آمریکا در فکرادامه تسلیح عربستان سعودی

نویسنده

دیوید کلاود

دولت بوش خود را آماده می کند از کنگره بخواهدبا فروش مجموعه ای از پیشرفته ترین سلاح ها به ارزش 20 میلیارد دلار به عربستان سعودی موفقت کند. این در حالی است که برخی مقامات آمریکایی معتقدند سعودی ها نقش غیر سازنده ای در عراق بازی می کنند.

سلاح های یاد شده که قرار است طی ده سال به عربستان فروخته شود شامل موشک هدایت شونده توسط ماهواره، هواپیمای جنگنده و ناوگان جدید دریایی است. این مجموعه اسرائیل و حامیان آن را درکنگره آمریکا نگران کرده است.

مقامات بلند پایه آمریکا گفتند این نگرانی تا حدی حل شده است چرا که آمریکا قول مجموعه سلاح مشابهی را به ارزش 30 میلیارد دلار طی ده سال آینده به اسرائیل داده است.

در مذاکرات انجام شده در این زمینه هیچ گونه تضمینی برای حمایت بیشتر عربستان سعودی از نیرو های آمریکا در عراق از این کشور خواسته نشده است.

مقامات آمریکایی گفتند بخشی از برنامه تجهیز عربستان سعودی در خلیج فارس مساله ایستادگی در برابر ایران است. واشنگتن با این حرکت نشان می دهد که فارغ از چیزی که در عراق اتفاق می افتد آمریکا همچنان به متحدان عرب خود در منطقه کمک می کند.

گفته می شود کوندلیزا رایس وزیرخارجه آمریکا و رابرت گیتز، وزیر دفاع این کشور هفته آینده از عربستان سعودی دیدن خواهند کرد و سعی خواهند کرد سعودی ها را متقاعد سازند از دولت شیعه عراق حمایت بیشتری کند.

یک مقام آمریکایی گفت آمریکا سعی داردبرای کشورهای خلیج روشن سازد که درگیر شدن کشور های سنی منطقه در خشونت های عراق به معنی “فدا کردن آینده” است.

گذشته از عربستان سعودی، کشور های بحرین، کویت، عمان، قطر و امارات متحده عربی نیز قرار است تجهیزات و سلاح های مشابهی دریافت کنند.

منبع : بوستون گلوب 28 ژوئیه 2007