استعفا از خبرگان به خاطر گفتگو با جنتی

نویسنده
فیروزه متین

» هاشمی تاثیرگذارترین عضو خبرگان

نشست دوره ای مجلس خبرگان رهبری در حالی در تهران پایان یافت که پس از دور از پایان نشست، جوان ترین عضو این مجلس در گفت و گویی فاش کرد که به دلیل یک “دیالوگ” با احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و از اعضای این مجلس از سمت خود استعفاء کرده است.

استعفای این عضو خبرگان در حالی در رسانه ها بازتاب یافته که اخبار مربوط به تحولات درونی مجلس خبرگان معمولا محرمانه باقی می ماند، اما اکنون با بالا گرفتن بحث ها درباره آینده این مجلس، این استعفاء نیز رسانه ای شده است.

بر اساس این گزارش، حسن نمازی نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری دیروز در یک گفت و گو دلیل استعفایش از نمایندگی این مجلس را گفتگویی بین خود و آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان عنوان کرده، حال آنکه رسانه های اصولگرا مدعی شده بودند که این استعفاء به دلیل ناتوانی در اجرای وظایف نمایندگی بوده است.

بنا به گزارش ایرنا، حسن نمازی گفته است: “حال که موضوع استعفایم رسانه ای شده مجبورم توضیحاتی را ارایه کنم اما اجازه دهید از بیان و انتشار صحبت های آیت الله احمد جنتی دبیرشورای نگهبان صرف نظر کنم خصوصا اینکه توصیه بزرگان نیز همین بود. قصه این بود که سه شنبه هفته گذشته بعد از ضیافت شام رییس محترم مجلس خبرگان و همچنین صبح چهارشنبه قبل از آغاز روز دوم هجدهمین اجلاس خبرگان رهبری، مکالمه ای بین من و آیت الله جنتی صورت گرفت که همانجا تصمیم به استعفا گرفتم تا مجلس قضاوت کند؛ بنابراین استعفای خود را براساس آیین نامه داخلی حدود ساعت ۱۰ صبح همان روز تقدیم هیات رییسه کردم تا مجلس جهت بررسی آن وقت کافی داشته باشد. اعضای هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری استعفای من را خواندند اما آن را اعلام وصول نکردند و بعد در جلسه ای با حضور اعضای هیات رییسه، آیت الله جنتی و چند نفر از اعضای خبرگان که البته من در آن جلسه نبودم موضوع استفسار شده و پیشنهاد شده بود که جلسه ای دونفره با همدیگر داشته باشیم. سپس دو نفر از اعضای هیات رییسه جداگانه با من صحبت کردند و درخواست این بود که استعفایم را پس بگیریم و قول هایی هم به من داده شد. اما متوجه نشدم که ضمانت اجرای آنها چیست؛ به هر حال موضوع به انتخابات آینده برمی گردد”.

او افزوده است: “در نهایت اعضای هیات رییسه استعفای من را اعلام وصول نکردند و مخالف استعفا بودند اما حق قانونی برای من محفوظ است که می توانم در اجلاسیه بعدی استعفای خود را پس بگیریم یا بگذارم روند قانونی استعفا طی شود. براساس ماده ۸۲ و ۸۴ آیین نامه داخلی مجلس خبرگان رهبری اگر کسی استعفا دهد ۴۵ دقیقه حق دارد که در صحن علنی صحبت های خود را مطرح کند و سپس اعضای مجلس درباره استعفای او تصمیم گیری کنند. تقاضای من این بود که در همین اجلاسیه روند قانونی استعفا طی شود اما گفته شد که وقت کافی برای طرح آن وجود ندارد، به هر حال پیگیری و سرانجام آن به اجلاسیه آینده موکول می شود”.(لینک)

او در حالی دلیل استعفایش را فاش کرده که پیش از این خبر استعفای وی اینچنین در رسانه ها بازتاب یافته بود: “حجت الاسلام والمسلمین حسن نمازی نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری از نمایندگی خود استعفا کرد. وی جوان ترین عضو خبرگان رهبری و فرزند آیت الله عبدالنبی نمازی امام جمعه کاشان و نماینده بوشهر در دوره های دوم و سوم مجلس خبرگان است. وی همزمان با برگزاری هجدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان، متن استعفای خود را به هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری تحویل داده و قرار است. گویا به دلیل آنچه عدم شرایط لازم برای انجام وظایف نمایندگی عنوان شده، درخواست استعفایش را ارائه کرده است”. (لینک)

خبر استعفای وی در شرایطی منتشر شده که احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و از اعضای خبرگان رهبری هفته گذشته گفته بود: “جریانی که همیشه با ولایت فقیه و رهبری از جمله در رابطه با آمریکا زاویه داشته در مقام نفوذ در خبرگان و تضعیف قدرت رهبری است”.

او افزوده بود: “با توجه به جایگاه خطیر مجلس خبرگان، افرادی باید به عنوان نماینده این مجلس انتخاب شوند که واقعاً از لحاظ داشتن صلاحیت‌های علمی و سیاسی و اشتهار به دیانت و وثوق در حد بالایی باشند و ما در شورای نگهبان برای احراز این خصوصیت‌ها مسؤولیت سنگینی بر عهده داریم. شورای نگهبان بر حسب وظیفه قانونی موظف است که شرایط لازم از جمله اشتهار به دیانت، وثوق، شایستگی اخلاقی، بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسائل روز را در داوطلبان احراز کند و هر کس فاقد شرایط باشد قهرا تایید نمی‌شود”. (لینک)

این اظهارات که واکنشی به گفته های حسن روحانی درباره نقش نظارتی شورای نگهبان بود با زمزمه هایی درباره تلاش نیروهای تندرو برای جلوگیری از حضور علی اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن خمینی در انتخابات خبرگان آتی همزمان شده است.

در همین حال، یادداشت روز گذشته محسن غرویان در سایت انتخاب درباره “شان ریاستی آیت الله هاشمی” نیز در راستای نزاع های داخلی خبرگان و ماجرای انتخابات و استعفاء ارزیابی شده است.

محسن غرویان نوشته است: “هر شش ماه یک بار مجلس خبرگان جلساتی دارد یا گاهی عند اللزوم، نشست‌های برگزار می‌کنند و بحث‌هایی در باره مسائل کلان کشور مثل انتخابات ریاست جمهوری و امثال آن داشتند که در کمیسیون‌های تخصصی مجلس خبرگان مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است. این اقدامات هم به طور مرتبط و فوری انجام شده است اما توقع ملت از مجلس خبرنگان و اعضای این مجلس این است که کمیسیون‌های تخصصی خبرگان فعال‌تر باشد و حضور پر رنگ‌تری در مسائل سیاسی- اجتماعی کشور داشته باشد. اما از این جهت که انتخابات مجلس خبرگان را پیش روی داریم، این مجلس از اهمیت ویژه‌تری برخوردار شده، از این جهت که ممکن است افرادی با نوع نگاه متفاوت به این مجلس راه پیدا کنند. کاندیدای این مجلس می‌توانند در نوع نگاه سیاسی و قرائت آنها از اسلام، تفاوت‌هایی داشته باشند. برخی قائل به رفتارهای تند و خشن هستند بعضی‌ها اصل را بر مدارا قرار می‌دهند. این نکات است که تنوعات فکری را در عرصه مجلس خبرگان ایجاد خواهد کرد. من فکر می‌کنم با توجه به اینکه ملت در انتخابات ریاست جمهوری فردی را انتخاب کرد که تاکید داشت حقوقدان است ونه سرهنگ، نظر مردم مشخص است.”

این عضو قدیمی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مقاله خود نوشته: “با این حال در مجلس کنونی افراد خبره زیادی از جمله آیت الله هاشمی رفسنجانی عضویت دارند، که می‌توانند اثرگذار باشند. شخصیتی که به نظر من فراجناحی و فراحزبی هست، ایشان جایگاهی در انقلاب و نظام دارند که به تعبیر برخی، دومین شخصیت نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. لذا ایشان در هر جایگاهی باشند چه در داخل مجلس خبرگان باشند چه رئیس باشند چه عضو معمولی، آن تاثیرگذاری را دارند و آثار آن را نیز در گذشته و در زمان انتخابات ریاست جمهوری شاهد بودیم. هاشمی رفسنجانی در میان مردم، جامعه و اقشار سیاسی گوناگون طرفداران زیادی دارد. آیت الله هاشمی یک شخصیت کاملا موثر و نقش آفرینی بوده و هستند.”(لینک)

این یادداشت یادآور اظهارات ابتدای ِ سال هاشمی رفسنجانی با روزنامه شرق است که در واکنش به عدم انتخاب شدن اش به عنوان رئیس مجلس خبرگان گفت: “آن لحظه حساس، مهم است. برای آن لحظه حساس حتما لازم نیست رییس باشم، کافی است عضو خبرگان باشم. انسان در خبرگان می تواند صحبت کند و نظرش را بدهد و اگر بخواهم، تاثیرگذار هم خواهم بود”. (لینک)