تلاش برای بمب‌گذاری در تهران، مشهد و قم

نویسنده
شیرین کریمی

» رئیس‌ مجمع تشخیص مصلحت خبر داد:

هفته‌ها پس از خبر بازداشت چند “تروریست” در استان‌های مختلف،‌ رئیس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی از تلاش برای بمب‌گذاری در سه شهر تهران، مشهد و قم خبر داد.

اکبر هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به “اشراف” وزارت اطلاعات به “اقدامات گروه‌های تروریستی”، گفت که “اخیرا سه نفر از شرق کشور وارد شده‌اند که قصد داشتند در نماز جمعه، حرم امام رضا و حرم حضرت معصومه بمب‌گذاری کنند”.
به گفته هاشمی برخی از اعضای این گروه‌ها بدون آن‌که مطلع باشند “با بمب‌های ساعتی برای گرفتن خبر و اطلاعات به میان جمعیت‌” فرستاده می‌شوند و آنها را “از دور منفجر می‌کنند”. او اضافه کرد که یکی از این سه تن را “برای توجیه عملیات در نماز جمعه آوردند، وقتی مردم را دید، گفته بود من که نیامدم مردم را بکشم، به من گفتند تو در آنجا نظامی‌ها را می‌کشی”.
پس از حمله‌های ماه گذشته به پاریس، گروه دولت اسلامی چند کشور ازجمله ایران‌ را تهدید به حمله و عملیات نظامی کرده بود. به همین دلیل از آن زمان تعداد ماموران انتظامی و یگان‌های ویژه در خیابان‌های تهران افزایش یافته؛ مساله‌ای که دلیل آن از سوی حسین ساجدی‌نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران “مانورهای ضد تروریستی و تمرین برای مقابله با تهدیدات احتمالی” عنوان شده بود. در این تمرین‌ها “نیروهای نامحسوس” و “تیم‌های چک و خنثی‌سازی بمب” حضور دارند.
هاشمی‌رفسنجانی البته توضیح بیشتری درباره سرنوشت این افراد،‌ تعداد، مکان و نحوه بازداشت آن‌ها نداده است. 
حدود دو هفته پیش نیز خبری درباره تخلیه متروی حقانی به علت بمب‌گذاری منتشر اما پس از چند ساعت تکذیب شد. این خبر ابتدا توسط ایرنا منتشر شد، اما این خبرگزاری پس از چند ساعت آن را از خروجی خود حذف کرد. پس از تکذیب این خبر برخی رسانه‌ها نوشته بودند که ممکن است دلیل این اتفاق “رزمایش نیروهای ناجا باشد که در سطح شهر و ایستگاه های مترو چند روزی است در حال رزمایش و به حالت آماده باش هستند”؛ مساله‌ای که توسط پلیس هم تایید شد. 
مسئولانی از نهادهای مختلف جمهوری‌اسلامی در ماه‌های اخیر از قصد گروه دولت اسلامی برای بمب‌گذاری در ایران خبر داده‌اند.
همچنین در ماه‌های گذشته چندین بار وزیر اطلاعات و دیگر مقام‌های مسئول، از بازداشت گروه‌های “تروریستی” در نقاط مختلف ایران خبر داده‌اند. حدود سه هفته پیش نیز بهمن ریحانی، فرمانده سپاه نبی اکرم کرمانشاه، گفته بود که تاکنون “تیم‌های بسیاری” از گروه دولت اسلامی “که از دو سال پیش تاکنون در این استان مشغول فعالیت بودند، توسط سپاه و وزارت اطلاعات دستگیر شده‌اند”.