌بینی کرده‌ایم: درآمدها(یی که در بخش جرایم وجود دارد) پس از واریز به خزانه می‌تواند در چارچوب بودجه سنواتی برای آموزش و ترویج حجاب و عفاف از طریق رسانه‌های عمومی و تجهیزاتی که در اختیار نیروی انتظامی قرار می‌گیرد مصرف شود.”

 دوشبنه ۱۹ مرداد بود که نصرالله پژمان‌فر، سخنگوی کمیسیون مشترک طرح “صیانت از حجاب و عفاف” خبر داد بررسی طرح “صیانت از حجاب و عفاف” که مدتی مسکوت مانده بود، دوباره در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته است. بنا بر اظهارات نصرالله پژمان‌فر، عضو کمیسیون فرهنگی، در جلسه روز یک‌شنبه ۱۸ مردادماه نمایندگانی از وزارت کشور، وزارت ارشاد، دولت، نهادهای انتظامی و اطلاعاتی و مرکز پژوهش‌های مجلس حضور داشته‌اند و در نهایت دو بند در این جلسه رای آورده است. در یکی از بندهای تصویب شده آمده که “راننده و یا سرنشین خودروها که اقدام به کشف حجاب،‌ روزه‌خواری و یا مزاحمت نوامیس و حرکات خلاف عفت عمومی کنند، توسط نیروهای کادری یا پیمانی راهنمایی و رانندگی (پس از این که آموزش‌های لازم را دیدند) به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان جریمه شده و در صورت تکرار ۱۰ نمره منفی در گواهینامه می‌گیرند. تکرار این تخلف نیز منجر به توقیف وسیله نقلیه خواهد شد.”

در بند دیگر هم در بند دوم هم ذکر شده است: “کارکنان اجرایی و دولتی دستگاه‌ها که مشمول ماده پنج خدمات کشوری هستند در صورتی که تخلفات ماده اول را انجام دهند مورد برخورد قرار می‌گیرند که گاهی توبیخ کتبی است و در صورت تکرار جریمه و کسر از حقوق و در صورت ادامه دادن مجازات‌های بیش‌تری مشمول آن‌ها می‌شود.”

 

دولت مخالف است

دولت پیش‌تر مخالفت خود را از طریق شهین‌دخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری اسلامی در امور زنان و خانواده اعلام کرده: “دولت معتقد است که انجام اقدامات سلبی، ایجاد محدودیت و ممنوعیت نمی‌تواند سبب گسترش حجاب و عفاف در جامعه شود.” مولاوردی هچنین عنوان کرده که “با توجه به تجربیات گذشته، در واقع این ناهنجاری‌‌ها پدیده‌ای چند وجهی و چند عاملی هستند که باید متناسب با ریشه‌ها و علل آن اقدام شود و مسلما این اقدامات در کوتاه مدت جواب نمی‌دهد.”

جمشید جعفرپور عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم اخیرا گفته است: “معاونت حقوقی رییس جمهور با اجرای این طرح موافقت کرده است اما نحوه و شیوه اجرایی آن را نمی‌پسنددو به همین دلیل اعضای کمیسیون فرهنگی پیشنهاد ارائه یک لایحه در این زمینه از سوی ریاست جمهوری را دادند.”

جعفرپور با بیان اینکه رد کردن طرح بدون جایگزین، منطقی نیست، گفته است: “طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب از سوی نمایندگان مجلس ارائه شد که با مشورت‌های پی در پی به طرح چند ماده‌ای کنونی تبدیل شده است. “

به گفته او “طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب مورد تایید کمیسیون فرهنگی است،‌ اما برخی از بندهای آن باید مورد بررسی مجدد قرار گیرد.”

 

تندروها به دنبال “صیانت از حجاب و عفاف”

آبان ماه پیش بود که هم‌زمان با بررسی جزئیات طرح جنجالی “حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر” گروه ۳۶ نفره‌ای از نمایندگان مجلس که اغلب از طیف اصولگرای تندرو نظیر “جبهه پایداری” و “رهروان ولایت” بودند، طرحی تحت عنوان “صیانت از حریم عفاف و حجاب” به هیات رئیسه مجلس فرستادند؛ طرحی که بلافاصله انتقادات بسیاری را ازسوی فعالان زن به دنبال داشت و بسیاری آن را سنگ دیگری پیش پای اشتغال زنان دانستند. در طرح “صیانت از حریم عفاف و حجاب” که به امضای چهره‌هایی چون روح الله حسینیان، غلامعلی حدادعادل، فاطمه آلیا، غلامرضا مصباحی‌مقدم، مهردادبذرپاش، زهره طبیب‌زاده، حسن کامران، نیره اخوان‌‌بی‌طرف، لاله افتخاری و… رسیده است، ناجا موظف شده نیروهای زن آموزش‌دیده‌ای را به کار بگیرد تا در مکان‌های عمومی به “بانوان فاقد حجاب شرعی” تذکر دهند. همچنین زنانی را که با پوشش “غیرشرعی و نامناسب”، “عفت عمومی را جریحه‌دار می‌کنند”، ابتدا “متعهد به شرکت در دوره‌های آموزشی و سپس محکوم به پرداخت جریمه نقدی از ۲ تا ۱۰ میلیون ریال کند”.

اما مواد این طرح تنها محدود به وضعیت ظاهری پوشش زنان نشده است. در بند دیگری “نصب و تعمیر تجهیزات دریافت از ماهواره” هم ممنوع و برای مرتکب در مرتبه اول محکومیت به پرداخت جزای نقدی و در صورت تکرار حبس در نظر گرفته‌ شده است.

این طرح حتی مدیران ساختمان‌ها را هم موظف کرده “نسبت به جمع‌آوری تجهیزات مرکزی غیرمجاز ماهواره اقدام و به ساکنین تذکر کتبی بدهند.” همچنین در صورتی که تا یک ماه پس از تذکر به ساکنان اقدامی صورت نگیرد، مدیر ساختمان باید موضوع را به نیروی انتظامی گزارش کند و گرنه محکوم به پرداخت جزای نقدی خواهد شد. هر چند طیف تندروی مجلس از این طرح طرفداری می‌کند اما هستند نمایندگانی که مخالف تصویب آن هستند، مثل عابد فتاحی نماینده ارومیه که به روزنامه شرق گفته است: “طراحان طرح، گویی نیاز امروز مردم جامعه را نمی‌دانند، مشکل ما بیش از آنکه نصب ماهواره و ترویج خبرکشی باشد، الزام به رعایت حق جوانان، تلاش برای شادسازی محیط شهری و مبارزه با اعتیادی است که از زمین و هوا بر سر جوان ایرانی فرود آمده است.”