ولایت مداری، تفاوت مجلس ششم وهفتم

نویسنده

po_memarian_01.jpg

امید معماریان

لاله افتخاری ازنمایندگان اصول گرای مجلس هفتم درگفت وگو با روز از رویکرد فراکسیون زنان به مسائل زنان ‏طی چهارسال گذشته سخن گفته است. افتخاری محدوده طرح ها وبرنامه های مربوط به زنان درمجلس را منحصر ‏به مرزهای ایران نمی داند وآنها را فرامرزی می داند، به گونه ای که “زنان غیرمسلمان کشورهای دیگر نیز ‏خواستار استفاده از طرح ها وبرنامه های مجلس هفتم درخصوص زنان شده اند”. افتخاری همچنین به روز می ‏گوید که کمپین هایی مانند “یک میلیون امضا برای تغییر قوانین زنان” شعاری وبه قصد موج آفرینی است. این ‏گفت وگو درزیر می آید.‏

laleeftekhari.jpg

‎ ‎وضعیت حضور زنان در جبهه متحد اصول گرایان چگونه است؟ آیا سهمیه بندی که طی روزهای ‏گذشته از آن صحبت شده است صحت دارد؟‎ ‎

شش نفر از سی نفر موضوعی است که مطرح شده که یک پنجم کاندیداهاهستند که کف پیشنهادی است. ولی چون ‏برخی از افرادی که پیشنهاد شده اند مشاغل سنگینی دارند، خودشان مایل هستند در سمت هایشان بمانند. به همین ‏جهت امکان این است که برخی از این خانم ها استعفا بدهند و خانم های دیگری هم به این شش نفر بپیوندند. اما ‏شش نفرقعطی است و می تواند این رقم بیشتر شود. مهم این است که خانم ها به حمدالله حضور فعال ومفیدی ‏درمجلس هفتم داشته اند.‏

‎ ‎دلیل اختصاص این عدد به کاندیداهای زنان چیست؟‎ ‎

هر جا صحبت از عملکرد اصول گرایان درمجلس ارائه میشود، همه اذعان داشته اند که بعضا عملکرد خانم های ‏اصول گرای مجلس چند برابر یک نماینده به صورت عادی فعالیت داشته اند، چه دربحث مسائل زنان وچه بحث ‏های تخصصی.در کمیسیون ها. این است که امیدواریم خانم هایی که ولایت مدارهستند ودغدغه ارزش های ‏ودستاوردهای انقلاب دارند وارد عرصه شوند وبا همکاری هم مجلس خوبی را درآینده برای آنها تصور کنیم. این ‏بحث تهران است. در شهرستان ها هم خانم های دیگری کاندیداشده اند. ما ازمردم می خواهیم با دقت وهوشمندی ‏که دارند به بررسی صلاحیت کاندیداها بپردازند واگر جایی بین خانم وآقایی شرایط مساوی برقرار بود، توجه کنند ‏که اگر آن خانم بیاید می تواند علاوه برتخصص های دیگر درحوزه مسائل زنان هم فعالیت کند. ‏

‎ ‎به نظر شما مهمترین اقدامی که زنان نماینده مجلس هفتم انجام داده اند چیست؟‎ ‎

در راس همه مصوبات مجلس، مصوبه ایی بودکه براساس آن ماده واحده دولت موظف می شد درخصوص ‏مسئولیت ها وحقوق زنان با دیدگاه کاملا اسلامی عمل کند ودرعرصه های داخلی وبین المللی واردشود. این می ‏تواند جایگاه زنان ما - حتی اگرمسلمان هم نباشند- به عنوان یک زن وکسی که درهمه جوامع حداقل پنجاه درصد ‏جامعه را تشکیل می دهد درمعرفی وارتقای سطح توانمندی آنها درعرصه ملی وبین وبین المللی وبهره گیره ‏بشریت ازخدمات آنها می تواند ارزشمند ومفید باشد. هرجا ما این دیدگاه را مطرح کردیم می بینیم که حتی در بین ‏غیرمسلمانان، از طرف کسانی که امور بانوان تخصص داشتند هم با استقبال روبرو شده است. این همان طرح ‏حقوق ومسئولیت های زنان است که سال قبل توسط شورای انقلاب فرهنگی هم مصوب شد و طرحی بسیار کلان ‏تر از لایحه خانواده است. افزایش دوران شیردهی ودوران مرخصی مادران، الزام قضات دادگاه خانواده به بهره ‏گیری از دومشاور زن که می تواند درتحکیم بنیان خانواده بسیار موثر باشد، اختصاص بودجه خاص برای اینکه ‏افراد سرپرست خانوار بتوانند به سرعت تحت پوشش قراربگیرند وافزایش مستمری خانم هایی که تحت پوشش ‏بهزیستی وکمیته حضرت امام (س) هستند از جمله طرح هایی است که با رایزنی های نمایندگان خانم مجلس وبا ‏تلاش های دولت هشتم ونهم اینها انجام گرفته است. ‏

‎ ‎چه تفاوت عمده ای بین نمایندگان خانم مجلس ششم وهفتم وجود دارد؟‎ ‎

ولایت مداری و دقت خانم های مجلس هفتم دراینکه هرآنچه مورد مصلحت جامعه است را درنظر بگیرند و ‏بررسی همه مسائل ودقت اینکه با شرع مقدس و قانون اساسی مغایرت نداشته باشند که با مخالفت شورای نگهبان ‏هم روبرو خواهد شد که چیزی نخواهد بود که برای مردم مفید باشد، نکته قابل توجهی در مقایسه زنان نماینده ‏دردومجلس یاد شده است. دیگر آنکه نگآه آنها به جای آنکه به دست دیگران باشد به عنوان کنوانسیون وبرخی ‏قوانینی که درکشورهای دیگر تصویب شده و برای خود آنها هم نه تنها مشکل گشا نبوده بلکه مشکل زا بوده است، ‏به منابع ودستورات اسلامی بوده است. درواقع زنان نماینده مجلس هفتم از حقوق ومسئولیت هایی که دراسلام به ‏صورت مترقی درمورد زنان مطرح شده استفاده کرده اند و به جای اینکه منفعل باشیم فعال برخورد کرده ایم. این ‏دستورات است که هم برای سربلندی خانم های ما وهم برای نجات بشریت ودیگر خانم ها می تواند مفید باشد. ما ‏این موضوعات را برای خانم های دیگر درکشورهای حتی غیرمسلمان مطرح کردیم. خانم هایی که در ‏درکشورهای دیگردر این زمینه های کارهای زیادی کرده بودند وتوفیقاتی داشتند از ما دعوت می کردند که با این ‏برنامه ها وطرح هایی که دارید به کمک ما بیایید. این چیزی است که آنها اعتراف داشتند. ‏

‎ ‎بحث هایی توسط آنچه جنبش زنان نامیده می شود درخصوص حقوق برابر زن ومرد وتغییرات ‏مشخص درمسائلی همچون ارث، دیه، حضانت ومواردی ازاین دست مطرح می شود. نگاه شما به عنوان یکی از ‏نمایندگانی که مسائل زنان را پیگیری می کنید نسبت به این موضوع چیست؟‎ ‎

من خیلی تشکر می کنم از این سوال حضرتعالی. چرا که ما از اولین روزهای مجلس هفتم خدمت مراجع رسیدیم. ‏چون می دانیم دین مبارک اسلام راهگشای مسائل است و برای همه موضوعات و زمان ها پاسخ دارد. خدمت ‏مراجع رسیدیم وآنها هم فرمایشات گرانقدری داشتند. اخیرا هم خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم که ایشان هم مثل ‏همیشه فرمایشات حکیمانه ای داشتند که درمجلس هفتم به حمدالله پیگیری شد و برای بهره گیری خانم از ارث ‏همسرانشان که بتوانند از عرصه واعیان وهمه ماترک آنها بهره مند بشوند ویک سری مسائل دیگری که دراین ‏زمینه ها در مجلس مطرح شده است. ما به جد پیگیر این مساله هستیم که آنچه که حق خانم های ماست ومی تواند ‏راهگشای مشکلاتشان باشد را انجام بدهیم. ‏

‎ ‎شما کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین مربوط به حوزه زنان را در کجای فعالیت های خود ‏می بینید؟‎ ‎

من احساس می کنم اینها یک حرکت هایی است که نمی تواند توسط افراد دلسوز خانم ها مطرح شده باشد وبیشتر ‏حالت شعاری دارد وبیشتر موج آفرینی هایی است که برخی می خواهند موج سواری کنند. ولی آن چیزی که بهتر ‏از همه می تواند انجام بگیرد این است که حرکت هایی انجام بدهند که اگر چه سروصدا نمی کنند وتبلیغاتی نمی ‏شوند اما درکنار آن دستاورد آن خدماتی برای جامعه زنان ما باشند. یعنی با نگاهی جامع نگرانه نه با نگاه ‏هیاهویی. این است که من فکر می کنم کسانی که درفعالیت هایی مربوط به زنان حضور دارند بیایند ازنزدیک ‏مشکلات آنها را بشنوند و راهکارهایی که گذرا ومقعطی نباشد ونه تنها برای کشورما بلکه برای کشورهای دیگر ‏هم راهگشا باشد را ارائه بدهند. اگر چنین اقداماتی انجام بدهند آنگاه می توانند ادعا کنند که برای زنان کاری انجام ‏داده اند. اما فکر نمی کنم این سروصداها به جایی برسد جز اینکه منافع افراد خاص ومغرض پشت آن باشد که ‏درشان خانم های کشورمانیست که تحت تاثیر حرکت های حساب شده و مدیریت شده توسط دیگران قرار بگیرند. ‏

‎ ‎شما مهمترین چالش حوزه مسائل زنان را چه می دانید؟‎ ‎

بنده احساس می کنم که خانم های ما، حتی بخشی ازآنان که از سواد بالا برخوردار نیستند، خانم های توانمند و ‏درحقیقت با خودباوری لازم هستند، منتها مسئولین باید تلاش کنند تا به مسائل زنان از نگاه دینی وارد شوند. چون ‏نگاه که دینی باشد حتی برای غیرمسلمانان هم جایگاه و کرامت خاصی درنظر گرفته شده است. شاید درگذشته ‏نگاهی که به زنان ما می شد از نگاه اروپاییان انجام می گرفت وبا قوانین آنها می خواست مسائل زنان ما را حل ‏کنند و زنان مهجور به حساب می آمدند. اما ما معتقدیم که خانم های ما ازتوان بسیار بالایی برخوردارهستند و باید ‏عرصه فعالیت های خانم ها به صورت شایسته فراهم شود تا آنها تاثیر گذار و فعال باشند همان طور که درتاریخ ‏اسلامی می بینیم خانم حضرت زینت(س) فعال وتاثیر گذارو تاریخ ساز است و درتلاش های سیاسی بیش ازهمه ‏تاثیر گذاربوده است. خانم های ماباید اینطور باشند. ‏

علاوه برآن خانم ها فقط درمورد مسائل زنان فعال نبودند، برای مثال غیر ازهمه فعالیت هایی که درکمیسیون ها ‏وتصویب طرح ها وبررسی لوایح داشتند می بینیم که فراکسیون های پرجمعیت توسط خانم ها اداره می شود. ‏همکاری خوب آقایان مجلس هم دراین زمینه ستودنی است که با ما درهر کجا که فعالیتی داشته ایم همراه بوده اند ‏ویک همکاری ودرک متقابلی وجود داشت. ‏