دادگاه های دو دقیقه ای؛احکام چند ساله

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

دادگاه تجدید نظر، عبدالله رمضان زاده و شهاب طباطبایی را به 5 سال حبس محکوم کرد. عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت اصلاحات و عضو جبهه مشارکت از سوی دادگاه بدوی به 6 سال حبس تعزیری محکوم شده بود و دادگاه تجدید نظر این حکم را به 5 سال کاهش داده است. شهاب الدین طباطبایی، اما از سوی دادگاه بدوی به 5 سال حبس تعزیری محکوم شده بود که دادگاه تجدید نظر، عینا همین حکم را تایید کرده است.

همزمان، منابع خبری از صدور حکم سه سال زندان برای یکی از بازداشت شدگان گمنام وقایع بعد از انتخابات حکایت دارد. آبتین غفاری، هنرمند جوانی است که روز 21 بهمن و در پی مراجعه به دفتر پی گیری وزارت اطلاعات بازداشت شده و اکنون در بند 350 زندان اوین به سر می برد.

براساس گزارش سایت “تا آزادی زندانیان سبز”، در روز 28 اسفند خانواده آبتین غفاری به دادسرای مستقر در اوین احضار شده و در کمال ناباوری شاهد برگزاری دادگاه دو دقیقه ای و بدون وکیل فرزندشان بوده اند.

قاضی مقیسه در پایان دادگاه ضمن ابلاغ حکم سه سال حبس تعزیری، اعلام کرده است که فرصت تجدید نظر او از همان روز آغاز شده و با توجه به تعطیلات در واقع تنها دو روز برای تحدید نظر خواهی فرصت باقی مانده است.

 

رد اتهامات از سوی محمد نوری زاد

دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد نوری زاد پس از 107 روز بازداشت دیروز در حالی برگزار شد که زمان دادگاه، به وکیل این نویسنده و خانواده او ابلاغ نشده بود و او در غیاب وکیلش که در مسافرت به سر می برد از خود دفاع کرد.

توهین به رهبری و توهین به رئیس قوه قضائیه، اتهامات این نویسنده و فیلمساز هستند که  از سوی او رد شده اند.

خانواده آقای نوری زاد، پس از پایان دادگاه موفق به ملاقات با او شدند. آنها وضعیت روحی این نویسنده را بسیار عالی توصیف اما نسبت به وضعیت جسمانی او به شدت ابراز نگرانی کرده اند.

به گفته خانواده نوری زاد، این نویسنده از 90 روز پیش تاکنون هر روز روزه است. او برای حضور در یک برنامه تلویزیونی تحت فشار بوده اما حاضر به شرکت در چنین برنامه ای نشده است.

 

اتهام جاسوسی برای رابط ستاد موسوی

آرش سقر یکی از بازداشت شدگان وقایع بعد از انتخابات است که بعد از بازداشت از محل کار خود اخراج شده و اکنون در بند 209 زندان اوین با اتهام جاسوسی برای ترکمنستان روبرو است.

براساس گزارش سایت “تا آزادی زندانیان سبز”، آرش سقر اهل شهرستان گنبد کاووس و رابط ستاد میرحسین موسوی با اهل تسنن این منطقه بوده است. او اول آذر ماه بازداشت شده و به دلیل عدم همکاری با بازجویان همچنان در بازداشت به سر می برد.

 

حکم زندان برای فعالین سیاسی محلات

دادگاه انقلاب شهرستان محلات، چهار تن از فعالین سیاسی و حامیان جنبش سبز در این شهرستان را به حبس محکوم کرد.

به گزارش منابع خبری،  دادگاه انقلاب اسلامیِ محلات، مهدی یارمحمدی را به تحمل یک سال وشش ماه حبس تعزیری، رضا علیخانی (از فعالین ستاد میرحسین موسوی) را به ده ماه حبس تعلیقی به مدت پنج سال، حسام الدین علامی را به نه ماه حبس تعلیقی به مدت چهار سال و علی شهبازی را به شش ماه حبس تعلیقی به مدت سه سال محکوم کرد. اتهام فعالینِ فوق الذکر، “اتهام علیه امنیت ملی” اعلام شده بود.

محمد علی الهی، از فعالین جنبش در آن شهرستان، همچنان در زندان به سر می برد.

 

تولد بهاره هدایت در غیاب او

جمعی از فعالان مدنی و دانشجویی با حضور در منزل بهاره هدایت، سالروز تولد و ازدواج او را گرامی داشتند و خواهان آزادی وی شدند. در این دیدار که در منزل بهاره هدایت و با حضور همسرش، امین احمدیان برگزار شد، جمعی از فعالان سیاسی، روزنامه نگاران، اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر، فعالان  حقوق زنان، شورای مرکزی و عمومی تحکیم، سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت ) حضور داشتند.

وب سایت کلمه خبر داده که در این دیدار بهاره هدایت که در بند عمومی زنان زندان اوین به سر می برد طی تماس تلفنی با برخی از حاضران به گفت و گوی تلفنی پرداخت. در این مکالمه بهاره از روحیه بسیار خوبی برخوردار بود. گفتنی است بهاره هدایت عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و مسوول روابط عمومی این اتحادیه دانشجویی، شامگاه چهارشنبه ۹ دیماه بازداشت شد. در حال حاضر میلاد اسدی دیگر عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم نیز همچنان در بازداشت به سر می برد.

 

نامه فارغ التحصیلان مدارس فرهنگ به لاریجانی

جمعی از فارغ‌التحصیلان مدارس فرهنگ کشور با امضای نامه‌ای خطاب به جواد لاریجانی، رئیس قوه‌ قضائیه، خواستار آزادی هم‌مدرسه‌ای سابق خود، عبدالله یوسف‌زادگان، از دانشجویان نخبه‌ علوم انسانی کشور شده‌اند. پیش از این نیز ۱۷۰ تن از برگزیدگان المپیادی و دانشجویان برگزیده‌ی رشته‌های علوم انسانی با امضای نامه‌ای خطاب به ریاست قوه قضاییه خواستار آزادی وی شده بودند.

 متن این نامه به شرح زیر است:سال جدید در حالی آغاز شد که دوست و هم‌مدرسه‌ای پیشینِ ما در دبیرستان فرهنگ تهران، عبدالله یوسف‌زادگان، در واپسین روزهای اسفندماه به دلایلی نامعلوم بازداشت و روانه‌ی بازداشتگاهی در شهر مشهد شد. برای ما امضاکنندگان این نامه، خبر بازداشت او عجیب و غیرمنتظره بود زیرا از عبدالله چیزی جز سلامت نفس، نیک‌خواهی، صداقت و انسان‌دوستی در یاد نداریم. او در سال‌های تحصیل در دبیرستان به دلیل همین ویژگی‌های شخصیتی محبوب و مورد احترام دانش‌آموزان و معلمان مدرسه‌ای بود که زیر نظر معتمدان نظام جمهوری اسلامی و با هدایت دکتر غلامعلی حداد عادل اداره می‌شد. عبدالله یوسف‌زادگان در سال ۱۳۸۰ برنده‌ی مدال طلای المپیاد ادبی کشور شد و افتخاری برای آن دبیرستان آفرید. او در سال‌های بعد نیز از دانشجویان ممتاز حقوق در دانشگاه شهید بهشتی بود و به گواه استادان و دانشجویان، نمی‌توان در صداقت و علاقه‌ی او به فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی و آبادانی این سرزمین تردید داشت. تا آنجا که ما عبدالله یوسف‌زادگان را می‌شناسیم، می‌دانیم که او با قوانین کشور به گونه‌ای آشنا است که در جزئیات زندگی روزمره‌ی خود نیز آنها را پاس می‌دارد. ما می‌دانیم که فعالیت‌های شخصیِ اجتماعی و فرهنگی او به طور کامل در چارچوب قوانین و مقررات بوده و هدفی جز رشد آگاهی و تعالی فرهنگی نداشته است. ما می‌دانیم که منش اخلاقی او به گونه‌ای است که با افراد بسیاری با سلایق و علایق متنوع فکری و سیاسی آشنا و صمیمی بوده است.

ما می‌دانیم که محبوس کردن بی‌دلیل و بی‌توضیح جوانی نخبه چون عبدالله یوسف‌زادگان با سابقه‌ی درخشان دینی، اخلاقی و تحصیلی نمی‌تواند نشانی از عدالت قضایی در کشور باشد. از این رو، مجدانه خواستار آن‌ایم که با روشن‌شدن موارد اتهامی و تسریع در بررسی عادلانه‌ی آنها از رنج خانواده‌ی یوسف‌زادگان و آشنایان و دوستان نزدیک او کاسته شود، رنجی که بر اثر نبود عبدالله در ایام تحویل سال و حبس او در شهری دور از تهران مضاعف شده و در ابتدای سال نو آنها را تلخ‌کام کرده است.

 

نامه برادر محبوبه کرمی

محبوبه کرمی از اعضای کمپین یک میلیون امضاء که از 11 اسفند در بازداشت به سر می برد، به 209 منتقل شد. وی از سه شنبه گذشته با خانواده خود تماسی نداشته، این در حالی است که به نقل از زندانیان، محبوبه پیش از انتقال به 209 بیمار بوده و کاهش وزن شدید داشته است؛مسئله ای که  موجب نگرانی برادر وی شده است.
از طرف دیگر، انتظار می رفت محبوبه تا پیش از 19 فروردین، سالگرد فوت مادرش آزاد شود. سال گذشته نیز محبوبه تا هنگام فوت مادر خود در بازداشت بود. برادر وی نامه ای به دادستان تهران نوشته و دراین نامه خواهان آزادی محبوبه کرمی شده است.

متن نامه محسن کرمی به دادستان تهران چنین است: بیش از یکماه از بازداشت خواهرم محبوبه کرمی میگذرد. وی تمام این مدت، منجمله روزهای فرخنده نوروز را در سلول انفرادی بسر برده و هنوز اتهامش مشخص نگردیده است. در تنها ملاقاتی که با وی داشتم، اظهار داشت توسط یکی از بازجویان مورد بدرفتاری قرار گرفته و با ظرف بطری آب ضربات زیادی بر سرش زده اند.
جناب آقای دادستان وقتی در حوزه معارف نظری عنوان میکنیم که رواست از اندوه کنده شدن خلخال ازپای زنی یهودی بمیریم، آیا میتوانیم در عمل تا این حد متفاوت با آن رفتار کنیم.

‫چنانچه مستحضرید اخیرا دادسرائی در داخل زندان برقرار گردیده که دسترسی به پرونده و بازپرس دادسرای فوق نه فقط برای خانواده، بلکه برای وکیل ایشان نیز مقدور نیست. به همین دلیل، آقای هوشنگ پوربابائی بعنوان وکیل خواهرم تا به امروز موفق به ملاقات یا برقراری تماس با موکل خود نشده است.
جناب آقای دادستان محبوبه تنها دختر خانواده ایست که در آن پدر ومادر هردو بسختی بیمار بوده اند. مادر که به بیماری سرطان مبتلا بود سال گذشته در همین ایام نوروز در حالی فوت کرد که تنها دخترش بدلیل اینکه قصد انجام دیدوبازدید نوروزی با خانواده مرحومه زهرا بنی یعقوب را داشت بازداشت شده ودر کنارش نبود. پدر محبوبه نیزسالهاست از بیماری آلزایمر وپارکینسون بصورت همزمان رنج میبرد وتنها پرستار این پدر بیمار نیز محبوبه است.
اکنون می شنویم که محبوبه خود نیز در انفرادی نگه داشته می شود و بیمار است. خبر بیماری محبوبه در زندان ما را سخت نگران کرده وبا توجه به اینکه طی سال گذشته محبوبه دچار تالمات روحی شدید بوده وتحت مداوا قرار داشته، امیدوارم هر چه زودتر با مساعدت جنابعالی بیگناهی او ثابت واز زندان آزاد شود.