نگرانی برای سلامت خانم رهنورد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» حجاریان: اخباری که تصورش سخت است

با گذشت نزدیک به یک سال از حصر رهبران جنبش سبز٬ سایت کلمه - نزدیک به میرحسین موسوی - با انتشار گزارشی٬ نسبت به اوضاع جسمانی زهرا رهنورد٬ همسر میرحسین موسوی ابراز نگرانی کرده است.

این سایت در گزارش خود نوشته است که زهرا رهنورد در معدود دیدارهای اخیر٬ دچار “کاهش وزن مشهود٬ لرزش دست و حالت رنجور” بوده که همین مساله “خانواده را دچار بهت و نگرانی جدی در مورد سلامت غذایی و خطرات دارویی آنها یا تهیه سناریویی بدخواهانه درمورد آنان” کرده است.

سایت کلمه توضیح بیشتری درباره “سناریویی بدخواهانه” درباره موسوی و رهنورد نداده است.

پیش از این فرزند مهدی کروبی از نگرانی‌ها پیرامون وضعیت دو رهبر جنبش سبز سخن گفته و از جمله به واردات قرص‌های مخصوصی از روسیه اشاره کرده بود که می‌تواند برای سلامتی این دو مضر باشد.

 این گزارش در حالی منتشر می‌شود که طی ماه‌های گذشته رسانه‌های نزدیک به احمدی‌نژاد و رحیم‌مشایی چندین بار خبر از وخامت اوضاع جسمی و بیماری‌های سخت میرحسین موسوی و مهدی کروبی خبر داده بودند.

حتی یکی از این سایت‌ها چندی پیش اعلام کرده بود که موسوی از دو سال پیش مبتلا به سرطان خون شده و پزشکان ازوی قطع امید کرده‌اند.

فاطمه کروبی نیز تاکنون چندین بارنسبت به وضعیت سلامتی همسر خود ابراز نگرانی کرده است. وی پس از رهایی از حصر، در نامه‌ای خطاب به صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، به تشریح وضعیت مهدی کروبی پرداخته و با اشاره با این مساله که “ساواک نیز با مهدی کروبی چنین رفتاری نکرده بود”٬ شرایط حبس کروبی را “دشوار‌تر از سلول انفرادی” دانسته بود.

وی در نامه خود آورده بود: “آقای کروبی طی ۲۱۰ روز گذشته از حقوق اولیه یک زندانی نظیر حق دسترسی به کتاب، روزنامه، تلفن، ملاقات منظم، هواخوری و … برخوردار نبوده است.”

فاطمه کروبی وضعیت جسمی همسر خود را بر اثر این فشار “در خطر” توصیف کرده و خواستار “معاینه ایشان توسط پزشکان مستقل و مورد اعتماد خانواده” شده بود.

وی چندی پیش نیز با اشاره به برخی ساخت‌وسازها در محل حبس جدید کروبی٬ نگرانی خود را از خراب شدن ساختمان محل سکونت مهدی کروبی اعلام کرده بود.

این هشدارها باعث آن شد که کروبی در دیداری با اعضای خانواده خود٬ خبر از معاینه خود توسط یک تیم پزشکی دهد. این معاینات پس از آن انجام شد که مجتبی واحدی، مشاور کروبی، در گفت‌وگویی خبر از ناراحتی قلبی وی داده و مقامات امنیتی را متهم کرد که اجازه مصرف دارو را به وی نمی‌دهند.

این وضعیت باعث آن شده بود که انجمن اسلامی جامعه پزشکی اوایل تابستان امسال از وضعیت سلامت رهبران جنبش سبز ابراز نگرانی کرده و خواستار معاینه میرحسین موسوی و مهدی کروبی توسط پزشکان مستقل شود، درخواستی که هیچگاه اجابت نشد.

سعید حجاریان٬ از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت نیز چندی پیش با انتشار یادداشتی از شایعاتی که پیرامون سلامتی میرحسین موسوی و مهدی کروبی وجود داشت ابراز نگرانی کرده و آن‌ها را اخبار تلخی دانسته بود که حتی تصور آن‌ها نیز سخت است.

این اخبار در حالی منتشر می‌شود که وضعیت مهدی کروبی و میرحسین موسوی٬ در ماه‌های گذشته بدتر شده است. بعد از دیدار میرحسین موسوی و همسرش در شهریور ماه با فرزندان خود٬ به مدت بیش از سه ماه کلیه ارتباطات به طور صددرصد با خانواده قطع شده بود.

سایت کلمه اکنون اعلام کرده است که در هفته های اخیر به دلایلی مبهم و نگران کننده مجددا کلیه ارتباطات بسیار محدود و کم شمار باز هم بطور کامل قطع شده و ماموران از هرگونه ملاقات یا ارتباط تلفنی یا رسیدن هر خبری جلوگیری می کنند.

این سایت نوشته است: “برخلاف اطلاعات داده شده در برخی رسانه ها تابه حال دیداری با دختران به صورت جمعی، یا درخانه پدری صورت نگرفته و همین چند ملاقات پراکنده ی انگشت شمار علاوه براینکه که در مکانی خارج از محل نگهداری این دو شخصیت بوده است، هیچ یک نتوانسته موجب آسایش و آرامش خاطر نسبی فرزندان گردد. بلکه دیدن شرایط تلخ آنها و نیز نحوه برخورد ماموران افزایش نگرانی فرزندان را به همراه داشته است”.