پشت ویترین

نویسنده

معرفی تازه ترین آثار منتشر شده در ایران

 

“دیوانه وار” در “طرف خانه سوان”

نویسنده: مارسل پروست

مترجم: مهدی سحابی

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: 600

سال انتشار: 1391 - دوره چاپ: 11

طرف خانه سوان کتاب اول از مجموعه هشت کتابی است که رمان در جستجوی زمان از دست رفته را می سازد.

گذشته از خطوط کلی داستانی که این کتابها را به هم می پیوندد هر کدام از هشت کتاب از بسیاری دیدگاهها در خود کامل و مستقل اند در واقع آنچه داستان نامیده می شود تنها رشته ای است برای به هم پیوستن لحظه هایی که هر کدام به تنهایی از مکان ها و شخصیت های اصلی کتاب اند کتابی سترگ که بس بیش از آن که توصیف کننده حالتهای بیرونی باشد ژرفاهای درونی را می پوید و می کاود.

از همین روست که اغلب درباره اثر پروست گفته می شود که می توان آن را از هر صفحه ای که باشد آغاز کرد ویا گهگاه چند صفحه ای از هر کجای آن را خواند و از ژرفا و گستره اندیشه نویسنده و ظرافت و حساسیت هنرش که جستجو را یکی از بزرگترین آثار ادبیات معاصر جهان می کند لذت برد.

 

یک درخت، یک صخره، یک ابر

نویسنده: ادگار آلن پو - ویرجینیا وولف - جیمز جویس - فرانتس کافکا

مترجم: حسن افشار

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: 822

سال انتشار: 1391 - دوره چاپ: 7

ویرایش اول این کتاب با نام همه چیز و هیچ چیز در سال 1376 منتشر شد و در ویرایش دوم دوازده داستان، که در چاپ نخست نیامده بودند به کتاب افزوده شدند.

در متن برخی از داستانها نیز افزایشهایی انجام شد. داستانهای گرد آمده در این مجموعه، کم و بیش دو قرن تاریخچه داستان کوتاه را- با آغاز از شنل گوگول- در برمی گیرند.

گرچه گزینش در میان شاهکار های فراوانی که در این دو سده آفریده شده اند دشوار است و به ناچار برخی از اثار برجسته بیرون می مانند، باز هم دو ملاک اصلی گزینش داستانها رعایت شده است :

هر یک از داستانها ی دستاوردی بر جسته به عنوان یک اثر هنری است؛ و گذشته از این هر داستان حادثه ای مهم در تکامل تاریخی داستان کوتاه شمرده می شود به این ترتیب نمونه هایی گرد آمده اند که به راستی نماینده نوعی ادبی داستان کوتاه هستند و در کنار مقدمه و افزوده هایی که برای داستانها نوشته شده برای داستان نویسان و خوانند گان و دوستداران داستان مفید و کار ساز می توانند بود.

پیشگفتار بلند کتاب بیشتر اطلاعات فنی لازم را به دست می دهد و اثر هر نویسنده با پیشگفتاری کوتاه همراه است که همراه معرفی او، به تخلیل و ارزیابی اثر می پردازند.

 

سخن عاشق

نویسنده: رولان بارت

مترجم: پیام یزدانجو

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: 310

سال انتشار: 1391 - دوره چاپ: 6

“سخن عاشق سخنی از فرط تنهایی است. این سخن شاید برزبان هزاران تن جاری باشد، اما هیچکس بقای آن را تضمین نکرده ؛ این سخنی است که زبان های پیرامون ما آن را یکسر وا نهاده اند : سخنی نه تنها گسسته از قدرت، که همچنین گسسته از سازوکارهای آن ( علوم، فنون، و هنرها )”

 

 

مهرجویی ؛ کارنامه چهل ساله

نویسنده: داریوش مهرجویی - مانی حقیقی

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: 351

سال انتشار: 1392 - دوره چاپ: 1

کتاب ؛ حاوی نکات جالب و خواندنی، از زندگی و آثار این فیلمساز نام آشناست؛ از الماس ۳۳ تا سنتوری. کتاب همان قدر درباره ی وجوه سینمایی و هنری کارنامه ی مهرجویی است، که به شکلی غیر مستقیم، راوی نزدیک به پنج دهه شرایط فرهنگی این سرزمین، و خاطرات و خطرات فیلم ساختن در آن است.

این کتاب در ۹ فصل درباره ساخت آثاری چون الماس ۳۳، گاو، آقای‌ هالو، پستچی، دایره مینا، مدرسه‌ای که می‌رفتیم، الموت، سفر به سرزمین آرتور رمبو، اجاره‌نشین‌ها، شیرک، هامون، بانو، سارا، پری، درخت گلابی، دختر دایی گمشده، میکس، بمانی، مهمان مامان و سنتوری پرداخته است.

بخش عمده‌ای از این گفتگو در تابستان ۸۵ انجام شد، هنگامی که داریوش مهرجویی در مراحل پایان ساخت سنتوری بود. هدف اصلی ما از این گفتگو، ساختن فیلمی درباره زندگی و فیلم‌های مهرجویی، فیلمی که با تاخیر چند ساله، سرانجام در سال ۱۳۹۰ به پایان رسید و تحت عنوان “مهرجویی: کارنامه چهل ساله” آماده نمایش شد.

 

 

رومن رولان

نویسنده: اشتفان تسوایگ (زوایک)

مترجم: محمد مجلسی

ناشر: دنیای نو

تعداد صفحه: 335

سال انتشار: 1392 - دوره چاپ: 1

در اروپا و آمریکا نوشتن زندگینامه به صورت یک سبک ادبی خاص درآمده و کتاب فوق یکی از موفق ترین زندگینامه هایی است که نویسنده بزرگ اتریشی آن را به رشته تحریر در آورده است

رومن رولان انسان صلح دوستی بود. او به دعوت ماکسیم گورکی در سال به شوروی رفت و با استالین ملاقات داشت. علی‌رغم تمایل به اندیشه‌های مارکس، علیه استالین و حکومت شوروی مقالات متعددی انتشار داد. در ۱۹۱۴ م. به سویس رفت و ۲۳ سال از عمر خود را در آنجا گذراند. در همان جا با مهاتما گاندی آشنا شد.

…پیش از دیدارتان، سالیان متمادی به شما به عنوان هنرمند و پیام‌آور عشق به انسان‌ها ارج می‌نهاده‌ام. خود نیز همیشه جانبدار عشق به هم‌نوع بوده‌ام. البته نه به دلایل احساسی یا آرمان‌گرایانه، بلکه به دلایل معقولانه و اقتصادی: در مواجهه با سائق‌های غریزی و جهان، به گونه‌ای که اکنون هست، ناگزیر عشق را به عنوان حافظ نوع بشر در مقابل تکنولوژی اجتناب‌ناپذیر می‌دانم.

زیگموند فروید در نامه ای به رومن رولان

 

 

ژانرهای سینمایی؛ از شمایل شناسی تا ایدئولوژی

نویسنده: بری کیت گرانت

مترجم: شیوا مقانلو

ناشر: بیدگل

تعداد صفحه: 167

سال انتشار: 1392 - دوره چاپ: 1

فیلم‌های ژانری به زبان ساده، فیلم‌های تجاری بلندی‌اند که از راه تکرار و تنوع بخشی، داستان‌هایی آشنا را با شخصیت‌هایی آشنا و در موقعیت‌هایی آشنا تعریف می‌کنند. سینمای مردم پسند اغلب از فیلم‌های ژانری تشکیل شده است؛ همان نوع فیلم‌هایی که بیشترمان تماشا می‌کنیم، چه در سالن‌های سینما و چه در منزل بر روی دی وی دی و نوارهای ویدیویی. فیلم‌های ژانری در طول تاریخ سینما بدنه اصلی کنش فیلمسازی را تشکیل داده‌اند، چه در هالیوود و چه در سینماهای ملی سراسر جهان.

 

عرفان و رندی در شعر حافظ

نویسنده: داریوش آشوری

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: 402

سال انتشار: 1391 - دوره چاپ: 10

کتاب هستی شناسی حافظ نخستین بار در سال 1377 منتشر شده و از آنجا که با دیدگاهی نو و با اتکا به مفهوم ها و روشهای علوم انسانی جدید به کند و کاو در اندیشه و جهان بینی خواجه شیراز میپرداخت در میان حافظ دوستان و حافظ پژوهان باز تابی گسترده و چشمگیر داشت و بحثهای بسیار بر انگیخت.

کتاب حاضر همان کتاب است اما همان دید گاه و درو نمایه را درپرتو مطالعه و پژوهش و تامل و اندیشه بیشتر، با استدلالی پرورده تر و پخته تر و کاملتر عرضه میکند هدف اصلی این پژوهش نشان دادن پیوند و درهم تنیدگی عرفان و رندی در شعر حافظ و شناختن آن منطق درونی هدایت کننده ای است که تمامی نمادها و مفهومها و تعبیرهای گوناگون و پر معنای او را یگانگی میبخشد و به کمک آن می توان جهان معنا و اندیشه حافظ را باز یافت و باز ساخت.

 

 

دیوانه وار

نویسنده: کریستیان بوبن

مترجم: مهوش قدیمی

ناشر: آشیان

تعداد صفحه: 160

سال انتشار: 1391 - دوره چاپ: 6

در زندگی هایمان باید زندگی دو گانه ای داشته باشیم و در قلبهایمان خونی دوگانه، شادی همراه با رنج، خنده همراه با اندوه، مثل دو اسبی که به یک ارابه بسته شده اند و هر یک دیوانه وار ارابه را به سوی خود می کشند.

پس در جاده ای برفی سوار کاروانی هستیم که در جستجو رده پایی، در جستجو اندیشه ای سلیم، پیش می تازیم و زیبایی، گاه مانند شاخه ای فرود آمده بر چهره مان سیلی میزند و زیبایی، گاه مانند گرگی افسانه ای به ما یورش می برد و گلویمان را پاره می کند.