از تاسیسات نظامی عکس، از آسمان می گرفتند

نویسنده

» گزارش الجزیره از بازداشت کلایدر سوارهای اسلواکی

دو روز پس از آنکه دولت اسلواکی از بازداشت چند ورزشکار آن کشور در ایران به اتهام جاسوسی خبر داد. ایران سرانجام بازداشت چندین پاراگلایدر سوار را تایید کرد،

عباس عراقچی سخنگوی وزارت خارجه ایران، به ایسنا گفت : آن ها به عنوان توریست به ایران آمدند اما رفتار نامناسبی از خود نشان دادند و دستگاه های غیر متعارفی نیز در اختیار داشتند.

به گفته عراقچی: “آن ها قوانین جمهوری اسلامی ایران را زیر پا گذاشتند و توسط مقامات مربوطه دستگیر شدند.”

سخنگوی وزارت خارجه ایران اشاره ای به اینکه آن ها چه زمانی و در کجا بازداشت شده اند و همچنین اینکه تعدادشان چند نفر بوده نکرد و تنها خاطرنشان ساخت: “تحقیقات از آن ها آغاز شده و پرونده آن ها به قوه قضاییه ارجاع خواهد شد.”

او همچنین تایید کرده به آنها اجازه دسترسی کنسولی نیز داده شده است.

بوریس گاندل سخنگوی وزارت خارجه اسلواکی روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفت: “دیپلمات های ما در تهران با شهروندان بازداشت شده و مقامات ایرانی در تماس هستند.”

روزنامه SME چاپ اسلواکی گزارش داده بود که پنج یا شش پاراگلایدر سوار بیش از سه هفته پیش به خاطر عکس برداری از اماکن نظامی از آسمان توسط ماموران ایرانی بازداشت شده اند.

یکی دیگر از شهروندان اسلواکی نیز سال گذشته در ایران به اتهام جاسوسی برای سازمان سی آی ای دستگیر شده بود و در تلویزیون دولتی ایران نیز نشان داده شد.

این جوان 26 ساله که در بخش ارتباطات از راه دور در ایران مشغول به کار بود، پس از گذراندن 40 روز در سلول انفرادی و به دنبال پخش اعترافات تلویزیونی اش از زندان آزاد شد.

تلویزیون دولتی ایران مدعی بود که اتهام وی تلاش برای تماس با دانشمندان ایران برای دستیابی به اطلاعات در مورد “پیشرفت های علمی کشور” بوده است.

منبع : الجزیره - 30 ژوئن