قاتل امام جمعه یا زندانی عقیدتی؟

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» شش زندانی سلفی اعدام شدند

بر اساس گزارشهای حقوق بشری چند شهروند کرد متهم به عضویت در گروه “افراطی سلفی‌ها” که از دوسال پیش در حبس به سر می‌بردند، روز پنجشنبه، هفتم دی ماه در زندان قزل الحصار کرج اعدام شدند.

این افراد همگی در تیرماه سال ۹۰ از سوی شعبه‌ ۲۸ دادگاه انقلاب شهر تهران به ریاست قاضی مقیسه به اتهام عضویت در گروهای سلفی و مشارکت در ترور امام جمعه سنندج و ناآرامی‌های زنجیره‌ای سال ۸۹ در کردستان به اعدام محکوم شده بودند.

گروه‌های حقوق بشری اسامی این افراد را بهرام احمدی، اصغر رحیمی، بهنام رحیمی، محمد ظاهر بهمنی، کیوان زند کریمی، هوشیار محمدی اعلام کرده‌اند.

همزمان با صدور حکم این دسته از زندانیان، سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان اعلام کرد که این افراد بعد از بازداشت در زندان مرکزی سنندج نگهداری و پس از مدتی به زندان اوین تهران منتقل شدند و پس از صدور حکم به زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند.

آنزمان اجلال قوامی، روزنامه نگار ساکن سنندج و سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، گفت که تمامی این افراد عضو گروه سلفی‌ها هستند، اما خانواده‌های آن‌ها با توجه به اعتقادات خاصی که دارند از ارتباط با رسانه‌ها، نهادهای مدنی و حتی وکلا اجتناب می‌کنند.

با این حال یکشنبه، یک وکیل دادگستری و مطلع از این پرونده به روز گفت که پس از صدور حکم یک وکیل حرفه‌ای وکالت پرونده این افراد را به عهده گرفت، اما موفق به دفاع از موکلان خود نشد.

سایت مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران هم در این باره نوشته است اعدام شده گان فاقد وکیل تعیینی بوده و حکم آن‌ها در دیوان عالی کشور نیز تائید شده و در ماه‌های گذشته پرونده‌هایشان جهت اجرای حکم به دایره اجرای احکام زندان رجایی شهر کرج ابلاغ شده بود.

این سایت همچنین گزارش کرده که این افراد به اتهام “عضویت در گروهای سلفی و مشارکت در ترور” محاکمه شده‌اند.

بر اساس این گزارش، چهار متهم دیگر این پرونده نیز به نامهای حامد احمدی، کمال مولایی، جهانگیر دهقانی و جمشید دهقانی به “سلول انفرادی منتقل شده و در اعتصاب غذا بسر می‌برند”.

سلفی به گروهی از مسلمانان اهل سنت گفته می‌شود که تنها راه نجات مسلمانان را بازگشت به قوانین قرآن و سنت، طبق فهم “سلف صالح” می‌دانند. این گروه با هرگونه پیروی از شاخه‌های گوناگون دین و کیش‌گرایی مخالفند و معتقدند متن قرآن و سنت برای پیروانشان تأویل پذیر نیست و عین‌‌ همان اصول باید اجرا شود. انگیزه اصلی این گروه مذهبی، تشکیل حکومت اسلامی است.

این گروه از سلفی‌ها، در طول سالهای گذشته از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی متهم به دست داشتن در برخی از حوادث تروریستی کردستان بوده و یکی از مظنونین اصلی زنجیره ترور‌ها و سوءقصدهای سالهای گذشته شهر سنندج و دیگر شهرهای کردستان بوده‌اند.

ماموستا محمد شیخ‌الاسلام، نماینده کردستان در مجلس خبرگان رهبری که از جمله هدف‌های اصلی زنجیره ترور‌ها و سوءقصدهای کردستان در سال ۱۳۸۸ بود، در روز ۲۷ شهریور، هنگام خروج از منزل هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

در‌‌ همان سال سه سوءقصد تروریستی دیگر در مناطق کردنشین رخ داد. ماموستا برهان عالی، از روحانیان اهل سنت و امام جمعه موقت سنندج در محل سکونت خود کشته شد. در همین راستا دو قاضی شبعه چهار دادگاه انقلاب سنندج نیز در طول یک هفته مورد حمله افراد نا‌شناس قرار گرفتند که یکی از آنان جان سالم به‌در برد.

هر چند مقامات دستگاه قضایی در طول این چندسال سلفی‌ها را به عنوان یکی از مظنونین اصلی حوادث تروریستی کردستان معرفی کرده‌اند، اما تا کنون به صورت مشخص نگفته اند آن‌ها در کدام یک از حوادث نقش تعیین کننده داشته‌اند.

سلفی‌ها هیچگاه به صورت مستقیم مسوولیت حوادث چند سال گذشته کردستان را به عهده نگرفته‌اند.

سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان اما می‌گوید: “آن‌ها با ابزارهای جدید زندگی مدرن از قبیل اینترنت آشنایی ندارند و به همین خاطر تریبون خاصی برای پذیرفتن یا رد آن دسته از حوادثی که پای آن‌ها در میان است را ندارند.”

متوسط اعدام در ایران در سال ۲۰۱۱، بیش از دو نفر در روز بوده که جمهوری اسلامی را در مقام دومین اعدام کننده در جهان، پس از چین، قرار می‌دهد.