هاشمی‌رفسنجانی نامزد احتمالی ریاست خبرگان

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ادعای احمد خاتمی تکذیب شد

به فاصله یک روز پس از انتشار مصاحبه احمد خاتمی با شبکه العالم و سخنان او درباره تمایل نداشتن هاشمی‌رفسنجانی برای کاندیداتوری ریاست‌ مجلس خبرگان، سخنان وی تکذیب شد.

روزنامه جمهوری‌اسلامی، از رسانه‌های اصول گرای حامی هاشمی‌رفسنجانی، به نقل از “یک منبع نزدیک” به هاشمی‌رفسنجانی نوشت که رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی پیرامون کاندیداتوری احتمالی خود برای انتخابات ریاست خبرگان نوشت: “درصورتی که بعضی افراد که آنها را برای ریاست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد کاندیدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کاندیداتوری ریاست این مجلس اعلام خواهم کرد”.

خبر روزنامه جمهوری‌اسلامی توسط سایت رسمی هاشمی‌رفسنجانی نیز بازنشر شد. این مساله می‌تواند به معنای تایید چنین خبری از سوی دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تلقی شود.

این  نخستین بار است که پس از مرگ مهدوی‌کنی، اعلام می‌شود که هاشمی‌رفسنجانی نیز یکی از کاندیداهای ریاست بر این مجلس است.

احمد خاتمی، نایب‌رییس مجلس خبرگان، چند روز پیش در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العالم، وابسته به صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی، درباره کاندیداهای ریاست مجلس خبرگان گفته بود که هاشمی‌رفسنجانی “در برخی جلسات گفته اند که تمایلی به ریاست ندارند، الان نیز در فضای عمومی خبرگان اسم ایشان مطرح نیست”.

احمد خاتمی البته تاکید کرده بود که “سیاست‌مداران ما هر لحظه ممکن است تصمیم جدیدی بگیرند و اگر ایشان هم تصمیمی بگیرد، می‌شود یکی از کاندیداها و مجلس خبرگان رهبری مانند بقیه برای ایشان تصمیم می‌گیرد”.

با این حال این سخنان توسط “منبع نزدیک” به هاشمی‌رفسنجانی تکذیب شد. به گفته این منبع، رییس سابق مجلس خبرگان هرگز چنین مطلبی نگفته است.

هم‌زمان رضا سلیمانی، مدیرکل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام،  در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد، ضمن اشاره به اینکه تاکنون درباره مساله انتخابات ریاست مجلس خبرگان “نه بحثی مطرح شده و نه ما چیزی شنیدیم و نه آیت‌الله مطلبی فرمودند که در آن بحث انتخابات شده باشد”، گفت: “اگر ایشان بخواهد بیاید که کسی نمی‌تواند مانع ایشان شود. اگر این بحث الان رسانه‌ای شود برای زمینه‌سازی‌های سیاسی قبل از انتخابات است، وگرنه الان جای این بحث نیست”.

هاشمی‌رفسنجانی، عضو فعلی مجلس خبرگان، بین سال‌های ۸۶ تا ۹۱ رییس این مجلس بود. وی آن زمان و پس از حضور محمدرضا مهدوی‌کنی در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان و کاندیداتوری‌اش برای ریاست این مجلس، از سمت خود کنا‌ره‌‌گیری کرد.

اصول‌گرایان آن زمان به دلیل موضع‌گیری‌های هاشمی‌رفسنجانی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ و اعتراض‌های پس از آن، حضور وی در سمت ریاست مجلس خبرگان را نامناسب توصیف می‌کردند.

مجلس خبرگان براساس قانون اساسی دو وظیفه انتخاب و نظارت بر عمل‌کرد رهبر جمهوری‌اسلامی را به عهده دارد.

انتخابات ریاست مجلس خبرگان قرار است اسفندماه آتی و در جریان اجلاس بعدی این مجلس انجام شود. پیش از این و در پنج ماهی که محمدرضا مهدوی‌کنی، رییس مجلس خبرگان، در کما بود، اصول‌گرایان اجازه برگزاری انتخابات برای ریاست این مجلس را ندادند و هاشمی‌شاهرودی، نایب‌رییس اول، اداره جلسات را به عهده گرفت.

با توجه به بحث‌هایی که در ماه‌های گذشته از سوی برخی اصول‌گرایان درباره احتمال مشخص شدن جانشین آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، انجام شده و به خصوص پس از عمل جراحی او، حساسیت‌ها نسبت به انتخابات این مجلس و رییس آن افزایش یافت.