مقنعه بانوان فوتبالیست برداشته شد

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» انکار تحریم المپیک

در حالی که ایران بعد از دوبار تحریم بازیهای المپیک 1980 مسکو و 1984 لس آنجلس در اولین سال های استقرار جمهوری اسلامی، می رفت تا سومین تحریم این بازی ها در سال ۲۰۱۲ در لندن را هم رقم بزند، اخبار حاکی از آن است که مسئولین هم موضوع تحریم را انکار کرده وهم به زنان فوتبالیست ایرانی اجازه داده اند بدون مقنعه در زمین حاضر شوند.

مسئولان ورزش جمهوری اسلامی چندی پیش با اعتراض به لوگوی بازیهای المپیک 2012 لندن ، آن را طرحی با زمینه کلمه zion (صهیون) نامیدند. آنها همچنین تهدید کردند که اگر این طرح نژادپرستانه عوض نشود، بازیهای المپیک را تحریم خواهند کرد. به نوشته سایت اسکای اسپورتس    (SKY SPORTS)

“گردانندگان ورزش جمهوری اسلامی تهدید کردند که اگر لوگو عوض نشود، بازیهای المپیک را تحریم خواهد کرد. اما ژاک روگ، رییس کمیته بین المللی المپیک ادعای آنان را رد کرده است.”

با رد این ادعا و استقبال دیوید کامرون از تحریم بازیها از سوی جمهوری اسلامی، دیروز خبرگزاریهای دولتی منکر ادعای تحریم شدند و خبرگزاری مهر از قول بهرام افشارزاده، دبیرکل کمیته ملی المپیک در ایران نوشت:” تصمیم ما مبنی بر شرکت در بازی های المپیک هیچ ارتباطی به سیاستمداران انگلیسی ندارد. ما در حال هماهنگی با مسئولان کمیته بین المللی المپیک هستیم و می خواهیم حضور درخشانی در این بازی ها داشته باشیم.”

این در حالیست که افشارزاده پس از واکنش تند دیوید کامرون به تغییر لوگو و برخورد با طراحان آن به خبرگزاری دانشجویان گفته بود: “با رایزنی ‌ها و صحبت‌هایی که انجام دادیم باید این لوگو تغییر می ‌کرد و همچنان بر روی صحبت‌های خود پافشاری می ‌کنیم. تا حد توان اقدام ‌ها و رایزنی ‌ها را انجام دادیم و همچنان پایبند فعالیت‌های خود هستیم.”

دبیرکل کمیته المپیک جمهوری اسلامی همچنین در مورد صدور روادید از سوی کشور میزبان بازیهای المپیک گفته بود: “سفارت ایران نیز در برابر بعضی از کشورها سخت‌گیری‌های خاص خود را دارد و ما نیز با هماهنگی ‌ها و رایزنی های خود به سرعت و خیلی زود در پی صدور ویزا برای ورزشکاران خود هستیم تا با قدرت مضاعف برای افتخار‌آفرینی وارد رقابت‌های المپیک 2012 شویم. این که کشور انگلیس می ‌تواند کارشکنی کند من به این مسئله اعتقاد ندارم و فکر می ‌کنم که با اقدامات و رایزنی ‌های به موقع تمام مشکلات حل خواهد شد.”

همزمان با این تحولات اخبار حکایت ازبازی بدون مقنعه بانوان فوتبالیست ایرانی در المپیک 2012 دارد.تیم زنان فوتبالیست ایرانی با پیروزی بر بانوان اردن و بحرین و تساوی با اردن برای نخستین بار به دور دوم مسابقه های انتخابی فوتبال بازیهای المپیک 2012 راه یافته است.

این موفقیت در خاک اردن در شرایطی نصیب فوتبالیست های ایرانی در میان سه کشور عربی شد که به دستور فیفا جمهوری اسلامی مقنعه را از سر بانوان برداشت و آنان با کلاه بازی کردند.

خبرگزاری فارس، وابسته به نیروهای امنیتی ـ نظامی در این مورد نوشت: “کمیته بانوان فدراسیون فوتبال قصد داشت به مانند مسابقه های پیشین، بانوان ایرانی را با مقنعه به پیکار حریفان عربی بفرستد، اما یک روز پیش از مسابقه نخست با فلسطین، در جلسه هماهنگی مسوولان دو تیم و مسوولان برگزاری مسابقه ها، نماینده فدراسیون بین المللی فوتبال، فیفا، با پوشش موی بازیکنان ایرانی با مقنعه مخالفت کرد.”

برپایه همین گزارش “مسوولان تیم ملی بانوان فوتبال سعی بسیار کردند که مامور فیفا را متقاعد سازند بانوان با همان مقنعه بازی کنند، اما پافشاری مقام مزبور باعث شد تا سرانجام با تهیه کلاه مورد پذیرش فیفا موافقت و مجوز بازی تیم ایران در برابر فلسطین صادر شود.”
فارس یادآور شده که در تمرین روز پیش از بازی نخست، نماینده فیفا در محل تمرین بانوان ایران حاضر شد و از کلاه آنان عکس گرفت تا روز مسابقه تعویض نشود.

سال پیش در نخستین المپیک نوجوانان در سنگاپور، دختران زیر 15 سال ایران با مشکل مشابهی رو به رو شدند اما پس از پذیرش کلاه شنا از سوی مقامات فیفا - از جمله سپ بلاتر رییس فیفا - در هنگام مسابقه پوشش عوض و موجب ناخشنودی مقامات فیفا شد.

پس از موفقیت بانوان ایران، دیروز خبرگزاری مهر از قول فریده شجاعی، نایب رییس فدراسیون فوتبال در امور بانوان نوشت: “با وجود اینکه تیم بانوان تمرینات منظمی نداشت و این تیم با شرایط مناسبی به مسابقات اعزام نشد اما برای اولین بار در تاریخ فوتبال بانوان توانستیم از مرحله اول مقدماتی المپیک صعود کنیم که این موفقیت حاصل انگیزه بالا و اراده قوی بانوان کشورمان بود… فیفا از عملکرد تیم بانوان ایران که با پوشش کامل اسلامی در این مسابقات شرکت کرده بود، ابراز رضایت داشتند.”