منتقد فقیه و داروغه و حاکم در گذشت

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» آیت الله طاهری هم رفت

آیت الله طاهری اصفهانی، از روحانیون منتقد سیاست های جاری جمهوری اسلامی درگذشت. امام جمعه سابق اصفهان و عضو سابق مجلس خبرگان رهبری از یک ماه پیش به دلیل مشکلات ریوی در بیمارستان بستری شده بود.

این روحانی منتقد حکومت، نماینده اصفهان در مجلس خبرگان قانون اساسی، عضو مجلس خبرگان رهبری، نماینده ولی فقیه و اولین امام جمعه اصفهان بود که با حکم آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی به امامت شهر اصفهان منصوب شده بود و ۱۷ تیر سال ۸۱ در نامه سرگشاده ای به انتقاد و اعتراض نسبت به وضعیت موجود در کشور و سیاست های حاکم برخاست و استعفای خود را از امامت جمعه اصفهان اعلام کرد؛نامه سرگشاده ای که خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشته شده بود و با دستوردبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به مطبوعات راه نیافت.

آیت الله طاهری در این نامه نوشته بود:“آنان که بر شتر چموش قدرت سوارند و در میدان سیاست دو اسبه می‌تازند و از نردبان مقدسات و اعتقادات مردم بالا می‌روند و گرد‌آسیاب ریاست می‌چرخند و از پل دین می‌گذرند تا به دنیا برسند متأسفانه مؤید و مشوق عده‌ای چماق به دوش و فرقه‌ای کفن پوش که دندان تمساح خشونت را تند و تیز می‌کنند و می‌خواهند عجوزه تندخوی و عفریته زشت روی خشونت را به نکاح دین درآورند و امور مقدس را ملوث جلوه دهند یعنی رجاله‌ها و فاشیست‌هایی که معجونی از جهل و جنونند و بندنافشان به مراکز ثقل قدرت متصل است و مطلق العنان و افسار گسیخته‌اند و نه ملوم معاقب قضا هستند و نه محکوم معاتب قانون. هم فقیه و هم فیلسوف و هم داروغه و هم حاکم و هم مفتی و هم قاضی هستند! فعال‌مایشاء و حاکم ما یرید!”

شورای عالی امنیت ملی اما در نامه ای به مطبوعات انتشار هر گونه مطلبی در مورد نامه انتقادی آیت الله طاهری به رهبر جمهوری اسلامی را ممنوع کرد. روزنامه نوروز، به مدیرمسئولی محسن میردامادی، رئیس وقت کمیسیون امنیت ملی مجلس  در اعتراض به این امر صفحات و ستون های صفحات این روزنامه را که اختصاص به مطالبی درباره آیت الله طاهری و نامه انتقادی او داشت سفید منتشر کرد در حالیکه مهری که نشانی از دستور شورای عالی امنیت ملی برای حذف این مطالب بر صفحات و ستون های سفید چاپ شده نقش بسته بود.

 

 

 اما آیت الله خامنه ای به نامه آیت الله طاهری پاسخ گفت و از نامه انتقادی امام جمعه سابق اصفهان به عنوان “نامه منسوب” به او یاد کرد.

او خطاب به آیت الله طاهری نوشته بود: “مردم بر خلاف تحلیل تعداد انگشت شمار اشخاص مغرض یا فریب خورده، پشتیبان نیرومند انقلاب و اسلام و امام اند. کسانی که بر اثر تلقین اطرافیان ناباب و نامطمئن پنداشته اند که نظام جمهوری اسلامی دوران ضعف وانحلال را می گذراند، خودشان در دوران ضعف و انحلالند .. روزی که اطلاعیه ی منسوب به جنابعالی صادر شده ضدانقلاب که در زیر سایه ی آمریکا و اسرائیل با پول آنها زندگی و تغذیه می کند بیشترین سوءاستفاده را از آن کردند و آن را مقابله با سیاستهای امام راحل و نفی و رفض نظام اسلامی و شعارهای آن وانمود کردند. البته بنده با سابقه ی رفاقت و آشنایی با جنابعالی و اطلاع از سوابق ممتدتان در انقلاب و نیز اطلاع از محبّتی که همواره نسبت به اینجانب ابراز کرده اید چنین برداشتی نمی کنم ولی کسانی که سخن شیطان را باور کنند و فریب آن رابخورند نیز وجود دارند. این باید موجب شود که همه ی ما در گفتار و اظهار خود هوشیاری و دقت و اخلاص بیشتری به کار گیریم و نگذاریم وحدت و انگیزه این ملت بزرگ و قهرمان خدای نخواسته با غفلت ما مخدوش شود”.

آیت الله طاهری در نامه سرگشاده اش خطاب به رهبر جمهوری اسلامی همچنین نوشته بود: “حقیر که مثل همگان سهم بسیار ناچیزی در انقلاب و تداوم آن داشته‌ام، خود را مکلف می‌دانم و از سر غیرت و درد می‌پرسم تکلیف این همه کاستی و ناراستی و قصور و فتور و فقر و فاقه [و] عصیان و نقصان و تکاثر و تفاخر و زراندوزی و مردم‌سوزی و تبعیض چیست؟ تاکی برای مردم تکراری سخن بگوییم و مرتب کنفرانس و جلسه و میتینگ برگزار کنیم و از قوت لایموت ملت دردمند و محتاج و مستمند، لقمه سفره‌های اشرافی و طاغوتی خود گردانیم و از جیب ملت نجیب به اطرافیان و نورچشمی‌ها حاتم‌بخشی کنیم و هزینه سفرهای سیاسی و خاقانی و قاآخی و تبلیغاتی و بی‌خاصیت خود را بر مردم محروم و به تعبیر حضرت امام طاب ثراه پای برهنه تحمیل کنیم! چه می‌گوییم؟ در برابر این همه انحراف و اجحاف و قانون‌شکنی؟ تغافل و تجاهل و تساهل تا چند؟ اکنون که شاه و آمریکا در این کشور تسلط ندارند که مضایق و معایب و مشکلات را متوجه آنها بدانیم، چرا به انتقادات دلسوزانه گوش نمی‌دهند؟ چرا از استعدادها و مغزها کمتر استفاده می‌کنند”.

امام جمعه سابق اصفهان در این نامه از حصر آیت الله منتظری هم به شدت انتقاد کرده بود.

او 4 سال پیش و در جریان انتخابات ریاست جمهوری از میرحسین موسوی حمایت کرد و پس از اعلام نام محمود احمدی نژاد به عنوان برنده انتخابات که اعتراضات گسترده مردمی را به دنبال داشت در بیانیه ای رسما اعلام کرد: “همصدا با اکثریت مردمِ رای باخته، این انتخابات را مخدوش و آن را باطل و تصدی مجدد رئیس دولت را برای دور بعد نامشروع و غاصبانه می‌دانم”.

آیت الله طاهری در این بیانیه با حمایت مجدد از میرحسین موسوی پرسیده بود: “آیا این از مصادیق عدالت است که سید شریف و مظلومی چون میرحسین موسوی که در سخت‌ترین دوران‌های این کشور مسئولیت اداره دولت را با وجود جنگ هشت ساله و محاصره اقتصادی و گروه‌های محارب و تثبیت انقلاب با موفقیت تمام طی نمود، اکنون عامل استکبار، اغتشاشگر و مستوجب کیفر باشد و باید حقوقش پایمال گردد؟”

این روحانی پس از اقامه نمازجمعه در تیرماه ۸۸ توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی نیزنامه ای خطاب به او نوشت: “این روزها متعاقب انتخابات، سیل دستگیری‌ها و تضییقات و رفتارهای خشونت بار ذهن هر انسان آزاده‌ای را متألم و مشغول نموده است. از حضرتعالی و همه نخبگان انتظار می‌رود برای پایان دادن به این فاجعه تدبیری اندیشیده و قبل از آن که دامنه آن حیثیت نظام و روحانیت را مورد هجمه بیشتر قرار دهد، نسبت به مهار آن اقدام گردد”.

 

سکوت خامنه ای و واکنش ها به درگذشت آیت الله طاهری

آیت الله خامنه ای تاکنون پیام تسلیتی به مناسبت درگذشت آیت الله طاهری صادر نکردهاما سید حسن خمینی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی، آیت الله صانعی، آیت الله بیات زنجانی، آیت الله مظاهری، محمدرضا عارف، عبدالله نوری و خانواده آیت الله بهشتی با انتشار پیام های جداگانه ای درگذشت این روحانی اصلاح طلب را تسلیت گفته اند.

آیت الله بیات زنجانی در پیام تسلیت خود نوشته است: “این عالم جلیل القدر اگرچه در اواخر عمر شریف مورد بی مهری ها و هتک حرمت های فراوان قرار گرفت، ولی از تکلیف الهی اش که همان «امر به معروف و نهی از منکر» بود باز نایستاد و تا آخرین لحظه عمر مبارکش به این امر مقدس پایبند ماند که ان شاء الله خداوند عالم این تلاش بی شائبه را ذخیره ای برای قبر و قیامت ایشان قرار خواهد داد.”

آیت الله صانعی از آیت الله طاهری به عنوان “عالمی وارسته و متقی و فقیهی متعبّد و مؤمن و خستگی ناپذیر در مبارزه با ظلم و ستم و دفاع از حقوق مردم و دفع فساد و فتنه و نهی از منکر” یاد کرده.

عبدالله نوری هم نوشته است که آیت الله طاهری “هیچگاه از مردم جدا نشد و به دلیل پایداری در همراهیِ مردم، مرارت ها و نامهربانی های زیادی را به جان خرید”.

دفتر آیت الله طاهری، امام جمعه سابق اصفهان اعلام کرده مراسم تشییع پیکر این روحانی روز سه شنبه، ۱۴ خرداد ماه از مسجد اعظم حسین آباد اصفهان به سمت مسجد مصلی برگزار خواهد شد. براساس اطلاعیه دفتر آیت الله طاهری قرار است پیکر او در گلستان شهدا، در جوار شهدای جنگ ایران  و عراق به خاک سپرده شود.