مذاکره با ایران برای حل بحران عراق

نویسنده
وال استریت ژورنال

» گزارش وال‌استریت ژورنال در مورد موضع لندن

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا روز دوشنبه گفت، کشورش از ایران خواسته تا از نفوذش برای مشارکت بیشتر سنی‌ها در عراق استفاده کند و از ایران خواست تا خود نیز رفتارش را در منطقه تغییر دهد.

آقای هیگ به پارلمان بریتانیا گفت، ‌با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در مورد وضعیت عراق صحبت کرده است. جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه گفت، واشنگتن آماده گفتگو با ایران در مورد شورشیان سنی در عراق است. آقای کری احتمال همکاری نظامی با ایران را رد نکرد و احتمال توافق بی‌سابقه بین این دو کشور دشمن را بالا برد.

باراک اوباما روز جمعه عنوان کرد که این بحران تهدیدی برای منافع امنیت ملی آمریکا نیز هست، اما حمله را حتمی ندانست.

با این‌که در سال 2003 بریتانیا از حمله آمریکا به عراق حمایت کرده بود، دولت این کشور گفته است این بار دخالت نظامی نمی‌کند. آقای هیگ گفت،‌ نیروهای عراقی مسئول وضعیت امنیت بوده‌اند و از گروه‌های سیاسی مختلف در عراق و منطقه خواست تا با هم علیه تهدید افراطیون همکاری کنند.

وی گفت: “یکی از چیزهایی که به آقای ظریف گفتم این بود که این به نفع خود ایران است که برای مشارکت بیشتر سنی‌ها در عراق فشار بیاورد. این تهدیدها منافع تمام کشورهای خاورمیانه را به خطر انداخته است و مهم است این کشورها تلاش‌های خود را بیشتر کنند و ما نیز باید از دیپلماسی خود برای تقویت آن استفاده کنیم.”

گفتگوهای ظریف و هیگ نشان می‌دهد که دو کشور در جهت عادی‌سازی روابط گام برمی‌دارند. ایران و بریتانیا در سال‌های اخیر پس از حمله تندروها به سفارت این کشور در تهران در سال 2011 روابط خوبی نداشته‌اند. بریتانیا دیپلمات‌های ایران را اخراج کرد. اما سال گذشته پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری، راه برای بهبود روابط باز شد.

آقای هیگ گفت: “در عین این‌که همکاری با ایران درست است، که همین کار را هم داریم می‌کنیم،‌ اما اگر ایران خواستار ثبات در منطقه باشد باید سیاست‌های خود را تغییر دهد. آنها از فرقه‌گرایی و تروریسم حمایت می‌کنند. این سیاست باید تغییر کند چون در سراسر خاورمیانه جدایی ایجاد می‌کند.”

آقای ظریف روز دوشنبه برای ادامه مذاکرات هسته‌ای به وین رفت.

آمریکا و ایران در روزهای اخیر هردو تعهد خود به فراهم کردن حمایت نظامی علیه نیروهای داعش (دولت اسلامی عراق و شام) را در صورت درخواست دولت عراق ابراز کرده‌اند. آقای هیگ گفته است که بریتانیا متمرکز بر کمک‌های بشردوستانه در عراق خواهد بود و همچنین مهارت‌های ضدتروریسم را در اختیار قرار می‌دهد، اما جزئیات بیشتری درباره مورد اخیر عنوان نکرد.

آقای هیگ روز دوشنبه به رادیو بی‌بی‌سی گفت:‌ “ما در این شرایط برنامه‌ای برای دخالت نظامی نداریم. آمریکا احتمالا امکانات و توانایی‌های بیشتری برای دخالت نظامی نسبت به بریتانیا دارد، اما تاکید می‌کنم امنیت عراق و رهبری سیاسی در این شرایط اهمیت بسیاری دارد.”

آقای هیگ گفت،‌ حدود  400 نفر بریتانیایی و مرتبط با بریتانیا در سوریه می‌جنگند که اگر به کشور بازگردند می‌توانند خطر ایجاد کنند. وی گفت “برخی از این‌ها احتمالا در کنار داعش می‌جنگند.”

جیمز بروکنشایر، وزیر امنیت و مهاجرت بریتانیا گفته است: “ما می‌خواهیم این پیام قاطع را بفرستیم که فعالیت تروریستی در هر جا که رخ بدهد قابل تحمل نیست”.

منبع: وال‌استریت‌ژورنال - 17 ژوئن