انتقاد روسیه از رفتار بچگانه ایران و غرب

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از وضعیت مذاکرات هسته‌ای ایران

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت ایران و غرب نباید “مثل بچه‌ها” رفتار کنند و باید بر سر مکان مذاکرات هسته‌ای ایران به توافق برسند.

لاوروف در یک کنفرانس خبری گفت: “به نظر ما اصل مذاکرات بسیار مهمتر از فضای هر شهر فرضی است. امیدواریم که عقل سلیم حکمفرما شود و رفتار بچه‌گانه پایان یابد.”

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه غرب را به این متهم کرد که می‌گوید ایران به خاطر انتخاب شهر مورد نظر برای مذاکرات وقت‌کشی می‌کند.

بیانات روز دوشنبه صالحی و لاوروف این را می‌رساند که پیشنهاد ایران مبنی بر انجام مذاکرات در قاهره به جایی نرسیده است.

صالحی همچنین ترکیه را به عنوان مکان مذاکرات پیشنهاد کرده است که سه دوره مذاکرات ایران با گروه 1+5 را برگزار کرده است.

غرب فهرست پیشنهادات خود را ارائه نداده است اما صالحی گفت قزاقستان، سوئیس و سوئد هم مورد بررسی قرار گرفته است.

قرار بود مذاکرات در ماه ژانویه برگزار شود اما حالا که تنها یک هفته به پایان ماه باقی مانده به نظر می‌رسد این مذاکرات با تاخیر روبرو شود.

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای در ماه ژوئن در مسکو به بن‌بست رسید و موجب تحریم‌های جدید علیه ایران شد که اقتصاد این کشور را تحت فشار شدیدی قرار داده است.

غرب خواستار آن است که ایران غنی‌سازی اورانیوم با درجه بالا را متوقف کند چراکه واشنگتن و دیگر قدرت‌های غربی بیم آن دارند که این اورانیوم تبدیل به مواد لازم برای سلاح هسته‌ای تبدیل شود.

ایران اصرار دارد که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و اشاره می‌کند که رهبر این کشور در سال 2005 ساخت سلاح هسته‌ای را حرام اعلام کرده است و می‌گوید قصد این کشور تولید انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز است.

رهبران ایران تنها راه نجات از فشار اقتصادی و احتمال حمله نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای خود را توافق با قدرت‌های بزرگ غربی می‌دانند.

منبع: واشنگتن پست - 28 ژانویه 2013