وکیل دو شاعر و یک فیلم‌ساز: اعتراض می کنیم

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ۲۶ سال زندان و ۴۲۱ ضربه شلاق

دادگاه انقلاب دو شاعر و یک فیلمساز را مجموعا به ۲۶ سال زندان و ۴۲۱ ضربه شلاق محکوم کرد. امیر رئیسیان، وکیل مدافع فاطمه اختصاری، مهدی موسوی و کیوان کریمی با اشاره به اینکه صدور این احکام منطبق با موازین حقوقی و قانونی نیست، به روز می‌گوید در مهلت قانونی به رای دادگاه اعتراض خواهد کرد.

این احکام سنگین قضایی از سوی قاضی محمد مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران صادر شده است.

 بر اساس این حکم، فاطمه اختصاری، شاعر به ۱۱،۵ سال زندان و ۹۹ ضربه شلاق، سید مهدی موسوی، شاعر به ۹ سال زندان و ۹۹ ضربه شلاق و کیوان کریمی، فیلم‌ساز به ۶ سال حبس و ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران،‌ در آذرماه گذشته بدون ذکر اسم، از محاکمه دو شاعر و یک مستندساز، به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” از طریق همکاری با “خواننده مرتد خارج نشین” در دادگاه انقلاب خبر داده بود.

 

“از اسپری دفاع شخصی، تلقی گاز اشک‌آور شده”

امیر رییسیان، وکیل مدافع متهمان این پرونده در مصاحبه با روز می‌گوید فاطمه اختصاری به اتهام “توهین به مقدسات” به ۷ سال زندان، به اتهام انتشار “مطالب غیرمجاز در فضای مجازی” به ۳ سال و به اتهام “تبلیغ علیه نظام” نیز به یک سال و نیم دیگر محکوم شده است.

به گفته این وکیل دادگستری، مهدی موسوی نیز برای اتهام “توهین به مقدسات” ۳ سال، برای اتهام نگهداری “سلاح غیر قانونی” ۳ سال و به اتهام “دست دادن با نامحرم” به ۳ سال حبس دیگر محکوم شده است.

آقای رئیسیان در مورد اتهام “سلاح غیر قانونی” توضیح می‌دهد که “منظور دادگاه در این خصوص، اسپری گاز اشک‌آور بوده، ولی چیزی که از آقای موسوی کشف شده، اسپری دفاع شخصیِ تاریخ مصرف گذشته بوده که متاسفانه از آن تلقی گاز اشک آور شده است.”

مهدی موسوی و فاطمه اختصاری ۱۷ آذر ماه سال ۹۲ در تهران بازداشت و تا ۲۳ دی‌ماه همان سال در بند ۲-الف زندان اوین، تحت نظارت سپاه پاسداران نگهداری می شدند.

این دو، شاعر و ترانه‌سرا در سالهای گذشته هم با مشکل سانسور و چاپ کتاب مواجه بوده ند. در همین راستا کتاب “منتخبی از شعرهای شاد به همراه چند عکس یادگاری” اثر فاطمه اختصاری از نمایشگاه سال گذشته کتاب تهران جمع آوری شد.

خبرگزاری تسنیم هم در مورد کتابهای مهدی موسوی در آذرماه گذشته نوشته بود: “بسیاری از کتاب‌های او توسط وزارت ارشاد برای چاپ در ایران نامناسب تشخیص داده شده و ممنوع می‌باشند.”

 

“همه فیلم‌های کریمی قانونی تهیه شده‌اند”

در راستای برخورد با فعالان فرهنگی در ایران کیوان کریمی نیز در حکمی جداگانه، به اتهام “توهین به مقدسات” و “تبلیغ علیه نظام” به ۶ سال حبس و به دلیل “رابطه نا مشروع از طریق دست دادن با نامحرم” نیز به ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شده است.

کیوان کریمی، فیلمساز، آذرماه سال ۹۲ در پی ساخت فیلم “نوشتن بر شهر” بازداشت و مدتی بعد با قرار وثیقه آزاد شد.

“نوشتن بر شهر” عنوان آخرین مستند کیوان کریمی است که هنوز در ایران به نمایش عمومی درنیامده است. این فیلم به تاریخ دیوارنویسی‌ها و گرافیتی‌های سیاسی و اجتماعی پس از انقلاب ایران می‌پردازد.

برخی از فیلم‌های این فیلم‌ساز کُرد ایرانی، مانند “مرز شکسته” و “زندگی زن و شوهر” برنده جوایز متعدد بین‌المللی شده‌اند.

امیر رئیسیان، که وکیل مدافع کیوان کریمی نیز هست به روز می‌گوید: “اگر در صدور حکم، فعالیت‌های سینمایی آقای کریمی تاثیرگذار بوده باشد، تاثیر غلطی است، چون فعالیت‌های سنیمایی آقای کریمی قانونی و با مجوز بوده است. هیچکدام از کارهای سینمایی وی بدون مجوز و بدون رعایت حریم و حدود قانون نبوده است.”

 

“با هیچ تفسیری توهین‌آمیز نیستند”

آقای رئیسیان در مورد اتهامات مطرح شده علیه موکلانش توضیح می‌دهد: “توهین به مقدسات در علمکرد هیچکدام از سه موکل من وجود ندارد. در اشعار خانم اختصاری و آقای موسوی نه تنها به مقدسات توهینی صورت نگرفته، بلکه حتی از لفظ توهین‌آمیز نیز استفاده نشده است.”

ظاهرا شاهین نجفی، خواننده معترض که در خارج از ایران به سرمی‌برد، در آوازهای خود از ترانه‌های چاپ شده این شاعران استفاده کرده است.

وکیل فاطمه اختصاری و مهدی موسوی می‌گوید: “صرف استفاده یک خواننده [که متهم به توهین به مقدسات است و هنوز هم در هیچ یک از مراجع قضایی داخل کشور محاکمه نشده] از ترانه‌های متشر شده این شاعران نمی‌تواند مصداق توهین به مقدسات باشد. حال آنکه این ترانه‌ها با هیچ تفسیری نه توهین‌آمیز به حساب می‌آیند نه حتی ارتباطی به حوزه مقدسات دارند. ممکن است از نظر برخی منطبق با عرف نباشد، اما همین از نظر تعدادی دیگر ممکن است منطبق با عرف باشد.”

او توضیح می‌دهد: “این احکام از نظر موازین حقوقی منطبق با اصول قانونی نیست و هیچ یک از اصول رسیدگی کیفری در آنها لحاظ نشده است.”

مهدی موسوی، در واکنش به این حکم در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشته است “هیچ کدام از جرم‌های انتسابی را قبول ندارد”

روز مطلع شده که آخرین جلسه دادگاه و تفهیم اتهام این افراد در روز ۳۱ شهریورماه سال ۹۴ برگزار شده، حال آنکه به گفته متهمان این پرونده، حکم آنها در اول تیرماه ۹۴ صادر شده است.

در صورت بسته‌شدن پرونده کیوان کریمی، فاطمه اختصاری و مهدی موسوی، احکام آنها یکی از سنگین‌ترین احکام مرتبط با فعالیت‌های فرهنگی در ایران خواهد بود.