تازه چه خبر

نویسنده
رهیار شریف

دامنه تحریم ها به جشنواره ی موسیقی کشیده شد

کسی برای جلاد نمی نوازد…

ماجرای همراهی هنرمندان با جنبش مردمی ایران و تحریم های ادامه دار جشنواره های حکومتی، رفته رفته به سریالی تمام ناشدنی بدل می شود، تا مگر مسئولین به اصطلاح فرهنگی دولت کودتایی مشکلات عدم همراهی با مردم را بیش از پیش درک کنند.

تحریم هایی که از جایزه ی ادبی “ آل احمد ” آغاز شد و تا جشنواره ی فیلم فجر ادامه پیداکرد، این بار دامان جشنواره ی موسیقی فجر را گرفته تا در فاصله ای کمتر از ده روز به آغاز این جشنواره، مشکل حضور نیم بند گروه های شرکت کننده و عدم اعتبار در هیات داوری، به صورت جدی خاطر مدیران کودتایی وقت را به خود مشغول کند.

پس از عدم شرکت چهره های نامدار سینما در هیات داوری جشنواره ی فجر و بی اعتباری مطلق این جشنواره در محافل داخلی و بین المللی، این بار خبر آمده است که “ ارفع اطرایی ” پژوهشگر صاحب نام موسیقی ایران که سالها در تیم هیات داوری جشنواره ی موسیقی حضور داشته است، نیز از شرکت در بیست و پنجمین جشنواره ی موسیقی فجر، سرباز زده است.

این نوازنده سنتور در گفت و گو با خبرگزاری های داخلی، عنوان کرده است که بسیاری از کسانی که در جشنواره ی امسال حضور دارند از جمله ی شاگردان وی بوده‌اند اما عدم رعایت بسیاری مسائل که در شأن داوری جشنواره باشد، باعث شده تا وی قید حضور در جشنواره ی بیست و پنجم را بزند.

این مدرس موسیقی با اشاره به مسائل مختلفی چون اختصاص‌ندادن بلیت به داوران، به موقع پرداخت‌نشدن حق‌الزحمه داوری، دیر پرداخت شدن این مبلغ و عدم‌اختصاص وسیله ایاب و ذهاب برای داوران، همجنین تصریح کرد: ‌من از دور اول جشنواره حضور داشتم اما هیچگاه چنین برخوردی با من نشده بود. فکر می‌کنم با توجه به این شرایط حق دارم که داوری را قبول نکنم.

این مدرس و محقق موسیقی در حالی به هنرمندان تحریمی و مردمی ایران پیوسته است که مسئولان دولت کودتایی با گشاده دستی های فراوان در اجاره کردن سالن های پر زرق و برق، برآن بودند تا نقصان کیفی موجود را با افزایش تشریفات اجرایی جبران کنند. در همین زمینه، ستاد خبری جشنواره ی موسیقی اعلام کرده بود که سه سالن جدید به سالن های از پیش در نظر گرفته شده اضافه شده است تا مخاطبین در سراسر تهران بزرگ برای حضور در سالن های جشنواره مشکلی نداشته باشند. سایت رسمی جشنواره فجر، تالار وزارت کشور، سالن همایش‌های برج میلاد، فرهنگسرای نیاوران، تالار وحدت، سالن اندیشه، سالن سوره، فرهنگسرای ارسباران، پردیس ملت، سالن رودکی، خانه هنرمندان و تالار شهید سلیمانی را به عنوان میزبانان جشنواره ی بیست و پنجم معرفی کرده بود.

ستادخبری جشنواره موسیقی با اعلام اسامی سالن های میزبان همچنین گفته بود که مجموع بیش از 8500 صندلی به‌صورت روزانه میزبان مخاطبان این دوره از جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر خواهد بود. افزایش سالن های موسیقی در حالی به سوژه ی تبلیغاتی مسئولین کودتایی فرهنگ ایران بدل شده که بسیاری از گروه های موسیقی از خالی بودن سالن های موسیقی و حضور سفارشی مخاطبین گله کرده و به همین بهانه از شرکت در جشنواره سر باز زده اند. در همین زمینه، سرپرست گروه ژیوار که یکی از پرکارترین گروه های موسیقی طی سالها اخیر بوده است در گفت و گو با جراید داخلی به قیمت بیش از حد بلیت اشاره کرده و گفته است:

” در ایام جشنواره و در روزهای اجرا سالن همیشه خالی است و حتی بلیت‌های میهمان که به گروه تعلق می‌گیرد، یک روز قبل از اجرا تحویل داده می‌شود. ازطرفی وقتی که افراد برای تهیه بلیت تماس می‌گیرند به آنها پاسخ داده می‌شود که بلیت تمام شده است؛ چون بلیت‌ها را به ارگان‌ها و مسئولان می‌دهند و ازقضا آنها هیچوقت در این برنامه‌ها حاضر نمی‌شوند. “

گفتنی است، بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر از 7 تا 14 اسفندماه سال‌جاری به دبیری دکتر محمد علی خبری برگزار می‌شود.