بغض دانشگاه ترکید؛ حصر باید پایان یابد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» گزارش روز از روز دانشجو در ایران

با دستور دادستانی از پخش پیام تصویری سیدمحمد خاتمی در دانشگاه تهران جلوگیری کردند، راه را بر حضور ابراهیم یزدی بستند، در دانشگاه علامه طباطبایی گاز اشک آور زدند، سردار قاسم سلیمانی، علیرغم تبلیغات فراوان روزهای گذشته در دانشگاه شهید بهشتی حضور نیافت، اما دانشگاه تهران بعد از سالها، مجید توکلی را دید در میان شعارهای خوش آمد گویی دانشجویان خطاب به او که “به خانه خود خوش آمدی”. دیروز علیرغم برخی درگیری ها،روز دانشجو با حضور دانشجویان، برخی مقامات و چهره های سیاسی و در میان شعارهایی که مطالبات دانشجویان را بیان می کرد در چند دانشگاه بزرگ ایران برگزار شد. شعارهایی که حاوی خواسته هایی چون رفع حصر از میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد بود تا اعلام حمایت از سیدمحمد خاتمی و حسن روحانی. در دانشگاه شهید بهشتی شعار دادند “امام اگر زنده بود موسوی تنها نبود” در دانشگاه صنعتی شریف فریاد زدند “خاتمی زنده باد، روحانی پاینده باد” دانشگاه تهران فریاد های “یاحسین میرحسین” را همراه با فریاد “پیام ما روشنه، حصر باید بشکنه” شنید. در مقابل اما شعارهایی چون “مرگ بر فتنه گر”نیز در دانشگاهها سر داده شد.

“اصلاحات زنده باد، خاتمی پاینده باد”، «غم جمعه عصر و غریبی حصر”، “قفس را بسوزان رها کن پرنده را”، “فریاد ما صدای سکوت شماست”، “بهاره هدایت آزاد باید گردد”، “زندانی سیاسی آزاد باید گردد”… از جمله دست نوشته هایی بود که به همراه عکس هایی از سیدمحمد خاتمی و هاله سحابی در دست های دانشجویان در عکس هایی که از مراسم های دیروز منتشر شده دیده می شود. در دانشگاه صنعتی شریف که میزبان حسن روحانی بود دانشجویان دست نوشته هایی در دست داشتند که در آن وعده های او را یاداوری می کرد با این نوشته که “سلام قربان ۱۶ وعده فراموش شده”. 

 دراین میان خبرگزاری برنا گزارش داده که صدا و سیما شعارهای حمایتی دانشجویان از حسن روحانی و محمدجواد ظریف را سانسور کرده است. 

براساس گزارش خبرگزاری ایسنا حسن روحانی دیروز در دانشگاه صنعتی شریف گفته است که فضای دانشگاهها نسبت به سال ۹۲ “زمین تا آسمان تفاوت کرده است او در عین حال گفته: زمانی کسی جرات نمی‌کرد بگوید جنبش دانشجویی و همه از این کلمه می ترسیدند. ممکن است هنوز فضا امنیتی باشد که من آن را نمی‌پسندم؛ ما فضای امن می‌خواهیم نه فضای امنیتی”.

او در عین حال گفته است: “همه مسئولین مستقیم و غیرمستقیم از طریق آرای مردم بر مسند قدرت تکیه می‌زنند و هیچ مقامی در جمهوری اسلامی ایران نداریم که انتخابی نباشد؛ این تهمتی است که برخی می‌گویند در ایران مقامات دو دسته هستند یعنی بعضی انتخاب و بعضی انتصاب می‌شوند”.

حسن روحانی افزوده: “هیچکس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند و همه باید به سوال مردم و پاسخ‌گویی به سوال مردم افتخار کنند که می‌کنند. البته نقد برخی قوا و نهاد‌ها سخت و مشکل است، اما فعلا از رئیس‌جمهور و دولت شروع کنید.”

او که پیشتر گفته بود ”شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند، باید به قانون اساسی کاملا توجه کرده و عمل کنیم” در دانشگاه صنعتی شریف هم گفته است: “می گویند من نسبت به شورای نگهبان نظر خاصی دارم؛ نظر من نسبت به شورای نگهبان همان نظر قانون اساسی است، قانون اساسی شورای نگهبان را ناظر می‌داند، ما هم ناظر می‌دانیم.”

به گزارش خبرگزاری ایلنا در جلسه نشست حسن روحانی و دانشجویان، بار‌ها بین مخالفان و موافقان سخنران‌های مراسم درگیری لفظی ایجاد شد که با مداخله حراست سالن این مسئله مدیریت و کنترل شد. همچنین برخی از حاضران در سالن تصویر محمد خاتمی را در دست داشتند که به آنها گفته شد اجازه نمایش تصویر و پلاکارد از سوی حراست داده نشده است.

براساس همین گزارش خشایار پورطاهری، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف خطاب به حسن روحانی گفته است: “امروز نه تنها مسئله حصر برطرف نشده بلکه یکی از اصلی ترین حامیان شما سیدمحمد خاتمی بدون تشکیل دادگاه ممنوع‌التصویرشده است، آیا این با وعده‌های انتخاباتی شما سازگار است؟”

حسن روحانی به طور مشخص در این زمینه صحبتی نکرده او اما سال گذشته در مراسم روز دانشجو در پاسخ به شعار دانشجویان برای رفع حصر گفته بود: “راه ما و مسیر ما همانی است که از روز اول به شما وعده دادیم. عهد ما با شما شکستنی نیست”.

در مراسم دیروز ذاکری، نماینده انجمن علمی دانشجویان با درخواست آزادی دانشجویان زندانی خطاب به حسن روحانی گفته: “از شما می‌خواهم که به ادامه سهمیه‌بندی‌های علمی و جنسیتی پایان دهید چراکه همه این کاستی‌ها به نام رئیس جمهور نوشته می‌شود آیا رئیس‌جمهور واقعا معتقد است که راه فرجی دانا باید ادامه پیدا کند؟”

نجابت، نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل اما خطاب به رئیس جمهور گفته: “آقای روحانی شما به رفتارهای رئیس‌جمهور قبل منتقد و معترض بودید در حالی که امروز خودتان فاعل بسیاری از آن‌ها هستید. شاید اگر اکنون در فضای سیاسی کشور چرخی بزنید حضرتعالی احمدی‌نژادی‌ترین فرد در سپهر سیاسی کشور باشید. ما بی‌شناسنامه نیستیم.”

آن سوتر و در دانشگاه تهران اما در حالیکه از قبل اعلام شده بود سخنران مراسم روز دانشجو ابراهیم بزدی خواهد بود، مسئولان دانشگاه اجازه حضور در دانشگاه را به او ندادند، از قرائت پیام یزدی توسط عماد بهاور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم ممانعت شد و سرانجام پیام وی توسط مجری برنامه قرائت شد.

در این مراسم فائزه هاشمی و مسعود ادیب سخنرانی کردند که فائزه هاشمی خطاب به دانشجویان گفت: “اینجا جزیره ای جدا از ایران است. من مجالس زیادی رفته ام اما این شور و هیجان و شجاعت را مدتهاست ندیده ام.عکس هایی را می بینیم که خیلیها جرات نمی کنند اسمشان را بیاورند.”

او در این مراسم با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی افزود: “پیش بینی می شود سیل رد صلاحیت داشته باشیم، همه باید بیاییند تا با کمبود کاندیدا مواجه نشویم”. 

عبدالله رمضان‌زاده، هاشم صباغیان، عماد بهاور، مجید توکلی، سیدعماد خاتمی و محمدرضا ظفرقندی از جمله مهمانان این همایش دانشجویی بودند.

در دانشگاه شهید بهشتی اما علی مطهری و محمدرضا خاتمی سخنرانی کردند. علی مطهری در این مراسم گفته است: “ادامه حصر به صلاح نظام نیست و ممکن است در آینده تبدیل به غده‌ای سرطانی شود”.

او سپس با انتقاد از زندانی کردن منتقدان و حکم های صادره برای آنها گفته: “۶ سال حبس مصطفی تاج زاده معقول نیست و حکم او برای یک روز پیش از انتخابات است”.

علی مطهری اضافه کرده: “این حکم های ۶ سال و ۹ سال به جرم انتقاد معقول نیست جوان ۲۲ ساله به زندان می رود و ۳۲ ساله بیرون می آید”.

این نماینده اصولگرای مجلس همچنین از رئیس قوه قضائیه انتقاد کرده و گفته: “رئیس قوه قضائیه راجع به همه چیز سخن می گوید غیر از آنچه وظیفه اش است.”

محمدرضا خاتمی هم در این مراسم گفته است: “سی و هفت سال بعد از انقلاب قابل قبول نیست علمای ما که تفکری انتقادی به وضع موجود دارند را به خیانت متهم کنیم.”

در دانشگاه شهید بهشتی سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس هم قرار بود سخنرانی کند و از روزها قبل تبلیغات زیادی صورت گرفته بود اما او در این دانشگاه حضور نیافت.

بسیج دانشجویی این دانشگاه با انتشار بیانیه ای عنوان کرده: “حاج قاسم سلیمانی و اطرافیان ایشان هم بر خلاف انتظار اولیه ما از این امر استقبال کردند اما تنها اندکی مانده به روز موعود متوجه شدیم که با تدابیر غلط مسئولین دانشگاه قرار است مراسم دیگری به صورت موازی و با رنگ‌ و بو و اهداف کاملا سیاسی در دانشگاه برگزار شود که با القای احساس تقابل سامان این بزرگ را آلوده به بازی‌های سیاسی و اختلاف نظر‌های داخلی کند و ناجوانمردانه است که چون حاج قاسم را در قالبی گنجاند که او را محدود به یک گروه یا حزب خاص کند”.

مصطفی معین، وزیر علوم دولت سیدمحمد خاتمی اما مهمان دانشگاه کاشان بود که در این دانشگاه گفته است:“سال های ۸۴ تا ۹۲ جنگ تحمیلی دوم بود”.

علیرضا محجوب هم در دانشگاه ورامین سخنرانی کرده و محمدرضا عارف دیگر مهمان دانشگاه صنعتی شریف بوده است.