توسل دائم ایران به اعدام

نویسنده

گیوم دومنتی

مدافعین حقوق بشر در ایران با مشکلات بسیاری در زمینه مبارزه با حکم اعدام روبرو هستند و این بیشتر به دلیل عدم شفافیت در عملکرد حکومت اسلامی است.

آن چه مدافعین حقوق بشر را نگران کرده این است که در ایران مدام خبر از صدور حکم اعدام می رسد. حتی اگر تعداد محکومین به مرگ نسبت به سال 2002 کاهش یافته باشد [316 نفر در آن سال] ولی باز می توان دید که دستگاه قضایی ایران طی دو سال اخیر بیشتر به صدور حکم مرگ متوسل شده است. به نوشته عفو بین الملل 177 نفر در سال گذشته اعدام شدند که سال قبلش 113 تن بودند. فرانس پرس اعدام شدگان سال جاری را 137 نفر اعلام کرد.

کریم لاهیجی، رییس انجمن ایرانی دفاع از حقوق بشر وابسته به فدراسیون بین المللی حقوق بشر، به همراه جمعیت مدافعین حقوق بشر به ریاست شیرین عبادی و انجمن دفاع از حقوق زندانیان به ریاست عمادالدین باقی به شدت تلاش می کنند تا مجازات مرگ در ایران لغو شود.

با توجه به سه اعدام اخیر در منطقه ساری، تخمین زده می شود که 160 نفر در سال جاری اعدام شده باشند. کریم لاهیجی در این زمینه می گوید: “مشکل بتوان رقم دقیقی اعلام کرد، زیرا مسؤولین پس از انجام هر اعدام، اطلاعات خاصی نمی دهند.” او در ادامه می افزاید: “به علاوه، انگیزه برای انجام این اعدام ها به طور واضح تعریف نمی شود. قضات حرف از جنایت و جنایتکار می زنند، در حالی که اعمال انجام شده توسط مجرمین را به خوبی مشخص نمی کنند.”

کریم لاهیجی معتقد است که با افزایش تعداد اعدام ها، مسؤولین و مقامات حکومتی به دنبال “ارعاب” هستند تا بدین طریق بر قدرت و اختیارات خود مهر تأیید بزنند. او می گوید: “آنها می خواهند به جنبش ها و اعتراضاتی که جامعه ایران را به تکاپو واداشته خاتمه دهند.”

او همچنین اظهار تأسف می کنند که چرا حد فاصل بین تخلفات کیفری و مذهبی مشخص نیست. در ایران، زنانی که بدون ازدواج رابطه ای با مردان دارند همانند قاتلین مجازات می شوند.

از طرف دیگر، کریم لاهیجی خاطرنشان می کند: “مجلس ایران آیین نامه حقوق کودک را در سال 1994 تصویب کرده است. در متن آن هرگونه محکومیت به مرگ برای افراد زیر 18 سال ممنوع شده، در حالی که اکنون یک نوجوان 17 ساله که قتلی را در سن 14 سال و 10 ماهگی مرتکب شده، باید هر لحظه در انتظار اجرای حکم باشد.”

شیرین عبادی دفاع از چنین اشخاصی را برعهده گرفته و با مجازات های مرگی که برای افراد زیر 18 سال تعیین شده مبارزه می کند.

منبع: لاکروا، 22 اوت

مترجم: علی جواهری