هزاران روز با روز

عمار ملکی
عمار ملکی

روزنامه الکترونیکی روز به شماره ۲۰۰۰ رسیده و این استمرار را باید به اداره کنندگان، خبرنگاران و تمامی همکاران این رسانه معتبر تبریک گفت. سایت روزآنلاین از بهار سال ۱۳۸۴ و درحالیکه اصلاحات در ایران به خزان خود رسیده بود، با همکاری جمعی از روزنامه نگاران و نویسندگان اصلاح طلب و دموکراسی خواه آغاز بکار کرد و پایه گذار اولین روزنامه الکترونیکی در نوع خود شد. در این سالها روزآنلاین با انتشار گزارش، مصاحبه و مقالات انتقادی، اخبار و اتفاقات جاری ایران را پوشش داده و یکی از سایت هایی است که مورد اقبال مخاطبان در داخل و خارج کشور بوده است.

بنظر من چندین ویژگی این سایت را از دیگر سایت های مشابه متمایز کرده و میکند. این رسانه از آغاز فعالیت خود این بستر را فراهم آورد تا جمعی از نویسندگان و تحلیلگرانی که در روزنامه های داخل کشور بخاطر محدودیتهای موجود، امکان چاپ مطالبشان وجود نداشت، بتوانند از این طریق با مخاطبان ارتباط برقرار کنند و شیوه جدیدی برای غلبه بر محدودیتها ایجاد کند. این رسانه اگر چه در خارج کشور اداره شده است اما همواره توجه اصلی اش به داخل کشور معطوف بوده و تعداد زیادی از نویسندگان و خبرنگاران آن از داخل کشور به نوشتن مقاله و گزارش مشغول بوده اند. از این جهت در دورانی که هنوز شبکه های اجتماعی حضور فراگیر نداشتند و رسانه های معتبر کم شمار بودند، این سایت توانست صدای دگراندیشان و تحول خواهان را به گوش هموطنان داخل و خارج کشور برساند. این مساله تا پیش از انتخابات ۸۸ شاید یکی از ویژگی های منحصر بفرد سایت روز بود. البته بسیاری از نویسندگان و خبرنگاران سایت در پی حوادث سال ۸۸ گرفتار شدند و بعضی باجبار از کشور خارج شدند و در بیرون از ایران به فعالیت و همکاری خود ادامه دادند اما مشاهده می شود که سایت هنوز به ارتباط با داخل کشور و انتشار مصاحبه ها و مقالات فعالان داخل توجه ویژه ای دارد.

این سایت با رویکرد دموکراسی خواهی، دیدگاههای متنوعی از افراد و صاحب نظران اصلاح طلب و تحول خواه را بازتاب داده و همواره به تکثرگرایی احترام گذاشته است و تجربه شخصی من نشان داده که مطالب و مصاحبه ها را مورد سانسور و یا ممیزی قرار نداده است. این رویکرد مهمترین تمایز این سایت با بعضی از سایت هایی است که پس از انتخابات ۸۸ آغاز بکار کردند اما گهگاه نظرات منتقدان و تحول خواهان را فیلتر کرده و با آنها گزینشی برخورد میکردند.

یکی دیگر از نقاط قوت این رسانه، دو زبانه بودن سایت است که اگر چه تمامی مطالب سایت را به زبان انگلیسی منتشر نمیکند، اما بروز رسانی مرتب بخش انگلیسی باعث میشود که مخاطبان غیر ایرانی نیز بتوانند از گزارش ها و نظرات نویسندگان سایت استفاده کنند. همچنین یکی دیگر از اقدامات مثبت سایت که در سالهای اخیر انجام گرفت، آرشیو نوشته های سایت است. آرشیو نوشته های نویسندگان مقالات نیز دسترسی به نظرات آنها را آسان کرده و امکان مراجعه به آنها را به مخاطبان می دهد.

اما شاید بتوان چندین نکته قابل بهبود را نیز درباره این رسانه ذکر کرد. در سایت روزآنلاین امکان نظردادن برای مخاطبان در زیر مطالب وجود ندارد. این امکان میتواند باعث ایجاد ارتباط دوطرفه بین مخاطبان و نویسندگان شود. این تعامل و بازخورد یقینا برای رسانه و نویسندگان آن مفید خواهد بود. همچنین حضور صفحه روزآنلاین در شبکه های مجازی مانند فیس بوک کمرنگ و گاهی بروزرسانی آن نامنظم بوده است. درباره مسایل فنی و ظاهر سایت هم یقینا جای بهبود و ارتقا وجود دارد.

یکی دیگر از ایرادات وارده این است که سایت روز علاوه بر اینکه دو روز در هفته ـ روزهای جمعه و شنبه ـ منتشر نمیشود، بعضی اوقات دارای تعطیلات طولانی مدت است درحالیکه گاهی در آن دوران تحولات مهمی در کشور رخ می دهد. شاید نیاز باشد مسئولان سایت تدبیری بیاندیشند که اگر در دوران تعطیلات، تحولات مهمی در کشور روی داد، سایت بتواند انعطاف لازم برای فعال شدن و انتشار گزارشات و تحلیل های لازم را داشته باشد.

به هر حال کار رسانه ای با وجود امکانات محدود و تنگناهای موجود و فشارهای وارده به روزنامه نگاران و نویسندگان داخل کشور یقینا با چالشهای بسیاری مواجه است. اما باید به مسئولان و همکاران سایت که در این سالها با استمرار و پشتکار این روزنامه الکترونیکی را حفظ کرده و آنرا به یکی از رسانه های معتبر تبدیل کرده اند، خسته نباشید گفت و آرزوی پویایی بیش از پیش برای روزآنلاین داشت.

در انتها میخواهم بطور ویژه از دو نفر از نویسندگان مقالات سایت روزآنلاین یاد کنم. از دوست فقیدمان رشید اسماعیلی که ناباورانه از این جهان پرکشید و قلم شیوایش برای همیشه خاموش شد. مقالات و نوشته های او در سایت روزآنلاین برای همیشه ماندگار خواهد ماند.

و یادی از دکتر احمد زیدآبادی، نویسنده محبوب سایت روزآنلاین و تحلیلگر فرهیخته که قلم توانایش و تحلیلهای ظریفش برای مخاطبان سایت همیشه آشنا و آموزنده بوده است. متاسفانه بیش از ۴ سال است که حکم ظالمانه زندان و شرایط بسته سیاسی باعث شده که جامعه ایران و مخاطبان سایت روزآنلاین از دانش و نوشته های او محروم شوند. امید که بزودی دوباره شاهد نوشته های زیبا و آموزنده او باشیم و به امید روزی که رسانه ها در ایران آزادی بیان و پس از بیان را تجربه کنند تا دیگر قلم ها وادار به سکوت نشوند و مجازات دگراندیشی حبس و محرومیت نباشد.