احمدی نژاد، بزرگ ترین وارد کننده در تاریخ ایران

نویسنده

» 220 میلیارد دلار واردات در طی چهار سال

در حالی که دولت محمود احمدی نژاد همچنان به دلیل تخلفات انتخاباتی و اعتراضات پس از آن با بحران سیاسی روبه روست، با انتشار گزارش های پی در پی در مورد عملکرد اقتصادی خود با چالش های جدیدی مواجه شده است.

در یکی از تازه ترین گزارش ها در خصوص سیاست های اقتصادی دولت احمدی نژاد، روز گذشته سایت “آینده” با انتشار گزارشی آماری به مقایسه حجم واردات انجام شده توسط این دولت با دیگر دولت های جمهوری اسلامی پرداخته است.  این گزارش حکایت دارد دولت نهم در طی تنها چهار سال بیشتر از مجموع چهارده سال ریاست جمهوری سید علی خامنه ای و اکبر هاشمی رفسنجانی کالا وارد کرده است. این رقم از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی 220 میلیارد دلار گزارش شده است.

 این در حالی است که اداره گمرک که زیر نظر دولت احمدی نژاد فعالیت می کند و مسئولیت انتشار میزان رقم مالی وارداتی را عهده دار است پیشتر ادعا کرده بود 185 میلیارد دلار کالا به ایران وارد شده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند 35 میلیارد دلار اختلاف میان رقم واقعی 220 میلیارد دلاری و رقم اعلام شده توسط گمرک، نشان دهنده تلاش دولت برای شانه خالی کردن از  انتقادهایی است که علیه سیاست های وارداتی آن مطرح می شود.

 

واردات کمر شکن

بر اساس گزارش دیروز سایت “آینده”،  دولت در چهار سال نخست ریاست جمهوری احمدی نژاد با نرخی تصاعدی به ترتیب ۴۳ میلیارد دلار،  ۵۰ میلیارد دلار، ۵۸ میلیارد دلار ۶۹ میلیارد دلار کالا به داخل کشور وارد کرده است.

ناظران اقتصادی اعتقاد دارند اتخاذ سیاست های افراطی وارداتی از سوی دولت احمدی نژاد باعث شده است بسیاری از فعالیت های اقتصادی داخلی کشور با رکود مواجه شوند. بر این اساس با افزایش حجم واردات از خارج  کشور، تحرک اقتصادی در داخل کشور نزول پیدا کرده که تبعاتی همچون نرخ بیکاری و تورم بالا و همچنین قابلیت زود ورشکسته شدن اقتصاد بخش غیردولتی را به همراه داشته است. اشتیاق نهادها و وزارت خانه های اقتصادی دولت نهم برای وارد کردن کالا به کشور به اندازه ای بوده که اقلامی مانند گندم که کشور پیش از دولت نهم در زمینه تولید ان خودکفا شده بود نیز بار دیگر به داخل کشور وارد می شوند.

به گزارش این سایت تنها در دو ماهه ابتدای امسال یک میلیون و 195 هزار تن از این محصول وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایشی 100 درصد روبه رو بوده است. کارگران صنعت نیشکر و قند و همچنین شالیکارانی که در تامین برنج می کوشند از دیگر قربانیان بزرگ سیاست های وارداتی محمود احمدی نژاد بوده اند.

 

حساب ذخیره ارزی منفی است

طبق گزارش های منتشر شده در حالی که دولت احمدی نژاد – به ویژه با فروش نفت-   339 میلیارد دلار درآمد ارزی در چهار سال اخیر کسب کرده، اما حساب ذخیره ارزی با موجودی “تعهدی” 18 میلیارد دلاری مواجه شده است. این به معنای آن است که میزان بدهی تعهدی آن ۱۸ میلیارد دلار بیش از موجودی آن بوده و مازاد درآمد ارزی کشور پس‌انداز نشده است. این در حالی است که محمد خاتمی در پایان هشت سال ریاست جمهوری با درآمد نفتی به میزان یک سوم درآمدهای نجومی چهار سال نخست دولت احمدی نژاد، ده میلیارد دلار به این صندوق تزریق کرده بود.

“آینده” در گزارش دیروز خود، همچنین یادآوری کرده که مجموع در آمد های ارزی در هشت سال جنگ و هشت سال ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی به ترتیب 115 و 150 میلیارد بوده است. به دیگر بیان مجموع درآمد های ایران در این شانزده سال 74 میلیارد دلار کمتر از درآمد ارزی دولت نخست احمدی نژاد بوده است.

گفتنی است احمدی نژاد همزمان با افزایش نجومی درآمد های نفتی در تصمیمی بی سابقه تصمیم به انحلال سازمان برنامه و بودجه  و شورای پول و اعتبار گرفت. منتقدان معتقدند این انحلال ها با هدف سیطره کامل دولت احمدی نژاد بر درآمد های عظیم نفتی بدون آنکه مجبور به پاسخ گویی به نهادهای ناظر مالی باشد انجام شده است.

در همین راستا ابتدای هفته گزارشی دیگر که در سایت “فردا” منتشر شد نیز، از اختلاف 66 میلیارد دلاری میان آمار بانک مرکزی با ادعاهای دولت در خصوص تبادلات صادراتی و وارداتی در چهار سال اخیر پرده بر داشت.