نقدی: با جیغ بنفش نیروی مسلح ما را فاسد می خوانند

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» کنایه فرمانده بسیج به حسن روحانی

چند روز پس از اظهارات حسن روحانی مبنی بر اینکه”اگر اطلاعات، تفنگ، پول، سرمایه، سایت، روزنامه و خبرگزاری را همه یکجا جمع کنیم ابوذر و سلمان هم فاسد می‌شوند” ـ موضوعی که بسیاری آنرا کنایه به سپاه و بسیج دانستند ـ فرمانده بسیج نیز با اشاره به اینکه”حق دارند عصبانی باشند و با جیغ«بنفش» نیروهای مسلح ما را فاسد بخوانند” گفت، حق دارند زیرا “ از هر معبری می خواهند ملت ایران را محاصره و تسلیم کنند به سد بسیج و سپاه برمی خورند”.

سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی در “هیات عاشقان ولایت بسیجیان شهرستان کبودرآهنگ همدان” طی اظهاراتی گفت:” بسیجیان با سازماندهی دفاع همه جانبه در همه ی عرصه ها خط مستحکمی را مقابل زورگویان بین المللی تشکیل داده اند و آمریکا و صهیونیسم و انگلیس خبیث از هر معبری که می خواهند علیه انقلاب ملت ایران عمل کنند به سد بسیج و سپاه می خورند.”

جانشین فرمانده کل سپاه در بسیج اضافه کرد که “آنها تروریست می فرستند که با امداد غیبی بدست بسیجیان نابود می شود؛ کماندوی دریایی می فرستند که به دست سلحشوران نیروی دریایی سپاه اسیر می شوند؛ پهپاد می فرستند که با کمک خدا به دست نیروی هوافضا گرفتار می شود، غنیمت می گیرند یا نابودش می کنند. آنها جاسوس می فرستند که به فضل پروردگار اطلاعات سپاه آنها را می گیرد و می خواهند با تهاجم فرهنگی ملت ایران را استحاله کنند که با عنایت خدا بسیجیان با حلقه های صالحین و کار گسترده فرهنگی و رسانه ای آنها را خنثی می کنند.”

وی بار دیگر با انتقاد از در اختیار نداشتن کامل امکانات دولتی مدعی شد که”بسیج به مدد خدای متعال با اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی بی اثر بودن تحریم ها و امکان رشد اقتصادی در شرایط تحریم را اثبات می کند و با وجود اینکه امکانات دولتی را در اختیار ندارد بلکه با همان امکانات ناچیز مردمی با ایجاد صد هزار شغل در طول کمتر از دوسال اثبات می کند که اگر «غیرت و ایمان» باشد غلبه بر همه ی تحریم ها و شکوفایی اقتصادی کار سختی نیست.”

او در این مراسم موضوع دیگری را هم مطرح کرده که به نظر می رسد واکنش به اظهارات اخیر حسن روحانی، رییس دولت جمهوری اسلامی درباره فساد و بازتاب گسترده گفته های اوست.

آنگونه که وبسایت رسمی بسیج نوشته او با اشاره به “جنگ نرم دشمن” گفته است:“آنها می خواهند با جنجال رسانه ای و فضای مجازی روحیه ملت را در هم بشکنند که صف آرایی بسیجیان در فضای رسانه ای و مجازی آنها را شکست می دهد فلذا حق دارند که از دست سپاه و بسیج عصبانی باشند و «جیغ بنفش» بکشند چون می بینند از هر معبری می خواهند ملت ایران را محاصره و تسلیم کنند به سد بسیج و سپاه برمی خورند.”

محمدرضا نقدی اضافه کرده : “آنها وقتی می بینند در اوج تحریم ها خط راه آهن بین المللی با حضور سه رییس جمهور افتتاح می شود که سپاه ساخته است؛ وقتی می بینند در اوج تحریم ها تونل 27 کیلومتری قمرود که فناوری آن فقط در دست چند ابرقدرت طراز اول صنعتی است به دست مهندسین سپاه ساخته می شود؛ وقتی آر کیو 170 را در اوج ناباوری آنها متخصصان سپاه با امداد الهی می سازند؛ وقتی خط لوله گاز هزار کیلومتری به پاکستان را مهندسان سپاه می کشند و تحریم های اقتصادی آنها را باد هوا می کنند حق دارند عصبانی باشند و با «جیغ بنفش» نیروهای مسلح ما را «فاسد» بخوانند.”

به گفته او “ عصبانیت انگلیس خبیث و «عوامل داخلی» آنها نشان می دهد که سازماندهی سپاه و بسیج در قالب استراتژی دفاع همه جانبه که امام خمینی علیه الرحمه نظریه آن را مطرح کردند و امام خامنه ای نیز با هوشمندی و تدبیر و هدایت الهی آن را جامه عمل پوشیدند؛ این نظریه موثرترین راهکار علیه دشمن بوده است.”

اگرچه سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی در این بخش از اظهاراتش یک بار دیگر به “انگلیس خبیث” اشاره کرده است اما تاکیدات او بر “عوامل داخلی”، “جیغ بنفش” و “فاسد” خواندن نیروهای مسلح بیشتر کنایه ای بدون ذکر نام به حسن روحانی است.

رنگ انتخاباتی حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری “بنفش” بوده و در انگلستان در رشته های حقوق عمومی و حقوق اساسی تحصیل کرده است.

پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نیز فرماندهان ارشد سپاه پاسداران حسن روحانی را “ترسو” معرفی و متهم به “وادادگی” و “تسلیم” در برابر غرب می کردند.

حسن روحانی همچنین روز دوشنبه ۱۷ آذرماه طی اظهاراتی در جریان “همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد” از گسترش فساد در جمهوری اسلامی انتقاد کرده و گفته بود:“باید در مبارزه با فساد به هیچ کس رحم نکنیم”.

او در اظهارات خود بدون ذکر نام نهاد خاصی گفته بود:“اگر تفنگ، پول، روزنامه، سایت و تبلیغات یک جا جمع شود حتما فساد درست می‌شود پس دنیا عقلش رسیده است که این قدرت‌ها را تفکیک کرده است.”

رییس دولت جمهوری اسلامی همچنین با تاکید بر اینکه”اگر اطلاعات، تفنگ، پول، سرمایه، سایت، روزنامه و خبرگزاری را همه یکجا جمع کنیم ابوذر و سلمان هم فاسد می‌شوند” تصریح کرده بود: “حتی آنجا که اولویت‌ها را عوض کنیم یعنی به جای آنکه جاده بسازیم، به سراغ ساختن سد برویم فساد اتفاق افتاده است پس در اولویت برنامه‌ها و تخصیص منابع نیز اگر عادلانه عمل نشود به معنای فساد است.”

هرچند حسن روحانی نامی از نهادی نبرده اما سپاه پاسداران تنها نهادی در جمهوری اسلامی است که هم نظامی است و هم فعالیت های اقتصادی انجام می دهد. این نهاد نظامی همچنین در سالهای اخیر خبرگزاری ها، روزنامه ها و وبسایت های زیادی را راه اندازی کرده و از چند سال گذشته با ایجاد رسمی سازمان اطلاعات سپاه به موازات وزارات اطلاعات، که تحت نظر دولت است فعالیت های امنیتی انجام می دهد.

سپاه پاسداران و بسیج به عنوان نهادهای نظامی زیر مجموعه رهبر جمهوری اسلامی در سالهای اخیر، به ویژه از سال ۱۳۸۴ و پس از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، علاوه بر دریافت بودجه های کلان تحت عنوان نهادهای نظامی با تاسیس بانک، حضوردر مناقصه های نفتی و پتروشیمی، تاسیسات دریایی و نفتی، سد و راه سازی، هتل داری،مخابرات و… به عرصه اقتصاد کشور ورود کرده و بخش های بزرگی از آن را در اختیار گرفته اند. تداوم این حضور از ابتدای روی کارآمدن دولت جدید همچنان به عنوان یکی از چالش های حسن روحانی در سالهای پیش رو به شمار می رود.

هرچند به نظر می رسد دو طرف سعی در پنهان کردن این اختلافات و چالش دارند اما از زمان آغاز به کار حسن روحانی، در مواردی این موضوع در گفته های او و همچنین فرماندهان ارشد سپا پاسداران بروز کرده است و دو طرف به نوعی منظور کنایه های همدیگر را متوجه و به هم پاسخ داده اند.
از جمله پس از درخواست های مکرر فرماندهان سپاه و رسانه های متعلق به این نهاد نظامی برای مشارکت بیشتر در پروژه های اقتصادی، حسن روحانی ۲۹ فروردین ماه طی اظهاراتی با کنایه آنها را به “سهم خواهی در اقتصاد” متهم کرد.

او “عدم سهم خواهی” ارتش را برجسته و همچنین تاکید کرده بود که “ارتش جمهوری اسلامی ایران همواره نشان داده که به وصیت امام راحل عمل کرده است که او فرمود: نیروهای مسلح در کار سیاسی مداخله نکنند. ضمن اینکه نیروهای ارتش کاملا به مسائل سیاسی آگاهی دارند و باید داشته باشند اما هرگز در دسته بندی های سیاسی و بازی های سیاسی مداخله نمی کنند. ارتش هرگز از ملت و دولت منتخب مردم سهم خواهی نکرده است. همواره دنبال دفاع از میهن و کشور و انقلاب و نظام بوده است.”

پس از این اظهارات واکنش های زیادی از سوی مقامات مختلف سپاه پاسداران در توضیح اینکه سپاه و بسیج سهم خواهی نمی کنند منتشر شد. از جمله حجت الاسلام علی سعیدی نماینده رهبرجمهوری اسلامی در سپاه پاسداران در واکنش گفته بود: “درخواست سپاه برای همکاری با دولت و تقویت زیرساخت‌های سازندگی سهم‌خواهی نیست، رسالت ذاتی سپاه اقتضا دارد بخشی از توان خود را در زمینه سازندگی کشور عرضه کند تا اهداف نظام تأمین شود.”