وضعیت مردم ایران غم انگیز است

نوشابه امیری
نوشابه امیری

» گفت و گوی روز با دختر ژاک شیراک:

ایرانیان مقیم فرانسه دیروز در ششمین روز تظاهرات خود در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در پاریس با مردم داخل کشور همزبان و خواستار ابطال انتخابات شدند. در این مراسم که با حضور جمع فراوانی از ایرانیان و فرانسویان برگزار شد،خانم آن دائو تراکسل،دختر ژاک شیراک، رئیس جمهور سابق فرانسه نیز حضور یافت و همراه با تظاهر  کنندگان به فارسی گفت:رای منو پس بده.

دختر خوانده چینی شیراک که به همراه همسرش در جمع ایرانیان حضور یافته بود در گفت و گو با روز اظهار داشت:من امروز برای مردم ایران به شدت غمگین هستم و متاسفم که دولت جمهوری اسلامی، باتظاهرات مسالمت آمیزمردم بدین گونه برخورد می کند؛ آن هم در حالیکه تظاهرات حق قانونی هر شهروندست؛و دموکراسی یعنی همین. از سوی دیگر رئیس جمهور برای این انتخاب می شود که خواست های مردم را نمایندگی کند نه اینکه آنها را تهدید کند.

خانم تراکسل سپس اتفاقاتی راکه در چند روزه اخیر در ایران افتاده،«وحشتناک» خواند و تاکید کرد که برای نشان دادن اعتراض خود به این وضعیت در جمع ایرانیان حاضر شده است.

وی در مورد موضع دولت نیکلا سارکوزی در ارتباط با حوادث اخیر ایران نیز گفت: البته این مسئله بسیار حساسی است ولی با این حال هم آقای سارکوزی و هم آقای کوشنر در مورد سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردم ایران موضع گرفته اند تا مردم ایران بدانند که در مبارزه خودبرای دموکراسی  تنها نیستند.

وی سپس به نقش زنان و جوانان در ایران امروز اشاره کرد و اظهار داشت:جوانان و زنان ایران بسیار شجاع هستند و ما نسبت به وضعیت آنان بسیار حساسیم.باید بگویم آنها امروز شرایط بسیار غمگینی دارند و طرفداان دموکراسی نباید همراهی با آنان را از یاد ببرند.

اما دختر ژاک شیراک تنها فرانسوی نبود که در جمع ایرانیان حاضر بود و همراه با آنان شعار می داد«رای منو پس بده»؛ بسیاری دیگر نیز بودند که از نقاط مختلف شهر خود را به میدان مقابل سفارت جمهوری اسلامی در پاریس رسانده بودند تا همدلی خود را با مردم ایران به نمایش بگذارند.یکی از این حاضران وقتی با سپاسگزاری برگزار کنندگان مراسم رو به روشد، در پاسخ گفت: ما باید از شما تشکر کنیم که برای دفاع از دموکراسی، این چنین بر پا خاسته اید؛ما در واقع با حضور در اینجا به دموکراسی احترام می گذاریم و شما امروز این کار را در شرایط بسیار سختی ، اما به خوبی انجام می دهید.

گردهمایی ایرانیان پاریس که رنگ سبز برآن سایه افکنده بود،به متروهای پاریس نیز کشیده شد و در پایان مراسم ، افراد زیادی در متروها دیده می شدند که سربند یا دست بند سبز داشتند.

برگزار کننده اصلی این مراسم که بیش از 6 روزست ادامه دارد جوانانی  هستند که در آغاز هر مراسم با خواندن «یاردبستانی من» مراسم را آغاز می کنند و با خواندن سرود «ای ایران» به پایان می رسانند.

یکی از برگزار کنندگان این مراسم می گوید:همکلاسی های ما در ایران باید بدانند که ما همراه آنان،رنج می کشیم و همراه همه آنها فریاد می زنیم:از رای من گذشته؛هموطنم رو کشته.