زمان برخورد با ایران رسیده

نویسنده

» گزارشی از نشنال پست از برخوردهای جهانی

با وجود این که ایران به گروه های تروریستی در لبنان و غزه کمک می کند و درتلاش برای ساختن سلاح اتمی است، دنیا اقدام جالب توجهی نکرده است. به نظر می رسد بسیاری از رهبران جهان با بی ارداگی در مقابل پذیرش حکومت اسلامی بعنوان بزرگترین قدرت اتمی منطقه، تسلیم شده اند.

اما احتمال دارد که وضع تغییر کند، و این به لطف کسی نیست بجز رهبر ایران، آیت الله خامنه ای و رئیس جمهور دست نشانده اش محمود احمدی نژاد. آقای احمدی نژاد که ماه گذشته با  تقلب مجددا انتخاب شد، و اعراضات مردمی را با بی رحمی سرکوب کرد در خانه  با خشم فزاینده مردم مواجه است. درعین حال، این وقایع سابقه بد ایران را در زمینه حقوق بشر ثابت می کند یعنی وجود زندان های سری، شکنجه، اعدام نوجوانان، تجاوز به عنف و قتل مخالفان حکومت.

بعد از سه دهه که از انقلاب اسلامی می گذرد، حکومت سرمایه ها و ثروت کشوری را که زمانی تمدنی بزرگ بود، برباد داده است و حالا هم با تحریم های سیاسی و اقتصادی وبحران داخلی مواجه شده است که این از تاثیرش بر خارج از کشور، کم می کند.

دموکرات ها و جمهوریخواهان در کنگره آمریکا آماده اند تا با آرامش رژیم  را تشویق کنند تا دست از برنامه های اتمی اش بردارد یا با گفته وزیر امور خارجه این کشور، هیلاری کلینتون مواجه شود: “تحریم اقتصادی فلج کنند”.

بیش از دو سوم اعضای سنای امریکا و بیش از نیمی از مجلس نمایندگان از تحریم نفتی ایران حمایت می کنند. طبق تحقیقات بنیاد دفاع از دموکراسی در واشنگتن این عمل پاشنه آشیل حکومت ایران است که شدیدا وابسته به واردات بنزین است. این کار را شرکت های اروپایی برای ایران آسان می کنند، ویتول، ترافیگورا، توتال، گلنکور و شل و همچنین شرکت هندی رلیانس. شرکت های انگلیسی، آلمانی، نروژی و ژاپونی هم با پوشش حمل و نقل، این روند را بیمه می کنند.

بسیاری از این شرکت ها تجارت های پر سود در کانادا دارند. برد شرمن، عضو کنگره آمریکا، کانادا نقش مهمی دارد که در تحریم نفت تصفیه شده باید ایفا کند. شرمن معتقد است که کانادا باید شرکت هایی که نفت تصفیه شده به ایران می رسانند را در مقابل این انتخاب بگذارد که بین دیکتاتوری ایران و کانادای غنی از لحاظ انرژی، یکی را انتخاب کنند.

این اقدامات دیگر برای فشار آوردن به ایران برای متوقف کردن برنامه های خطرناک اتمی اش نیست، اگرچه موفق شدن در این برنامه ها این فرصت را به ملا ها می دهد تا از بین بردن اسرائیل را بیشتر مورد بررسی قرار بدهند. حالا موضوع درباره رعایت حقوق بشر درمورد زنان و کودکان ایران هم هست.

نازینین افشین جم، فعال حقوق بشری کانادایی، روز چهارشنبه  درباره خشونت دهشتبار رژیم و 160 نوجوان که در  انتظار اعدام هستند، صحبت کرد. در کمپین صلح، طارق فتاح، درباره تجاوز مکرر اعضای بسیج به دختران جوان قبل از اینکه اعدام بشوند صحبت کرد و گفت دلیل این کار این است طبق قانون اسلام آنها نمی توانند دختر باکره را بکشند.

اروین کاتلر، کارشناس بین المللی حقوق بشر در سخنرانی روز پنجشنبه اش درباره اینکه تنها نباید بر روی برنامه های اتمی ایران متمرکز شد بلکه باید به فشار های داخل ایران و کشتار ها هم توجه کرد. او همچنین از دولت کانادا خواست تا شرکت هایی که با ایران در زمینه تصفیه نفت همکاری می کنند، تحت فشار بگذارد تا بین بازار کانادا و ایران، یکی را انتخاب کنند.

آیا چنین تلاش هایی موثر است؟ باید باشد، بخصوص با بحران های اخیر ایران. اما حتی اگر با  شکست هم مواجه بشود، کوشش کردن برای یافتن روش های دیگر قبل از اقدامات نظامی، از نظر اخلاقی ارزشمند است. مارک دوبوویتز  معتقد است که هیچ کس نمی تواند بگوید که کشورهای مورد تهدید ایران راه حل های صلح آمیز را بکار نبسته اند.

سیاستمداران کانادایی باید در این مورد به همکاران آمریکایی شان بپیوندند. باراک اوباما که میزبان گروه 20 است و بطور قطع پرونده  ایران در آن بررسی خواهد شد، بنابر این ماه سپتامبر ماه مناسبی است برای طرح موضوع تحریم نفتی ایران. بعد از سال ها تزلزل، فرصت برخورد با رهبران ایران بدست آمده است.

منبع: نشنال پست