گزارش

نویسنده

سینما؛ از بازی تا زندگی…

 

پگاه آهنگرانی متولد 1363 از شهرستان اراک است. وی تحصیلات خودرا به شکل ناتمام دررشته موسیقی گذراند و فعالیت سینمایی را با بازی در فیلم “گربه آواز خوان” به کارگردانی کامبوزیا پرتوی آغاز کرد. او فرزند جمشید آهنگرانی (طراح صحنه و لباس و کارگردان) و منیژه حکمت (کارگردان و برنامه ریز) است.

نخستین فعالیت های هنری پگاه آهنگرانی از همان دوران نونهالی شکل گرفت.کامبوزیا پرتویی اولین کارگردانی بود که از وی به عنوان یکی از بازیگران خود در فیلم سینمایی “گربه آوازه خوان”استفاده کرد.پگاه آهنگرانی پس از این اثر سینمایی در دومین فعالیت هنری خود بر پرده نقره ای سینما ها درخشید.بازی در نقش تداعی فیلم دختری با کفش های کتانی اورابه عنوان یک بازیگر حرفه ای درقاب سینمابه سینماگران معرفی کرد.آهنگرانی برای این فیلم کاندید دریافت جوایز متعددی از جشنواره های داخلی و خارجی شد تا سرانجام موفق به دریافت بازیگری اول زن فستیوال فیلم قاهره و تقدیرنامه از جشنواره برلین و برنده جایزه بهترین بازیگر از جشن دنیای تصویر در سال ۱۳۷۸شد.

سومین تجربه بازیگری پگاه مصادف با نخستین کارگردانی حرفه ای مادرش درعرصه سینما شد.بازی در “زندان زنان” جهان دیگری از رخدادهای بازیگری را برای وی به ارمغان آورد.بازیگری که به سرعت در قله های پیشرفت قرار گرفت و با بازی در سه نقش متفاوت دراین فیلم تعداد پیشنهادات سینمایی خود را دو چندان نمود.او برای این فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر از جشنواره لوکارنو در سال ۱۳۸۰ شد.

این بازیگر جوان سینمای ایران پس از موفقیت های اولیه در فیلم هایش با شرکت در آثار کارگردانان صاحب نام ایرانی روش بازی خود را در میان بازیگران دیگر ارائه داد.او با سخت کوشی در صحنه های دشوار همواره مورد تحسین عوامل اجرایی قرار می گرفت. آهنگرانی بارها در سکانس های پرخطر به ایفای نقش پرداخت. او یک باردر هنگام بازی در فیلم “آتش سبز” ساخته محمدرضا اصلانی دچار سانحه شد. وی درحال بازی در نقش خود و در شرایطی که داخل یک تور ماهیگیری و ازارتفاع ۵ /۲ متری آویزان بوده سقو ط کرد و به علت شکستگی مهره های کمر و تاندون پا به مراکز درمانی بیرجند منتقل شد.

بازی در آثاری همچون “روزگار ما” به کارگردانی رخشان بنی اعتماد،”مکس” به کارگردانی سامان مقدم،خواب زمستانی به کارگردانی سیامک شایقی،”صداها” به کارگردانی فرزاد موتمن،”زادبوم” به کارگردانی ابوالحسن داودی،”راه ابریشم آبی” به کارگردانی محمد بزرگ نیا،”طبقه سوم” به کارگردانی بیژن میرباقری از دیگر فعالیت های این بازیگر هستند.آهنگرانی هم اکنون دردو فیلم اکران شده “آقا یوسف ” به کارگردانی علی رفیعی و “ورود آقایان ممنوع”به کارگردانی رامبد جوان ایفای نقش می کند.

علاقه وی تنها به بازیگری سینما ختم نمی شد.او سال گذشته در دوتئاتر “منهای دو” به کارگردانی داود رشیدی و “متولد1361” به کارگردانی پیام دهکردی هم شرکت داشت.