کنفرانس عراق، زیر سایه ایران و آمریکا

نویسنده

sharmolsheikh463.jpg

ایان بلک، شرم الشیخ

ایران و آمریکا بعد از اینکه وزرای امور خارجه شان موفق نشدند، همانطور که انتظارش می رفت در جریان کنفرانس بین المللی که به منظور حمایت از دولت عراق تشکیل شده بود ملاقات کنند، به شدت بر سر عراق و سلاح اتمی با یکدیگر برخورد کردند.

وزیر امور خارجه ایران، منوچهر متکی، که در مورد زمانبندی آمریکا برای خروج از عراق سووال می کرد، گفت: “آمریکا باید مسئولیت های مسائل ناشی از اشغال عراق را بپذیرد و نباید تقصیر ها را به گردن دیگران بیاندازد”.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، در عوض خاطرنشان کرد که لقب “محور شیطان” که در سال 2002 از سوی جورج بوش به ایران داده است، می تواند تغییر پیدا کند، اما این امر در صورتی ممکن است که تهران طبق درخواست سازمان ملل، دست از غنی سازی اورانیوم بردارد.

منوچهر متکی چیزی درباره اینکه چرا موفق به ملاقات با همتای آمریکایی اش در نشست شرم الشیخ نشد، ابراز نکرد. خانم رایس گفت: “موقعیت برای این ملاقات دست نداد”. وی با لبخند ادامه داد: “من آدمی نیستم که دنبال کسی بروم”.

شب پنجشنبه، وزیر امور خارجه ایران مهمانی شام میزبانان مصری را که باید روبروی خانم رایس می نشست، به بهانه اینکه ویولونیست زن لباس بیش از حد باز پوشیده بود، ترک کرد. شان مک کورمک، سخنگوی وزارت مور خارجه آمریکا گفت: “نمی دانم کدامیک از زن ها او را ترسانده بود، زن قرمز پوش یا وزیر امورخارجه آمریکا”. خانم رایس ملاقات کوتاهی با وزیر امورخارجه سوریه در مورد عراق انجام داد، اما مقامات مراقب بودند که کسی از این ملاقات عکس نگیرد.

آقای متکی هم خواستار آزادی پنج ایرانی که توسط نیرو های آمریکایی در اربیل در شمال عراق دستگیر شده اند، شد. وی گفت: “ما مسببین این اقدام نسنجیده و ماجراجویانه را مسوول عواقب کارشان می دانیم”.

حمله لفظی ایران به آمریکا، بر نشستی که در جلب حمایت کشورهای عرب سنی از نوری المالکی مانند عربستان سعودی و مصر که تلاش می کنند سنی ها را وارد سیاست بکنند و باعث شورش می شوند، سایه افکند.

آقای المالکی که برای غلبه بر فرقه گرایی اعراب تلاش می کرد، اصرار داشت که برقرار کردن آشتی ملی با سر دادن شعار های سیاسی، بدون داشتن دیدگاه استراتژیک، میسر نمی شود. وی به تغییرات برنامه ریزی شده برای پاکسازی اعضای رژیم صدام حسین و شکست در نوشتن قانون اساسی جدید عراق، که باعث شده است تا کشور های عرب از استیلای شیعیان راضی شوند، اشاره کرد.

اعراب و غربی ها به یک اندازه تردید دارند که دولت عراق بتواند تلاش بیشتری بکند. یک مقام رسمی خارجی گفت: “بزرگترین بار مسوولیت بر دوش دولت عراق است تا کلمات را به عمل تبدیل کنند”.

منبع: گاردین، 5 مه 2007