کاندیدای همسو با آمریکا در فرانسه پیشتاز شد

نویسنده

sarkozi454.jpg

مازیار رادمنش

“کاندیدای همسو با آمریکا در فرانسه پیشتاز شد”. این توصیفی است که برخی رسانه ها، برای گزارش نتایج دور اول انتخابات فرانسه مورد استفاده قرار داده اند.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند انتخاب نیکولاس سارکوزی یا سگولن رویال بی تردید تاثیر مستقیمی بر وضع ایران خواهد داشت. به عقیده آنان، اگر رویال روی کار بیاید به عنوان یک یک زن، یک سوسیالیست و یک جانبدار حقوق بشر، شیوه برخورد فرانسوی را به عنوان کشوری مستقل از گروه هشت دنبال خواهد کرد و اگر نیکولا سارکوزی بیاید، بی تردید به شرکای آمریکا در اتحاد علیه ایران یکی افزوده خواهد شد. رویال، از جانب حقوق بشر با دولت ایران مخالف است و سارکوزی بحران اروپا و آمریکا را حل می کند، اگرچه بحران « فرانسوی بودن» را تشدید می کند.

نیکولا سارکوزی کیست؟

نیکولاس پاول استفان سارکوزی دو ناژی بوکسا، وی متولد 28 ژانویه 1955 در پاریس است. معروف به نیکولا سارکوزی، سیاستمداری عمیقا فرانسوی و رهبر جناح راست میانه او ام پ، حزب محافظه کار فرانسوی. معمولا در میان حامیانش و قدرتمندان به عنوان سارکو شناخته می شود، اما یک لحن طنزآمیز فرانسوی به او پتی نیکولا یا نیکولا کوچولو هم می گوید. سارکوزی که نامزدی خودش را برای انتخابات اعلام کرده و روز 14 ژانویه 2007 نیز از سوی او ام پ( اتحاد برای جنبش مردمی) به عنوان کاندیدای این حزب معرفی شد، تا اینجای کار با احتمال قریب به یقین با 30 درصد آرا، همراه با سگولن رویال سوسیالیست که 26 درصد آرا را دارد به مرحله دوم انتخابات می رود تا ژاک شیراک پس از 12 سال بتواند خستگی درکند و کاخ الیزه را برای اولین رئیس جمهور فرانسه که پدرش فرانسوی نیست، خالی کند. تا 26 مارس امسال سارکوزی در وزارت کشور خدمت می کرد.

نیکولا سارکوزی پسر یک خانواده مهاجر مجارستانی است. پال سارکوزی دوناژی بوسکا نام پدر اوست و مادری فرانسوی اما یونانی تبار به نام آندره مالا دارد. پدرش در سال 1928 در بوداپست در خانواده ای اشرافی در مجارستان به دنیا آمد. خانواده پدری سرزمین و قصری کوچک در 92 کیلومتری بوداپست داشتند.

با ورود ارتش سرخ به مجارستان در سال 1944، خانواده سارکوزی از کشور فرار کردند، رفتند و وقتی بازگشتند، کشور دست کمونیست ها بود. دارائی و املاک شان را مصادره کردند و خودشان را به عنوان دشمن خلق شناختند. پال سارکوزی که پدرش کشته شده بود، و قرار بود همراه با ارتش خلق مجارستان به سیبری برود، تصمیم گرفت فرار کند. فرار از اتریش و آلمان به مقصد پاریس. در همان زمان مادرش به مسوولان امر گفت که پال سارکوزی در دریاچه بالاتون غرق شده است. اما او در بادن بادن، مرز آلمان و فرانسه، با نیروهای تازه نفس لژیون خارجی فرانسه مواجه شد. برای پنج سال به استخدام آنها درآمد و برای آموزش به الجزایر فرانسه فرستاده شد. پال سارکوزی قرار بود از آنجا به هندوچین برود، اما از بخت خوش، یک همولایتی مجار، همان کسی بود که باید وضع پزشکی او را برای اعزام به ویت مین گزارش می کرد، یک معافیت پزشکی از سوی هموطنی که نمی خواست پال سارکوزی در هندوچین بمیرد نصیب او شد و راهش به سوی مارسی باز شد.

پال سارکوزی به زندگی عادی و معمول در شهر مارسی پرداخت، اما در تمام این مدت فقط نامش را به فرانسه تغییر داده بود، ولی تا 1970 درخواست ملیت فرانسوی نکرده بود.

پال سارکوزی از 1949 به پاریس رفت تا از مهارتهای هنری خودش برای ورود به تبلیغات تجاری و صنعتی استفاده کند، او با آندره مالا در همان سال آشنا شد. یک دختر دانشجوی حقوق که پدر پولدارش بندیکت مالا از یهودیان سفاردی یونان بود. مادرش بعدها از یهودیت به کاتولیک تغییر دین داد. پال سارکوزی و آندره مالا با هم ازدواج کردند و سه پسر حاصل زندگی مشترک کوتاه آنان بود، گیلوم( متولد 1951) که فعلا یک کارآفرین صنعتی است، نیکولا( متولد 1955) یک سیاستمدار و فرانسوا( متولد 1957) یک مدیر امور پزشکی و درمانی. در 1959، پال سارکوزی همسر و فرزندانش را ترک کرد. کمی بعد، دوباره ازدواج کرد و دو فرزند جدید از همسر جدیدش پیدا کرد.

نیکولا در خانواده ای که همیشه در محلات ثروتمند فرانسه ساکن بودند، زندگی می کرد. پدرش هرگز هیچ اثری از فرهنگ مجار یا زبان مجار در پسرانش باقی نگذاشت. نیکولا با تربیت فرانسوی بارآمد و یک کاتولیک خانواده دار بود.

نیکولا سارکوزی گفته است که اگر پدرش آنها را ترک نکرده بود، اوضاع به شکلی که پیش رفت، پیش نمی رفت. به قول خودش در تمام عمرش هرگز احساس نکرد یک فرانسوی پروپیمان است و چندان با بچه پولدارهای همکلاسی اش احساس خوبی نداشت. البته پدرش گفته بود که « یک سارکوزی هرگز نمی تواند در فرانسه رئیس جمهور شود، چنین چیزی فقط در ایالات متحده ممکن است اتفاق بیفتد.»

سارکوزی دوبار ازدواج کرده است، بار دوم با سیسیلیا سارکوزی در سال 1996 ازدواج کرد و جاصل این ازدواج پسری به نام لوئی (1997) بود. آنها در سال 2005 از هم جدا شدند، سیسیلیا با ریچارد آتیاس به نیویورک رفت و نیکولا هم با آن فولدا، یک زن روزنامه نگار رابطه ای دوستانه برقرار کرد. در اواخر 2006 سیسیلیا و نیکولا به سوی هم بازگشتند.

نیکولا سارکوزی حقوق و سیاست خوانده است، اما از دانشگاه فارغ التحصیل نشد و بسرعت تلاش کرد در بازار مشاغل حقوقی برای خودش جایی پیدا کند. در سن 22 سالگی عضو انجمن شهر شد و در همان سال به حزب RPR پیوست. در انتخابات 1981 برای ژاک شیراک کار کرد و از سال 1993 به عنوان وزیر بودجه وارد کابینه ادوارد بالادور شد. در سال 2002 وزیر کشور و سپس وزیر اقتصاد و صنایع ژان پیر رافرن شد. از جون 2005 مجددا وزیرکشور شد و در ماه مارس 2007 از وزارت کشور استعفا داد تا برای فعالیت های انتخاباتی آماده شود.

نیکولا سارکوزی زمانی که در سال 2006 بزهکاران جوان پاریسی را که در حومه شهر سکونت داشتند و پاریس را به مدت چند ماه به هم ریختند« آشغال» نامید، به عنوان یک ضدخارجی همردیف لوپن شناخته شد. وی به عنوان دوست آمریکا، علاقمند به الگوهای تونی بلر، نه چندان علاقمند به حضور فرانسه در اتحادیه اروپا، حامی صنایع داخلی، مخالف جنگ عراق، مخالف حضور ترکیه در ناتو و یک سیاستمدار جوان و فعال فرانسوی است. او با رقبایی چون شیراک و لوپن 20 سالی تفاوت سن دارد و با رقبایی چون رویال تفاوتی بسیار در تجربه کاری. نیکولا سارکوزی تا هفته دیگر راه خانه اش را یاد می گیرد، یا به وزارت کشور پر سروصدا و پر مساله فرانسه می رود تا با فرانسه پر از تنش سروکله بزند، یا به الیزه می رود تا نقش متفاوتی را نسبت به شیراک در سطح جهانی بازی کند.