های های خندیدن دختر نفرین شده

نویسنده
نسرین تبریزی

» پشت ویترین/ تازه ترین آثار چاپی

صفحه پشت ویترین به معرفی کتاب های تازه انتشار چاپی در داخل و خارج از ایران اختصاص دارد. ناشران یا پدید اورندگانی که علاقمند به معرفی کتاب خود در این صفحه هستند، می توانند از هرکتاب دو نسخه به نشانی زیر بفرستند:

Rooz -PB 114 -Creteil , 94000 – France

 

آبی کوچولو، زرد کوچولو

لئو لیونی

ترجمه: غلامرضا امامی

ناشر: موسسه نشر شهر

قیمت: 5000 تومان

این کتاب که در ادامه انتشار داستان‌های لئو لیونی منتشر شده، با حس جانبخشی به رنگ‌ها حال و هوای تازه‌ای ایجاد کرده‌است

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:“این آبی کوچولوست، این‌جا خانه پدر و مادرش است.آبی کوچولو دوستان زیادی دارد. اما بهترین دوست او زرد کوچولوست.آن‌ها خیلی دلشان می خواهد قایم باشک بازی کنند…”

لئو لیونی نویسنده و تصویرگر مشهور جهانی، سال 1910 در ایتالیا متولد شد و تا کنون کتاب‌هایی نظیر، “سال پرکار”، “تخم مرغ عجیب”، “مال من” و “سفر کک و مک” از او به فارسی ترجمه شده‌است.

 

گزیده شعرهای هارولد پینتر

نویسنده: هارولد پینتر

مترجم: مجتبا پورمحسن

ناشر: هزاره سوم اندیشه

تعداد صفحات: 87 صفحه

شمارگان: 1000 قیمت

قیمت:6000 تومان

هارولد پینتر، نمایش نامه نویس، شاعر، فیلمنامه نویس، کارگردان و بازیگر انگلیسی در سال 1930 در هکنی، در شرق لندن متولد شد.

او از 12سالگی، نوشتن شعر را آغاز کرد و در سال های 1944 تا 1948 در مدرسه گرامر هکنی تحصیل کرد و در مدرسه، معلم درس انگلیسی، جوزف بیریرلی بر زندگی پینتر بسیار تاثیرگذار بود. او بود که پای هارولد پینتر را به نمایش باز کرد. اولین تجربه پینتر بازی در نقش رومئو در نمایش مکبث بود. اولی نمایشنامه پینتر با نام اتاق، در سال 1951 منتشر شد و پس از آن، نمایشنامه هایش مورد توجه قرار گرفتند. سبک خاص او در نمایشنامه نویسی، صفتی تحت عنوان “پینتری” را وارد زبان انگلیسی کرد. در عرصه سینما نیز می توان کارنامه پینتر را موفق دانست. او 27 فیلمنامه برای سینما و تلویزیون نوشت و به خاطر فیلمنامه های “زن سرگردان فرانسوی” و “خیانت” به ترتیب در سال های 1981 و 1983، کاندیدای دریافت جایزه اسکار شد.

پینتر اگرچه نوشتن شعر را از سال 1942 آغاز کرد، اما اولی بار سال 1950 شعری از او خارج از جنگ های ادبی مجله و در مجله شعر لندن منتشر شد. در کارنامه شعری پینتر، چند مجموعه شعر دیده می شود، “ناپیدا و شعرهای دیگر” و مجموعه شعر و نثرهای نوشته شده در سال های 1949 تا 1978 از جمله آثار شعری پینتر هستند. اما شاید مشهورترین مجموعه شعر پینتر “کتاب جنگ” بود که مشتمل بر هشت شعر و سخنرانی او درباره ارتباط هنر وسیاست نیز بود. پینتر در این شعرها به شدت به ایالات متحده و سیاست خارجی این کشور و مشخصا اشغال عراق اعتراض کرد.

شعرهای این مجموعه، گزیده ای از شعرهای پینتر همراه با اکثر شعرهای مجموعه “جنگ” است. یکی دو شعر از این مجموعه به لحاظ مضمونی شاید امکان انتشار در ایارن را ندارد. خطابه مشهور پینتر درباره هنر و سیاست و هم چنین متن گفت و گوی مجله پاریس ریویو با او نیز در این کتاب گنجانده شده است.

شعری از این دفتر را این جا می خوانید:

 

بمب ها

هیچ حرفی برای گفتن نیست

بمب ها، همه چیزی هستند که ما به جا گذاشته ایم

که خارج از سر ما منفجر می شوند

بمب ها، همه چیزی هستند که ما به جا گذاشته ایم

که باقیمانده خون ما را می مکد

بمب ها، همه چیزی هستند که ما به جا گذاشته ایم

که جمجمه سر ما را صیقل می دهند

 

 

اعترافات تکان‌دهنده یک ماما

نویسنده: دایان چمبرلین

مترجم: الهه صالحی

ناشر: افق دور

قیمت: 18500 تومان

تعداد صفحات:472 صفحه

شمارگان: 1100 نسخه

نسخه اصلی این کتاب با عنوان “The Midwife’s Confession” منتشر شده است؛ رمانی که نویسنده در آن با پیش کشیدن رازی در زندگی شخصیت‌هایش، از روابط خانوادگی و دوستی می‌نویسد. خلق شخصیت‌های باورپذیر یکی از مشخصه‌هایی است که اغلب منتقدان در تحسین این رمان به آن اشاره کرده‌اند. داستان از زاویه دید چندین شخصیت مختلف روایت شده و رفت و برگشت‌های زمانی بخشی از داستانند.

دایان چمبرلین، نویسنده آمریکایی در اغلب رمان‌هایش بر روابط انسانی تمرکز دارد و در بسیاری از مواقع درباره ارتباطات و پیچیدگی‌های روانشناختی اعضای یک خانواده می‌نویسد. از او تاکنون 24 رمان منتشر شده و “اعترافات تکان‌دهنده یک ماما” یکی از رمان‌های مشهور چمبرلین محسوب می‌شود.

در توضیح این کتاب آمده است: “آیا نامه‌ای که اجازه خواندنش را ندارید می‌خوانید؟ آیا تمایل دارید از رازی سر به مهر آگاه شوید؟ یا این‌که ترجیح می‌دهید اشتباه یک زن تا ابد پوشیده بماند؟ تارا و امرسون پس از خودکشی صمیمی‌ترین دوستشان، “نوئل” نامه‌ای ناتمام را در میان وسایل شخصی او پیدا می‌کنند. تارا و امرسون آن قدر به نوئل اعتماد داشتند که او را مامور به دنیا آوردن نوزادانشان کرده بودند. نوئل دوستی بسیار عزیز برای آن‌ها بود و خودکشی‌اش هر دوی آن‌ها را در بهت و اندوه فرو برد اما راز سر به مهرش زندگی آن‌ها را ویران کرد…”

 

به های های خندیدن

نویسنده: مرجان فولادوند

ناشر: قطره

قیمت: 4500 تومان

تعداد صفحات:84 صفحه

شمارگان: 1000 نسخه

تازه ترین اثر داستانی مرجان فولادوند در مجموعه داستانی است به نام “به های‌های خندیدن: چند سانحه‌ی کوتاه” که از جانب نشر قطره منتشر شده است.

روی جلد کتاب، تصویر مشهور هرولد لوید در شمایلی گرافیکی آمده است و این بار انگار در حال سقوط از تمدن ماشینی و شهرنشینی است.

“سرانجام”، “دلداری”، “دوست”، “نجات”، “تدبیر”، “فال”، “فراموشی”، “هراس”، “به های‌های خندیدن” و “بازی” از داستان‌های این مجموعه هستند.

در بخشی از این کتاب آمده است: “در را که باز کردم، نان و روزنامه را به دستم داد و گفت: باران می‌بارد. نان را لای روزنامه گذاشتم تا خیس نشود. نان را سر سفره گذاشتم و روزنامه را تا کردم. نشست. چای هر دوی‌مان را شیرین کرد و لبخند زد. گفت: خبرها را دیده‌ای؟ یک تکه نان در دهانم گذاشتم. تلخ بود. گفتم: نان را دیگر لای روزنامه نگذار مرتضا، تلخ می‌شود.”

 

دختر نفرین شده

نویسنده: فریبا کلهر

ناشر: ماموت

قیمت: 7000 تومان

تعداد صفحات: 158 صفحه

شمارگان: 2000 نسخه

رمان “دختر نفرین‌شده” چهارمین جلد از مجموعه “برای همه” نوشته‌ فریبا کلهر است که منتشر می‌شود.

از این نویسنده تاکنون رمان‌های “شوهر عزیز من” (چاپ 5)، “عاشقانه” (چاپ 2)، “قصه‌های یک‌دقیقه‌ای” (چاپ 2)، “سی‌سا سیاوش” (چاپ 2) و “پسران گل” (چاپ 2) در نشر آموت منتشر شده است.

او همچنین به زودی رمان‌های “شهر یخ‌های خیلی یخ” و “جزیره‌ افسونگران” را از این مجموعه‌ منتشر می‌کند.

در معرفی این کتاب عنوان شده است: “میانماه”، دختر روستایی، به “گلبانو”، زن زائو، دروغی می‌گوید. گلبانو او را نفرین می‌کند. میانماه دچار افسردگی می‌شود. پدرش او را به کوهستان می‌فرستد تا نزد عمویش زندگی کند. سیل روستا را می‌برد. میانماه و عمویش برمی‌گردند تا…

 

اندیشه های موسیقایی

نویسنده: شریف لطفی

ناشر: دیبایی

قیمت: 5000 تومان

تعداد صفحات: 104 صفحه

شمارگان: 2200 نسخه

آهنگساز براساس کدام “اندیشه های موسیقایی” به گزینش نامی برای اثر خود بوده و چه هدفی را از این نامگذاری دنبال می کند؟ و اگر تصمیم می گیرد اثرش عنوانی نداشته باشد، در حقیقت از چه چیزی چشم پوشی کرده است؟ اینکه در تاریخ موسیقی غرب به ویژه تا قبل از امپرسیونیست ها و سمبولیست ها، معدود آثار موسیقی نام خاص مطلق داشته اند و باخ، موتسارت، بتهوون و بسیاری دیگران به آسانی، با یک عدد! و با اشاره ای به فرم اثر، بسیاری از قطعاتشان را نامگذاری کرده اند و صدها اثر حتی بعد از آن دوران نیز به همین شیوه نامگذاری شده، ناشی از چه عواملی است و ریشه این نام ها و نامگذاری ها از کجا آب می خورد!؟ چه چیزی برای استراوینسکی به هنگام نامگذاری باله ای با عنوان “پرنده آتش”! مهم است که برای شوپن چندان اهمیتی ندارد؟ یا این هر دو در چه نکته ای در این خصوص اختلاف نظر بنیادی با هم دارند؟…

با دست گذاشتن بر خاستگاه های نام یک اثر “موسیقی”، ضمن پذیرفتن اینکه نامی که صاحب اثر برمی گزیند، می تواند شنود مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد، باید اذعان داشت که این اندیشه همواره صادق نبوده و در موارد بسیاری نیز نام یک اثرِ موسیقی، تأثیر خنثی دارد و نام، بیش از آنکه مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد، پاسخی است به آنچه در “ذهن و اندیشه موسیقایی صاحب اثر” وجود دارد. به عبارت دیگر با در نظر گرفتن دو خاستگاه یادشده، نام اثر و تأثیر آن، بیش و پیش از آنکه برای شنوندگان یک اثر موسیقی موضوعیت داشته باشد، گویای وجود ذهنیتی در صاحب اثر است که به وجود یک نام خاص منجر می شود…

 

عکاسی دیجیتال به زبان آدمیزاد

نویسنده: جولی آدرکینگ - سرگی تیماچف

مترجم: عطیه سادات میرخانی

ناشر: هیرمند

قیمت: 23000 تومان

تعداد صفحات: 400 صفحه

شمارگان: 200نسخه

چه دوربین کامپکت داشته باشید و چه SLR دیجیتال، این ویراست تمام رنگی جدید که از پرفروش ‌ترین نسخه‌ هاست پر است از نکته، توصیه و دیدگاه که در هیچ کتاب راهنمای دوربینی نمی ‌یابید.

استاد بزرگ عکاسی دیجیتال، جولی آدرکینگ اطلاعات جدید که به‌ طور مفصل به ‌روز شده، در موضوع ‌هایی که برای عکاسان تازه‌ کار نوشته شده به سبکی جذاب و دوست ‌داشتنی پیش روی شما می ‌گذارد.

نکته ‌هایی برای انتخاب بهترین ابزار عکاسی یاد می‌ گیرید، از ابزارهای تعبیه ‌شده‌ داخل دوربین بهترین استفاده را می‌ کنید، با فوکوس و نوردهی کار می‌ کنید و خلاصه مثل یک حرفه ‌ای عکس می‌ گیرید. اما به‌ هر حال اگر از پیش آرشیوی از عکس دارید، این کتاب راهنما چگونگی آپلود، ویرایش، سازمان‌دهی و به اشتراک ‌گذاری را یاد می ‌دهد.

توصیه‌ هایی برای افزودن به عمر باتری، بررسی صادقانه‌ خوبی ‌ها و بدی ‌های دوربین‌ های SLR دیجیتال، لغت‌نامه ‌ای مفید که همگی دست در دست هم می ‌خواهند شما بهترین عکاسی دیجیتال را تجربه کنید.

این کتاب به شما می ‌آموزد که چگونه برای گرفتن عکسی معمولی دوربین خود را تنظیم کنید، از حالت خودکار استفاده کنید، حالت‌ های معمول صحنه‌ پردازی را به کار برید و از همه‌ ابزارهای دوربین خود سر دربیاورید. چگونگی ویرایش عکس و از بین بردن ایرادهای معمول مانند نور کم و قرمزی چشم را توضیح می ‌دهد. روش‌های چاپ عکس در خانه یا عکاسی محل را نشان می ‌دهد و سپس گذاردن آن‌ ها در شبکه‌ های اجتماعی و ارسال آن‌ها را به موبایل می‌آموزد. درتنظیم عمق میدان، نوردهی و تعادل رنگ سفید کمک بزرگی می ‌کند.

 

عکاسی مستند

نویسنده: علی اکبر شیرژیان

ناشر: شورآفرین

قیمت: 15000 تومان

تعداد صفحات: 286 صفحه

شمارگان:1100 نسخه

 مولف کتاب در مقدمهٔ ابتدای کتاب می‌نویسد: “این کتاب معطوف به عکاسی مستند است و در آن تلاش می‌شود تصویری روشن از واقعیات عکاسی مستند در مقوله فراگیری، نقد و تحلیل ارائه شود. برگزاری کارگاه‌های عکاسی مستند و ارتباط مستقیم با عکاسان، نگارنده را به این مسئله رهنمون نمود که پراکندگی محتویات آموزشی، سد محکم در راه تبدیل محتوا به معناست. مطالب پراکنده به خاطر نداشتن فصل مشترک، ذهن را به “فرهنگ لغت” تبدیل می‌کند که علیرغم برخورداری کلمات از فقدان معنا رنج می‌برد و در راه بیان خاستگاه فکر دچار اشکال می‌گردد.“ 

تعریف عکاسی مستند، مجموعه عکس یا سری عکس، یافتن سبک و استایل شخصی، استثناها در عکاسی مستند، پرتره محیطی مستند، نوشتن پروپوزال، بیانیه هنرمند، تئوری واقعه-واقعیت، نقد و تحلیل عکاسی مستند و ژورنالیستی در ایران، تفاوت ورک‌شاپ و مسترکلاس، عکاسی مستند مردم‌نگاری، قوم‌نگاری و ایران‌شناسی از جملهٔ مباحثی است که در این کتاب مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. 

علی‌اکبر شیرژیان متولد ۱۳۶۰ در تهران است که به عکاسی مستند و خبری می‌پردازد. وی در سال ۲۰۰۹ به عنوان یکی از دوازده عکاس منتخب زیر ۳۰ سال جهان برای شرکت در ورک‌شاپ بنیاد ورلد‌پرس فتو در آمستردام انتخاب شده بود. 


جلد سازی ایرانیان؛ از سلجوقیان تا قاجار

نویسنده: مصطفی رستمی

ناشر: فرهنگستان هنر

قیمت: 35000 تومان

تعداد صفحات: 206 صفحه

شمارگان: 1500 نسخه

کتاب “جلدسازی ایرانیان” پنج فصل دارد که به ترتیب عبارتند از “تجلید و جایگاه آن در تمدن ایران”، “فن‌شناسی و تحولات ساختاری مواد و مصالح تجلید در تمدن ایران”، “نقش‌ها و طرح‌های تجلید در تمدن ایران”، ‌”گونه‌شناسی تجلید در تمدن ایران” و در نهایت “تاثیر جلدسازی ایرانیان بر تجلید دیگر تمدن‌ها”.

رستمی برای نگارش این کتاب به اکثر کشورهایی که در قدیم در قلمرو تمدن ایران بودند، مسافرت و از جلدهای قدیمی موجود در موزه‌های این کشورها عکسبرداری کرده است. او همچنین در ضمیمه این کتاب به ترتیب حروف الفبا، استادان هنر جلدسازی ایران در تاریخ مورد پژوهش‌اش، یعنی از دوره سلجوقیان تا حکومت قاجاریه را معرفی کرده است.

این کتاب مقدمه‌ای به قلم حبیب‌الله آیت‌اللهی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر و یکی از محققان و مترجمان پرکار تاریخ هنر و هنرهای سنتی ایران است. او در بخشی از این مقدمه با اشاره به نبود پژوهش جدی در هنر جلدسازی گفت: “به دلیل وجود سنت استاد و شاگردی در آموزش پیشه‌های مختلف هنر در ایران زمین، تاکنون کتاب و دست‌افزار جامع و کاملی درباره هنر کتاب‌سازی و کتاب آرایی و تجلید نوشته نشده است… به باور بنده کتاب حاضر تنها کتابی است که می‌تواند نیاز علاقه‌مندان به این هنر را برآورد.“