انجمن اسلامی دانشگاه شاهرود منحل شد

نویسنده

هومن عزیزی

انجمن اسلامی دانشگاه شاهرود سر انجام پس از حدود یک سال بلا تکلیفی با حکم هیات منصفه این دانشگاه منحل شد.این انحلال در پی حکم “لغو مجوز”این تشکل دانشجویی رخ داد.

از زمان آغاز فعالیت دولت نهم فشارهای بسیاری بر انجمن های اسلامی و تشکل های دانشجویی وارد آمده است و اکنون تقریبا تمام انجمن های اسلامی دانشگاههای ایران یا لغو مجوز شده و یا در مسیر فعالیت با مشکل مواجه هستند.

لغو مجوز فعالیت انجمن اسلامی دانشگاه شاهرود پس از آن رخ داد که این تشکل در زمستان گذشته اقدام به برگزاری انتخاباتی کرد که مورد تائید قرار نگرفت. هیات منصفه و هیات نظارت دانشگاه ها باید بلافاصله پس از برگزاری هر انتخابات دانشجویی تایید و یا رد آن را اعلام کنند، اما این مساله با حدود 6 ماه تاخیر مواجه شد.

تخلف داشت

سهراب میرزایی دبیر هیات نظارت دانشگاه شاهرود ضمن اعلام این خبر می گوید: “پیرو جلسات 13 خرداد ماه و 9 تیر ماه سال جاری با تقاضای انجمن اسلامی دانشجویان، هیات نظارت دانشگاه از آنجاکه با استناد به ماده10 آیین‌نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان شکایات و گزارشاتی را مبنی برعدم رعایت و تخلف از ماده 9 و بند ب ماده 19 اساسنامه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه دریافت کرده بود، ‌درجلسه 12 تیر ماه خود مقرر کرد موضوع با حضور اعضاء هیات منصفه طرح و مورد رسیدگی قرار گیرد. از این رواین جلسه در روز شنبه 23 تیرماه تشکیل و پس از طرح شکایات واصله و استماع دفاعیات دبیر انجمن اسلامی دانشجویان، هیات منصفه پس از شور، تخلف از ماده 9 و بند ب ماده 19 اساسنامه انجمن را محرز دانست”.

اما با توجه به ماده 19 آیین‌نامه درصورتی که انجمن اسلامی به رای صادره اعتراض داشته باشد می تواند ظرف مدت10 روز از تاریخ ابلاغ، اعتراض خود را به صورت کتبی به هیات نظارت دانشگاه تحویل دهد تا جهت رسیدگی به هیات نظارت مرکزی ارسال شود.

اشکان مدنی دبیر شورای مرکزی این انجمن ضمن تائید خبر لغو مجوز انجمن اسلامی می گوید: “این حکم مبنای حقوقی ندارد. در اساس‌نامه‌ انجمن اسلامی به صراحت وظایف شورای مرکزی برشمرده و در آن مساله‌ حضور در دفتر تحکیم جز حیطه‌ مرکزی نامبرده شده است”.

وی در ادامه در مورد علت لغو مجوز این انجمن، اضافه می کند: “تنها به دلیل حضور انجمن درنشست سالانه دفتر تحکیم وحدت این انجمن لغو مجوز شد”.

پاسخ تغییر خط مشی

انجمن اسلامی دانشگاه شاهرود که تا انتخابات دی ماه گذشته از زیر مجموعه های طیف شیراز دفتر تحکیم وحدت بود، پس از این انتخابات دوباره به بدنه طیف علامه دفتر تحکیم وحدت بازگشت و در نشست انتخاباتی این تشکل دانشجویی در 18 اسفند ماه 1385 نیز شرکت کرد.

انجمن اسلامی این دانشگاه در پی لغو مجوز و در اعتراض به این مساله بیانیه ای صادر کرده که در آن آمده است: “پروژه حذف صدای منتقدان دانشجویی از فضای سیاسی کشوربا انحلال انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود ادامه یافت وسناریوی انحلال انجمن که توسط برخی نهادها در دانشگاه شاهرود تنظیم و با همکاری نهادهای امنیتی موازی تکمیل شده بود، توسط رئیس انتصابی دانشگاه و نماینده رهبری در دانشگاه صنعتی شاهروداجرایی شد”.

این بیانیه ضمن تا کید بر این مساله که بدون شک این اقدام در راستای تحدید فضای سیاسی دانشگاهها و در ادامه دستگیری اعضای شورای مرکزی و عمومی دفتر تحکیم وحدت در هجدهم تیر ماه، توقیف خبرگذاری ایلنا و پلمپ دفتر ادوار تحکیم است، می افزاید: “این اقدامات نابخردانه ناشی از آن است که برخی حاکمان عقلانیت سیاسی خویش از دست داده اند و دیوانه وار بر دانشجویان مظلوم میتازند، غافل از آنکه جنبش دانشجویی ایران، انجمن های اسلامی سراسر کشور و دفتر تحکیم وحدت همچنان زنده است و پویا تر از گذشته به نقد استبداد و تحجر خواهند پرداخت”.

بیانیه این انجمن اعلام می کند: “به حاکمان جمهوری اسلامی هشدار میدهیم نسل ما آخرین نسل از دانشجویان خواهد بود که با مشی انتقادی و با تکیه بر وجوه دموکراتیک قانون اساسی با شما سخن میگوید و به یقین دیگران پس از ما راههای دیگری را بر خواهند گزید که بدون شک دود آن اول به چشم خود شما خواهد رفت. برادرانه شما را به پایان دادن به این رفتارهای ظالمانه نصیحت می کنیم. بدانید که ملک و حکومت با کفر باقی می ماند اما با ظلم هرگز”.

دانشگاه شاهرود از جمله دانشگاههایی است که در دو سال گذشته به شدت تحت فشار بوده: در اسفند ماه گذشته با نصب دو تابلوی بزرگ در محوطه دانشگاه مصادیق برخورد دانشجویان دختر و پسر و نحوه آرایش و لباس پوشیدن تئوریزه شد ودر اردیبهشت گذشته نیز تمام فعالین صنفی و سیاسی از خوابگاه دانشگاه اخراج شدند.

پس از آن بود که حراست فشارش را بر دانشجویان دختر و پسر افزایش داد تا جایی که از برخی نیروهای بسیجی خارج از دانشگاه نیز به عنوان نیروی کمکی در کشف مصادیق بی حجابی و بی بندوباری سود جست.

انحلال بدون اعتراض

اکنون نیز پس از حدود 6 ماه حکم انحلال این تشکل مستقل دانشجویی را داده است. یکی از دانشجویان این دانشگاه در همین ارتباط می گوید: “در همان زمان که درخواست کردیم انتخابات را تائید کنند با زبان بی زبانی و بطور تلویحی به ما گفتند که این انتخابات مورد تائید نیست و انجمن باید منحل شود ولی این انحلال در فضایی صورت می گیرد که هیچ اعتراضی صورت نگیرد”.

این دانشجو فضای حاکم بر محافل دانشجویی را در پی دستگیری اعضای دفتر تحکیم وحدت و سازمان ادوار تحکیم وحدت مصداق همان فضایی می داند که شاید اجازه اعتراض را از دانشجو می گیرد.